Vokser raskere enn dagligvarebransjen, nettmat og bensinstasjonene – sammenlagt

Restaurantbransjen økte omsetningen med fem milliarder kroner i fjor. Både bransjen og eksperter tror det nærmer seg en korreksjon.

NORDMENN SPISER UTE: Pengene renner inn i norske spise- og drikkesteder, og i fjor var det ingen annen matbransje som så større vekst omsetningsmessig enn restaurant- og serveringsbransjen. Bildet er tatt i restauranten Astral i Oslo.

Foto: HELGE MIKALSEN, VG
Publisert:

– Vi ser jo den voldsomme veksten og det er jo litt skummelt, sier Henrik Henriksen, som er en av Oslos restaurantgründere og står sammen med sine grunnleggere bak spisesteder som Taco República og Ben Reddik.

I fjor ble det startet opp rundt 50 restauranter i Oslo alene, men også mange andre byer opplever sterk vekst i næringen sier Virkes leder for reise, kultur og servering Line Endresen Normann.

– Det er et stort press i bransjen, men så lenge konkurransen er sunn er dette bare positivt, sier hun.

I reisepulsundersøkelse for 2018 sier 45 prosent av de spurte restaurantene Virke snakket med, at de opplevde høyere omsetning i 2017 enn året før.

Hele 71 prosent venter at 2018 vil bli bedre enn 2017, og kun 14 prosent forventet lavere omsetning.

Sammenlagt forventer restaurantnæringen en samlet omsetningsøkning på 3,3 prosent i 2018, ifølge undersøkelsen.

.

Overetablering

Partner i Plot, Sigmund Festøy, tror veksten vi ser bare er begynnelsen.

I tillegg til flere restauranter, mener Festøy trenden med matlevering via aktører som Foodora og Justeat, er med å dra omsetningen i markedet kraftig opp.

– Jeg tror denne trenden vil fortsette, men den økte konkurransen vil gjøre det vanskelig å tjene penger i denne bransjen, sier han og utdyper:

EKSPERT: Partner i konsulentselskapet Plot, Sigmund Festøy, jobber til daglig med Norges matbransje. Han har fulgt med på den høye veksten i restaurantetableringen.

Foto: Sindre Hopland

– Det er ingen tvil om at det har vært en overetablering en god stund, spesielt i Oslo.

Det er også restaurantgründer Henriksen enig i, til tross for at han selv nylig startet opp restauranten Ben Reddik på Grünerløkka.

– Årsaken til at vi satser handler ikke om noen nasjonal trend, vi har rett og slett bare veldig tro på konseptene våre.

Han tror spisesteder som holder en høy standard er de som vil overleve.

– Å drive restaurant er litt alkymi, det er vanskelig å si nøyaktig hva som fungerer. Men vi vet at forbrukeren forventer mer enn før, så man må gjøre ting grundig. Folk vil ha kvalitet.

Det skriver også Virke-sjef Normann under på.

– Opplevelser er viktigere for folk enn tidligere. Vi opplever at flere er villige til å betale mer for en god opplevelse som innebærer god service og høy kvalitet på mat og drikke. Desto mer unikt det virker, jo bedre er det, sier hun.

Også en av Oslos største restaurantdrivere, Nevzat Arikan, som driver 14 restauranter, kafeer og barer i Oslo, uttalte til Dagens Næringsliv tidligere i år at han tror vi går mot mange konkurser i hovedstaden.

– Markedet er overbelastet. I Oslo har tilflytningen gått ned, samtidig som at det stadig bygges nye restauranter, sa han til avisen.

Saken fortsetter under bildet.

RESTAURANT-GRÜNDER: Henrik Henriksen og kokkene gjør seg klare til en ny kveld på nyåpnede Ben Reddik. Frem til nå har det vært stinn brakke, sier Henriksen, og håper det fortsetter slik utover høsten.

Foto: Sindre Hopland

Trøblete sommer

I motsetning til folk flest, er ikke den varme sommeren å foretrekke for serveringsbransjen.

Henriksen har i sommer stengt Taco República og sendt de ansatte på tur til Mexico for å la seg inspirere, for det er ikke mye penger å hente i Norge i fellesferien.

Han har snakket med kolleger som har prøvd å holde dørene åpen gjennom sommeren.

Les også

Aksjene hans i Kolonial.no er nå verdt rundt 200 millioner kroner

– Uten å nevne navn vet jeg om folk som sitter med seriøse røde tall etter denne sommeren, sier Henriksen.

Han sier spesielt de som har drevet på kanten av lønnsomhet en god stund nok opplevde sommeren som et dødsstøt.

– Marginene i denne bransjen er syltynne, og det er kontinuerlig store utgifter ut, så om inntektene stopper opp for en periode blir det veldig vanskelig.

Statistisk sentralbyrås konkursoversikt viste at antallet konkurser totalt økte med 21 prosent i andre kvartal. I overnattings- og serveringsbransjen økte konkursene med 28,9 prosent fra andre kvartal i fjor.

Tallene for tredje kvartal vil avsløre hvordan sommeren gikk.

Les også

Dyrt for Domino’s å droppe Dolly Dimple's

Les også

Frykter mangel på norske poteter, gulrøtter og løk

Her kan du lese mer om