Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Dette blir nettmoten i 2008

Å ha en egen nettside er vel og bra, men å bli inkludert på en annens nettside er enda bedre.

  • Øystein Sjølie
    Journalist

Vi som lever av å informere, og andre som er avhengige av synlighet møter nye utfordringer på den interaktive weben, der publikum ikke bare bidrar til, men også bestemmer sammensetningen av innholdet. For å bli synlig i dette landskapet nytter det ikke å satse masse penger på en stor ropert og brøle i vei. Vi må få andre til å inkludere og videreformidle innholdet vårt gjennom sine egne e-profiler.

Slikt er ikke lett, enten vi ønsker å formidle siste nytt om Paris Hilton eller et velment råd om å spare langsiktig i aksjefond. Men klarer vi det har vi nå mulighet til dypere gjennomslag enn noen gang tidligere. Og best av alt: Hvis vi er smarte er det tilnærmet gratis.

2008 blir derfor trolig et år da stadig flere av oss vil gjøre et forsøk, blant annet gjennom mye omtalte Facebooks tjenester for bedrifter.

Det største norske nettfenomenet i 2007 var uten tvil Facebooks gjennombrudd i massemediene, og voldsomt raske utbredelse i befolkningen. Plutselig var alle nettføre nordmenn på Facebook, noe som blant annet har gjort invitering av tidligere klassekolleger til årskullsjubileum mye enklere.

I løpet av 2007 åpnet i tillegg Facebook sitt grensesnitt opp for andre innholds- og tjenesteleverandører. Dette utløste et skred av webapplikasjoner til både glede og irritasjon for mange Facebook-brukere, slik som for eksempel Skattelistene 2006.

Facebooks åpne grensesnitt er et tydelig, men ikke enestående eksempel på en nettmegatrend som trolig vil tilta i 2008: Innholdsdeling og personalisering.

Portable webapplikasjoner, gjerne kalt ”widgets”, ”applets” eller ”gadgets” har vært med oss en stund, i ulike formater. I tillegg har vi såkalte ”webfeeds”, som etter hvert har fått stor utbredelse. Dypest sett handler alle disse begrepene om det samme, nemlig å gjøre innhold fra ett nettsted tilgjengelig gjennom et annet.

Masseutbredelse av disse teknologiene forutsetter åpne datastrømmer og åpne grensesnitt som lett lar seg kombinere, og det er her de teknologiske og strukturelle nyvinningene er skapt de siste årene.

Men det som driver utbredelsen av disse teknologiene er de forlokkende mulighetene du som nettbruker får til å sette sammen egne, levende nettsider, bit for bit, som i et uendelig stort puslespill. I en verden der du tidligere kunne velge mellom å sy dine antrekk helt selv eller ikle deg ferdigsydd kondomdress fra X, kan du nå kle nettfjeset ditt med litt av hvert fra fjern og nær på samme tid.

For eksempel kan du som Facebook-bruker enkelt personalisere profilsiden din ved å installere utvalgte applikasjoner, og stokke om på plasseringen av dem. De fleste bloggtjenester tilbyr også mulighet for å legge til en bråte eksterne applikasjoner og nyhetsstrømmer på bloggen din. Snart kan du i tillegg sette sammen din personlige versjon av BBC Worlds nettside.

Om ikke så lenge vil du som bruker Netvibes kunne sette sammen og dele med andre din egen skreddersydde nyhetsportal. Mange bedrifter har allerede fått muligheten til å skape slike såkalte Netvibes-universer. På disse kan du enkelt legge inn løpende oppdaterte nyheter fra utvalgte nettaviser og nyhetssøk, podcasts, lokal værmelding, børskurser, kalender, huskeliste og kartsøk, for å nevne noe.

En nøkkel til suksess på den interaktive weben er å bidra til at andre oppnår målet med sine nettsider, det være seg om målet er å fremstå som kul, kunnskapsrik eller ”connected”. Det store spørsmålet for brukeren er nå som alltid: What’s in it for me? Det lønner seg å ha et overbevisende svar.

NB. Det dreier seg ikke bare om kidza. Pappa, mamma, onkel, tante, bestefar og bestemor er også på nettet (til og med på Facebook).

De av oss som sysler med viktige, dog ikke akkurat råkule temaer som for eksempel sparing, tannhelse og energiøkonomisering vil uansett neppe oppleve det store gjennombruddet på denne arenaen. Men tradisjonelle merkevareannonsører og ikke minst ideelle organisasjoner vil ha mye å hente, hvis de tør prøve.

Lykke til og godt nytt år!

Publisert:

Flere artikler