Tidligere sportsprofiler investerer i supporterbutikk: – Jeg har tro på avkastning, sier Mads Hansen

Supporter.no vil tjene penger på Norges 11.000 lag og foreninger. Vekstkapitalen kommer blant annet fra sportsprofiler som Mads Hansen og Magnus Moan.

Marit Hommedal /Ned Alley / NTB scanpix/Skjermdump Supporter.no
  • Sindre Hopland
Publisert:,

– I dag blir klubbene ofte sittende igjen med skjegget i postkassen da man bestiller masse utstyr som man sliter med å få solgt. Man må ta all risikoen selv, sier gründer og daglig leder i Supporter.no, Tor Martin Olsen.

Supporter.no er en plattform som lar lag og foreninger lage nettbutikk og selge egne produkter eller supporterutstyr som Supporter.no selv står for og sender ut til kundene.

I løpet av 2019 har selskapet registrert godt over 100 idrettslag på plattformen som nå driver nettbutikker rettet mot sine egne supportere og medlemmer.

Å bruke plattformen er gratis, hvor Supporter.no har 25–35 prosent av fortjenesten på produktene som allerede ligger på plattformen, i tillegg tar selskapet ti prosent av omsetningen fra salg idrettslagene gjør på produkter som de selv laster opp på plattformen, som også er en funksjonalitet.

– Alt handler om volum for at det skal bli penger av dette, sier Olsen.

– 2,1 millioner nordmenn er knyttet til idretten så vi tror det finnes store muligheter her.

MED PÅ LAGET: OL-vinner Magnus Moan.

Ned Alley / NTB scanpix
Les også

Tøffe tider i varehandel treffer også DNB: – Der vi har hatt de største tapene i 2018

Mads Hansen kaller prosjektet en «no-brainer»

Gründeren har også overbevist flere tidligere idrettsprofiler om å sette penger i prosjektet. En av dem er tidligere Mjøndalen-spiller, og nå medieprofil, Mads Hansen:

– Jeg har aldri investert i noe før, men det ser jo gøy ut. Jeg har tro på avkastning, sier Hansen som de siste årene har gjort seg kjent på utsiden av fotballbanen for VGTV-programmet Spårtsklubben.

Hansen kaller investeringen for en «no-brainer», og liker prosjektet fordi han mener alle parter, selskapet, lagene og supporterne, tjener på løsningen.

Også kombinertløper og OL-vinner Magnus Moan, som nylig la opp, har investert i selskapet.

– Jeg kjenner Tor Martin fra barndommen og har jeg veldig tro på det Supporter.no holder på med. Det er jo litt som grasrotandelen. Det er ingen risiko for lagene, sier Moan.

Skiløperen som la opp i 2019 vil bruke nettverket sitt i Idretts-Norge til å bistå Supporter.no.

– Jeg prøver å åpne dører og bistå Tor Martin til å nå ut til flere.

Hverken Moan eller Hansen ønsker å si hvor mye de har investert i den siste emisjonen hvor selskapet har hentet to millioner kroner fra en rekke mindre investorer.

– Jeg har investert det som er en anseelig sum for meg, men som jeg også har råd til å tape, sier Hansen.

Les også

Gamestop bekrefter nedleggelse: Stenger alle de 27 norske butikkene i løpet av 2020

HAR TRUA: Mads Hansen

Marit Hommedal / NTB scanpix

Signerte avtale med Toppserien

Supporter.no jobber også med mer etablerte lag og serier, men bedyrer at alle behandles likt på plattformen, uansett hvor liten eller stor man er.

Selskapet har blant annet signert en leverandøravtale til 8 av 12 lag i Toppserien.

Plattformen lanserte i februar 2019 og har så langt vokst organisk, og får gjennom emisjonen muligheten til å ansette folk til å jobbe fast med selskapet, som frem til nå har vært et sideprosjekt for gründer Olsen.

I forbindelse med kapitalinnhentingen prises selskapet til 36,5 millioner kroner.

Les også

For første gang siden finanskrisen opplever varehandelen nedgang

Lanserer i Sverige og Danmark

Videre er planen å ta selskapet ut av Norge, og lanserer i Sverige og Danmark i slutten av januar.

Supporter.no planlegger å hente ytterligere én million kroner i emisjonen, i tillegg til de to millionene de har hentet allerede.

Kapitalen selskapet henter går til å videreutvikle plattformen, markedsføring og driftskapital.

– Hvem er de største konkurrentene deres?

– Alle som driver med trykk og print kan levere en hettegenser, men denne løsninger som vil tilbyr, hvor klubben er garantert å tjene penger og medlemmene får produktet levert på døren, det kjenner vi ikke til fra før av.

– Men det kommer nok noen konkurrenten med tiden.

For ordens skyld: Mads Hansen er en del av VGTV-programmet Spårtsklubben, VGTV er i likhet med E24 eid av VG.

Her kan du lese mer om

  1. Magnus Moan
  2. Mads Hansen
  3. Netthandel
  4. Toppserien
  5. Idrett
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. 110.000 brukere, men ingen inntekter: Nå har Horde satt emisjonsrekorder

  2. Varner investerer i moteselskapet Villoid – verdsettes til 90 millioner

  3. Solgte helsekost og tights for over 150 millioner: – Jeg sov tre og en halv time under black week

  4. Annonsørinnhold

  5. Tibber med stor-ekspansjon til Europa

  6. Betalt innhold

    Vil de lage storindustri av superstoff