2,2 millioner passasjerer fløy med Norwegian i juli

300.000 flere enn forrige måned og rekord siden coronapandemien.– Strålende tall, sier analytiker

KAN GLISE: Norwegian-sjef Geir Karlsen.
  • Ragnild Tiller
  • Pernille Klund Dalgaard
Publisert:

Det kommer frem i en trafikkoppdatering fra flyselskapet torsdag morgen.

Norwegian fløy 2,2 millioner passasjerer i juli, en oppgang fra 695.830 passasjerer i samme måned i fjor.

Dette er det høyeste antallet passasjerer siden utbruddet av pandemien, står det i meldingen.

– Dette har vært en god sommer for Norwegian. Vi hadde den høyeste fyllingsgraden på mange år i juli, og vi gjennomførte tett på samtlige flyginger til tross for mange og store utfordringer for flytrafikken i Europa, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian i en pressemelding.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs er enig med Karlsen om at tallene fra Norwegian er svært solide.

– Det var jo strålende tall fra Norwegian, og det beste de har levert siden pandemien. Jeg syntes at Norwegian leverer bra på de viktigste parameterne.

– Enhetsinntektene er kanskje de høyeste noensinne, som viser at etterspørselen har vært høy i juli, sier han til E24.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener Norwegian presenter svært solide tall for juli

Hjulpet av SAS-streiken

Elnæs mener at Norwegian har kunnet bruke SAS-streiken til sin fordel.

– SAS-streiken har gjort at Norwegian har kunnet ta litt høyere billettpriser på reisene sine, sier Elnæs.

Ut fra tallene Norwegian leverer estimerer han at de ender på 2,7 milliarder kroner i billettinntekter i juli. Når man legger til ekstra tjenester som bagasje, prioriterte seter, fast track, osv., ligger hans estimat på 3,1 milliarder kroner i inntekter for Norwegian i juli.

Uavhengig av streiken synes Elnæs at Norwegian leverer godt.

– Selv om tallene er drevet litt av SAS-streiken leverer Norwegian en veldig solid måned.

Punktligheten falt

Fyllingsgraden var på 94,5 prosent i juli, mens billettinntekter per fløyet passasjerkilometer (yield) havnet på 0,86 kroner.

Samtidig var punktligheten på 62,2 prosent i juli – en nedgang fra 70 prosent i juni.

Flyanalytiker Elnæs tror punktligheten i stor grad skyldes kaos og utfordrende forhold på flyplassene rundt om Europa.

– Den reduserte punktligheten skyldes i stor grad forhold som er utenfor Norwegian sin kontroll. Dette er noe som ikke er unikt for Norwegian, men noe som preger bransjen generelt.

– Jeg forventer at punktligheten nok bedrer seg utover i august, sier Elnæs.

– Mektig imponert

Ifølge meldingen fra Norwegian ankom også 93 prosent av flygingene destinasjonene innen planlagt tid – eller innen en time av det som var planlagt.

Flyselskapet tok også i bruk 70 fly i juli, og er derfor i mål med å få tatt i bruk alle de planlagte flyene som var beregnet for denne sommeren.

– Jeg er mektig imponert over mine kolleger og deres engasjement for kundene. Det har vært helt avgjørende for at vi har kunnet levere så gode resultater i sommer, sier Karlsen i meldingen.

Kabinfaktoren var på nesten 95 prosent, den høyeste kabinfaktoren på flere år.

Samarbeid med Widerøe

I juli ble det kjent at Norwegian og Widerøe har inngått en avtale om billettsamarbeid på hele rutenettet, og passasjerene skal få reise sømløst med begge selskaper. Dette kalles «interlining».

Norwegian og Widerøe har i praksis underskrevet en intensjonsavtale som innebærer at de to flyselskapene «vil samarbeide mye tettere på en rekke områder», heter det i meldingen.

På det tidspunktet opplyste konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe overfor E24 at de sikter på at samarbeidet vil være merkbart for kundene først til høsten.

De to flyselskapene inngikk for første gang et samarbeid i 2018, den gangen kun om innenrikspassasjerer på Widerøes kortbanenett, altså anbudsrutene.

Les også

Widerøe: Tjente mellom 15 og 20 millioner kroner på SAS-streiken

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Trafikktall
  2. Norwegian

Flere artikler

  1. Widerøe: Tjente mellom 15 og 20 millioner kroner på SAS-streiken

  2. Analytiker mener SAS-tallene var bedre enn fryktet: – I august får vi dommen

  3. Rekordmåned for Flyr

  4. Oljekjempene trakk ned Oslo Børs

  5. Over 200.000 fløy med Flyr i juni