Kampen om luften

Sparkede Wizz Air-piloter reagerer på lekket lydopptak

To eks-piloter reagerer sterkt på det lekkede opptaket der Wizz Air-ansatte som sier nei til å jobbe på fridager blir omtalt som «råtne epler». Fire andre piloter har fått juridisk medhold for at de mistet jobben på feilaktig grunnlag i fjor.

I HARDT VÆR: Wizz Air sier en interngransking viser at de ikke har brutt loven i forbindelse med fjorårets kuttrunde. Men man kan ikke granske seg vekk fra et tillitsproblem, sier Pilotforbundets leder Oddbjørn Holsether.

Morten Uglum
  • Hans M. Jordheim
Publisert: Publisert:

– Det var sjokkerende å høre, sier en tidligere Wizz Air-pilot til E24.

Han var blant flere som mistet jobben da flyselskapet i april i fjor kunngjorde planer om å kutte en femtedel av staben, omtrent 1.000 ansatte. Et nylig lekket lydopptak, som E24 har hørt, har brakt søkelys over denne prosessen. Dagbladet har publisert et utdrag av det syv minutter lange klippet.

I det som skal ha vært et møte med et tyvetalls basekapteiner, blir de instruert til å starte kuttrunden med «de råtne eplene».

Les også

Pilotforbundet reagerer på Wizz Air-lekkasje om oppsigelser: – Setter sikkerheten i fare

Ifølge personen på opptaket bør en pilot regnes som et råttent eple dersom man har høyt sykefravær, sier nei til å jobbe fridager eller ikke går med på å forlenge arbeidsdagen utover de vanlige 12 timene. Enhver som ikke er «Wizz culture», er ordene som brukes.

I en e-post til E24 vedgår selskapets kommunikasjonssjef Andras Rado at «på det tidspunktet, i det som var helt spesielle omstendigheter, ble det i et internt møte brukt et språk som var beklagelig».

Rado skriver at Wizz Air tok umiddelbare grep da opptaket ble avslørt, noe som inkluderte en ny leder for flyoperasjoner, en omlegging av regionale strukturer samt en interngransking som ble utført av en tredjepart.

Det er ikke bekreftet hvem man hører i klippet eller hva slags rolle vedkommende har hatt i det ungarske lavprisflyselskapet.

TOK GREP: Wizz Air, her ved administrerende direktør Jozsef Varadi, tar avstand fra innholdet i det lekkede opptaket.

BERNADETT SZABO / Reuters

– Går mot alle regler

E24 har snakket med to piloter fra to ulike land som mistet jobben hos Wizz Air i april i fjor, som begge har hørt det lekkede opptaket. De har ikke flydd i Norge.

Pilotene har latt seg intervjue av E24 under forutsetning om anonymitet fordi de frykter at å stå frem med navn vil være svært ødeleggende for deres videre karriere. Én av dem er i en juridisk prosess for å få tilbake jobben som følge av det han mener var en grunnløs oppsigelse.

E24 har sett oppsigelsesbrevene de mottok. Ett av dem oppgir kun «nedbemanning» som årsak, mens det andre nevner «prestasjon» som eneste individuelle grunn.

Den ene piloten påpeker hvordan uttalelsene om råtne epler ikke er forenelig med piloters rett på hvile og fri. Å utøve press mot piloter for å få dem til å jobbe lengre skift, flere dager på rad eller når de ikke føler seg vel, er noe som går mot alle regler innen luftfart, mener han.

Den andre piloten sier at han ikke ble direkte sjokkert da han hørte opptaket, fordi han over lengre tid hadde tenkt at dette tankesettet var noe som preget ledelsen i Wizz Air, men at det likevel var noe helt annet faktisk å høre ordene bli sagt.

De to mener at en jobbkultur hvor piloter føler de må si ja til ekstraarbeid i frykt for å bli sett på som et «råttent eple», utgjør en risiko for flysikkerheten.

Har vunnet i retten to ganger

Også den rumenske, kabinansatte fagforeningslederen Mircea Constantin har hørt lydopptaket.

Han påpeker overfor E24 at instruksene kan tyde på at utvelgelsen av hvem som mistet jobben var grunnløs og diskriminerende.

Sergiu Mihaescu / FilmScotch

VANT I RETTEN: Kabinansatte Mircea Constantin har nå to ganger vunnet i retten mot Wizz Air.

Siden 2014 har Constantin vært i konflikt med Wizz Air etter at han startet fagforeningen FPU Romania. Constantin ble sagt opp i kjølvannet av dette, vant jobben tilbake gjennom rettsvesenet, før han ble sagt opp på nytt i april i fjor. Dette skjedde ifølge ham selv på galt grunnlag, så nok en gang tok han Wizz Air til retten.

– Oppsigelsen min ble begrunnet med «prestasjon». Men på grunn av den tidligere konflikten hadde jeg ikke jobbet siden 2015. Så jeg ba om dokumentasjon, men fikk aldri svar.

Enda en gang ga retten ham medhold. Det samme har fire piloter og ni andre kabinansatte nylig oppnådd. Alle jobbet i Romania inntil de mistet jobben i april i fjor.

Ansatte nye piloter to måneder senere

Domsavsigelsen for én av disse pilotene ble kunngjort tidligere denne måneden.

Her skriver retten for det første at piloten ikke ble tilstrekkelig informert om grunnen til oppsigelsen. Vage og generelle begrunnelser med henvisning til pandemien, holder ikke, heter det i dommen.

Retten påpeker også at Wizz Air ansatte ni personer i pilotstillinger etter avskjedigelsen, der seks av dem startet kun to og en halv måned etter saksøkeren var ferdig i jobben. Dette viser at oppsigelsen ikke kan forsvares med at det var økonomisk nødvendig, ifølge dommen.

– Vi er ekstremt glad for dommen som vi mener bekrefter at Wizz Air har brukt pandemien som en mulighet til å kvitte seg med mer erfarne og dermed dyrere personell, kun for å ansette billigere arbeidskraft, sier Mircea Constantin.

Wizz Air har besluttet å anke dommen som pålegger selskapet å gi piloten jobben tilbake. Piloten har ikke ønsket å snakke med E24 på grunn av prosessen han står i.

Har du tips i saken? Ta kontakt med vår journalist på e-post hans@e24.no eller på kryptert melding via Signal eller WhatsApp til +4798826142.

– Brøt ikke loven

Wizz Airs kommunikasjonsavdeling har blitt forelagt pilotenes utsagn og E24 har bedt om kommentar på Mircea Constantins påstand om at Wizz Air har brukt pandemien som påskudd til å si opp dyr arbeidskraft.

Svaret fra kommunikasjonssjef Andras Rado går ikke inn på noe av dette konkret, men han skriver at «Wizz Air avviser enhver påstand om sikkerhetsmangler» og at flyselskapets 7-stjerners sikkerhetsscore underbygger deres strenge og kompromissløse sikkerhetskultur.

Syv stjerner er full pott hos Airlineratings.com. Ett av kriteriene er at selskapet ikke har vært involvert i noen dødsulykker siste ti år. For Wizz Airs del har dette aldri skjedd.

Andras Rado skriver at Wizz Air samtidig har blitt kjent med at det nylig har sirkulert informasjon i «pilotmiljøet» om hvordan «covid-19-relaterte oppsigelser» ble bestemt og utført i april i fjor.

– Vi kjenner til situasjonen og anklagene. Vi tar denne situasjonen ekstremt alvorlig. Som en konsekvens innledet vi umiddelbart en ekstern granskning. Denne har konkludert at det ikke er noen indikasjon på at Wizz Air brøt loven.

– Samtidig har det blitt slått fast at i forbindelse med oppsigelsene har det blitt lagt til grunn faktorer som ikke stemmer overens med Wizz Airs kultur preget av åpen og ærlig kommunikasjon, skriver Rado.

– Kan ikke vedta tillit

At Wizz Air har gjennomført en interngransking som angivelig har kommet til at selskapet ikke har brutt loven, imponerer ikke Pilotforbundets leder Oddbjørn Holsether.

– Det er en så feil måte å angripe problemet på. Man kan ikke granske seg vekk fra et problem eller vedta tillit, sier han.

Holsether mener at flysikkerhet er et resultat av selvdisiplin blant piloter.

Pilotforbundets leder Oddbjørn Holsether.

Trygve Bergsland / Parat

– Det handler om at en ikke bare har en rett, men en plikt til å si ifra om man ikke føler seg «fit for flight». Flysikkerhet vedtas ikke på ledernivå, det er kulturen i organisasjonen som til syvende og sist avgjør dette.

– Når folk kan føle seg presset til å gå på jobb, vil det på et eller annet punkt føre til økt risiko for en ulykke.

Tilliten mellom Wizz Air og deres piloter er nå brutt ned, sier Holsether.

– Å bygge den opp igjen vil ta tid, så jeg hadde forventet at Wizz Air i alle fall hadde tatt tak i denne måten å operere på. I stedet har de bare gjennomført en egen gransking og sagt at «nå er alt okay».

Andras Rado i Wizz Air avviser Holsethers uttalelser og påpeker at trygg drift er en vesentlig del av flyselskapets «rettferdige kultur».

Skal føre tilsyn

E24 har spurt Luftfartstilsynet om en kommentar på lydopptaket fra et sikkerhetsmessig ståsted.

På generelt grunnlag er det bekymringsfullt om et selskap ikke følger kravene i arbeidsmiljøloven om et forsvarlig arbeidsmiljø, svarer Wenche Olsen, avdelingsdirektør for Fagavdelingen.

– Vi forutsetter at alle flyselskap følger disse bestemmelsene, og vi fører tilsyn med norske flyselskap og flyselskap med base i Norge for å sikre at de, gjennom sitt systematiske HMS-arbeid, sørger for et arbeidsmiljø for sine besetningsmedlemmer som er i samsvar med arbeidsmiljøloven.

I januar uttalte Luftfartstilsynet at Wizz Airs etablering av to baser i Norge gjør at selskapet må følge norsk arbeidsmiljølov. Det er planlagt tilsyn med selskapet i løpet av første halvår i år.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Luftfart
  3. Wizz Air
  4. Arbeidsliv
  5. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Pilotforbundet reagerer på Wizz Air-lekkasje om oppsigelser: – Setter sikkerheten i fare

  2. Wizz Air-sjefen fordømmer lekkasjer i lekket brev

  3. Wizz Air vil tredoble trafikken i Norge

  4. Wizz Air-sjefen langer ut mot fagforeninger i ny lekkasje: – En av grunnpilarene bak vår suksess

  5. Betalt innhold

    Kampen om flykundene: Dette gjør SAS og Norwegian nå – og dette bør du gjøre