Wall Street Journal: Coca-Cola kutter merkevaren Tab

Coca-Cola kutter lettbrusen Tab og en rekke andre merkevarer, ifølge Wall Street Journal. Coca-Cola Norge vil ikke kommentere hvorvidt Tab X-tra, som kun finnes i Norge, forsvinner.

COLA-KUTT: Tab X-tra ble lansert i Norge i 1994 og finnes i dag kun i Norge. Nå går lettbrusen en usikker fremtid i møte ettersom Coca-Cola skal kutte merkevaren Tab.

Trond Solberg / VG
  • Eirik Billingsø Elvevold
Publisert: Publisert:

Ifølge Wall Street Journal vil Coca-Cola fjerne merkevaren Tab.

Coca-Colas første lettbrus, som ble lansert i 1963, ble et popkulturelt ikon på 70- og 80-tallet.

Men da Coca-Cola lanserte andre lettbruser, ble Tab gradvis mindre populær.

Coca-Cola opprettholdt likevel merkevaren – til tross for sviktende salg – for å blidgjøre fanskaren kjent som «Tabaholics».

For rundt en måned siden sa Coca-Cola at selskapet planla å halvere antallet merkevarer fra 500 på grunn av corona.

Nå skriver altså Wall Street Journal at Tab er på listen over merkevarer som kuttes sammen med blant annet Diet Coke Feisty Cherry, Sprite Lymonade og Coke Life.

Coca-Cola Norge vil ikke kommentere

Brusen Tab X-tra ble lansert i Norge i 1994 som et sukkerfritt alternativ for coladrikkere.

Norge var det første landet hvor Tab X-tra ble lansert, og produktet finnes i dag bare i Norge.

Kommunikasjonsdirektør Per Hynne i Coca-Cola Norge vil ikke kommentere hvorvidt Tab X-tra nå forsvinner i Norge.

– Er dette sant eller er det en tabbe?

– Vi kommenterer ikke noe rundt våre planer i Norge de eventuelt er en realitet. Hvis skjer skal dere nok få vite det, svarer Hynne i en SMS.

Les også

Varsler avgiftskutt på lettbrus

– Vet noen vil få hjertet sitt knust

Til Wall Street Journal sier Coca-Colas sjef for innovasjon og markedsoperasjoner, Cath Coetzer, at Coca-Cola elsker sine merkevarer, men at de forsøker å skape rom for nye.

Coetzer sier at hun vet at noen av kundene vil få hjertet sitt knust.

– Til dem sier jeg: «Kom på denne reisen med oss til det neste som kommer i segmentet med reduserte kalorier».

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Coca Cola

Flere artikler

  1. Vegetarboom i Norge: Kjedene kjemper om «morgendagens kunder»

  2. Amerikansk restaurantgigant sluker 20.500 utsalgssteder av rivalen

  3. Betalt innhold

    Elon Musk elsker det. Vil denne oppfinnelsen forandre verden?

  4. Pfizer klarer bare halvparten av vaksinemålet i år

  5. Apple knuser seg gjennom milepæl