– Norsk design kan bli den nye oljen

På 30-tallet snekret norske møbelprodusenter seg ut av den økonomiske krisen. Kan møbler erstatte den oljesmurte nedturen?

INNOVATIVE: Oljebremsen tvinger det norske næringslivet til å være mer innovative. Kan det blåse nytt liv i enkelte bransjer?

Adam Stirling.
Publisert:

Oljebremsen legger press på norsk økonomi og næringsliv.

Hva skal vi leve av når vi ikke lenger har oljen?

Før helgen skrev E24 om at oljekrisen kan være med på å blåse nytt liv i innovasjon i Norge.

I de harde 30-årene snekret vestlandske møbelprodusenter seg ut av krisen. Midt under en alvorlig økonomisk krise foregikk det store omstillingsprosesser i norsk næringsliv, der nye næringer oppsto. Blant annet utviklet store deler av møbelindustrien seg.

I dag, 80 år senere, er skandinavisk design i vinden som aldri før.

Les også

Hastemøte om økonomien til norske bedrifter: Én av tre merker bankenes innstramming

Mener Norge kan bli møbelstormakt

Forrige uke ble Skandinavias største messe for møbeldesign arrangert i Stockholm.

En av de norske aktørene som var til stede var Jan Christian Vestre og hans familiebedrift, møbelprodusenten Vestre.

Daglig leder i Vestre, Jan Christian Vestre. Foto: Adam Stirling.

Jan Christian, som er daglig leder i familiebedriften, forteller at et tyvetalls norske møbelprodusenter var til stede under utstillingsmessen.

– Vi merker at det er betydelig større interesse for norsk design og møbler nå, også en økende interesse fra utlandet. Nå må vi smi mens jernet er varmt og legge til rette for denne fremtidsnæringen, sier Vestre til E24.

Møbelprodusenten Vestre produserer utemøbler for det offentlige rom og private bymiljøer.

I løpet av de siste tre årene har selskapet hatt en vekst på nesten 60 prosent. Vestre forteller at selskapet eksporterer stadig mer.

Han understreker at Norge imidlertid ikke er i nærheten av nabolandene.

Norsk ferdigvareindustri, der møbelprodusentene utgjør en vesentlig del, omsetter allerede for 115 milliarder kroner, der 55 milliarder er eksport. Dansk ferdigvareindustri er tre ganger så stor, og svensk ferdigvareindustri er fem ganger så stor.

Jan Christian Vestre mener at det ikke finnes noen grunn til at Norge skal være dårligere.

– Norge har nå alle forutsetninger for å bli en møbelstormakt, og vi må våge å tenke større. Han peker på at vi utdanner gode designere, har god tilgang på råvarer, og en kronekurs som gir oss gode konkurransefortrinn internasjonalt.

Les også

Eksperter tror oljeledet nedtur går mot slutten

Industrien må selv ta ansvar

Vestre sier til E24 at politikerne, med næringsminister Monica Mæland i spissen, må se nærmere på en styrking av møbelindustrien.

Men desto viktigere mener han det er at industrien selv må se mulighetene som er der.

Han mener bransjen har vært gjennom en identitetskrise, der vi har forsøkt å konkurrere på pris.

– Vi kan ikke konkurrere om å være billigst. Norge er et høykostland, og blir vi med på priskarusellen har vi ikke mulighet til å konkurrere. Vi må konkurrere om å ha unikt design, form og levetid.

Han mener det har blitt tegnet et feilaktig bilde av møbelindustrien som en nedgangsnæring i Norge.

– Det er den største feiltagelsen, og mange har bidratt til å snakke næringen ned. Jeg tror svenskene og danskene har vært flinkere til å gripe mulighetene som er der.
Vestre oppfordrer norske møbelprodusenter til ikke å se på design og innovasjon som en kostnad, men som en god investering.

– Vi har aldri stått sterkere internasjonalt. Industrien må kjenne sin besøkstid, og invitere designerne inn.

Les også

– Vårsola er i anmarsj for norsk industri

Spår vekst

Direktør for faghandel og industriell handel i Hovedorganisasjonen Virke, Ingrid Thinn Bjerke, bekrefter Vestres optimisme knyttet til utsiktene for møbelindustrien.

– Møbelhandelen i Norge går bra, sier hun og forteller at møbelhandelen i Norge var på rundt 17 milliarder kroner.

Ifølge Bjerke ventes det en vekst på fem prosent for 2015 og at 2016 skal bli et godt år for møbelhandelen.

Egil Sundet er bransjesjef for møbel og interiør i Norsk Industri.

Han forteller at norsk møbel- og interiørindustri i 2015 var drevet av en vekst i eksporten på 6,5 prosent.

Etterspørselsveksten i viktige eksportmarkeder skyldes blant annet den svake kronekursen.

– En målrettet satsing på funksjonelt design, merkevarebygging og eksport har skapt kraftfull konkurransekraft og 17 milliarder i industriomsetning i Norge, helt uten naturgitte fortrinn.

Ifølge Norsk Industri går 60 prosent av møbelproduksjonen til hjemmemarkedet, mens 40 er eksport.

Kan ta over for oljen

Sundet sier, i likhet med Vestre, at mange har avskrevet den norske møbel- og interiørindustrien og tatt feil.

Han viser til at vi innen møbel- og interiørindustrien finner noen av våre største eksportsuksesser og mange av Norges sterkeste merkevarer på den internasjonale arenaen.

Blant de internasjonale suksessene finner vi Ekornes, Håg og Stokke, som alle er blant verdens mest lønnsomme møbelbedrifter.

Ifølge Sundet ser fremtiden lys ut. Etter tøffe år med finanskrisen, har bedriftene investert mye i nye produkter, merkevare og automatisering.

– Norsk design kan bli den nye oljen. Vi tror at den kan bidra med økt verdiskapning gjennom en vekst i årene fremover, og sammen med andre kan vi ta over for oljen.

Sundet mener at når Norge nå vil trenge flere ben å stå på, og en mer robust fastlandsindustri må utvikles, kan ferdigvareindustrien være løsningen.

Les også

Smykkekjeden CMYK er konkurs: 110 mister jobben

Les også

Tesla bygger gigantfabrikk i ørkenen

Les også

Mener oljefondet må ut av milliardposisjon i kjøttgigant