Flere tusen elsparkesykler er tatt ut av drift i Oslo
Kun 8.000 elsparkesykler kan brukes i hovedstaden fredag morgen, men de overflødige må først ryddes innen onsdag.
Fredag morgen trådte Oslos nye elsparkesykkelforskrift i kraft. Dermed er det 12 aktører som kan leie ut til sammen 8.000 elsparkesykler i hovedstaden.
Det er omtrent 23.000 elsparkesykler i byen, ifølge Aftenposten.
Selv om forskriften trådte i kraft fredag, er det først fra kommende onsdag at kommunen forventer at overflødige elsparkesykler er fjernet.
Oslo kan bli full av elsparkesykler som ikke kan brukes
Flere elsparkesykler står rett ved Frøen T-banestasjon i Oslo fredag morgen, men appen viser at ingen av dem er tilgjengelige for å kjøre.
For Tier betyr det «et par tusen» låste elsparkesykler i Oslo, opplyser kommunikasjonsansvarlig i Norge, Julie Sandstø.
– Det er bare mulig å leie 667 av våre elsparkesykler i Oslo, slik som byrådet har bedt om, skriver hun i en SMS.
Venter på tingrettens avgjørelse
Voi-sjef Christina Moe Gjerde sier til TV 2 at de ikke har begynt å fjerne elsparkesykler ennå, fordi de venter på avgjørelsen fra retten.
– Kundene vil kunne merke dette ved at en del elsparkesykler ikke vil kunne låses opp. Vi frykter usikkerhet og misnøye hos brukerne våre som følge av kommunens regulering, sier hun til kanalen.
Sparkepiken
Sparkesykkelselskapet er et av tre som har stevnet Oslo kommune for å stoppe antallsbegrensningen. De to andre er Voi og Ryde, og de har tidligere sagt at de mener antallet operatører først og fremst må begrenses.
De siste tre dagene har Tier vært i retten og Sandstø skriver at de har «belyst saken på en god måte».
– Så ser vi frem til å motta tingrettens resultat, skriver hun.
Det er ventet at tingretten kommer med en kjennelse i løpet av dagen. Får de tre selskapene medhold, kan elsparkesyklene igjen bli tilgjengelige, ifølge Aftenposten.
Ny forskrift trer i kraft: Samme gründer står bak to av tolv elsparkesykkel-utleiere
– Skrikende behov for reguleringer
Byrådsleder Raymond Johansen har tidligere sagt at han var klar for å få en juridisk vurdering av saken.
– Nå er det sånn at disse aktørene har saksøkt både i Trondheim og Bergen og vunnet frem, og det viser for så vidt både at lovgivningen, etter mitt skjønn, har et skrikende behov for reguleringer, og at vi som politikere er helt avhengige av å ta mange hensyn, sa han i august.
Kommuneadvokat Mari Sund Morken, argumenterer i retten ved å vise til at hjemmelen for forskriften ligger i lov om små elektriske kjøretøy fra Stortinget, og at det er andre særskilte hensyn enn aktørenes markedsandeler, som fremkommelighet i byrommet, som kommunen må ta, skriver Aftenposten.
Her kan du lese mer om
Flere artikler
Nederlag for Voi, Tier og Ryde – må begrense seg til 8.000 elsparkesykler
Tier, Voi og Ryde stevner Oslo kommune: Vil stanse makstaket på 8.000 sparkesykler i byen
Anslår «opp mot 500» oppsigelser etter elsparkesykkel-forskriften
Oslo kan bli full av elsparkesykler som ikke kan brukes
Sparkesykkelaktører møter nye Oslo-regler med klistremerker og leasingavtaler