Stordalen om Hurtigruten-skandalen: - Jeg har vært sint og frustrert

Den eksterne granskningsrapporten i etterkant av coronautbruddet på hurtigruteskipet Roald Amundsen er lagt frem.

Publisert:

– Mange har vært sinte og frustrerte. Det har også jeg vært, sa Petter Stordalen i forbindelse med fremleggelse av granskingsrapporten etter smitteutbruddet på Hurtigruten i juli.

Stordalens selskap Strawberry Equity eier i overkant av 10 prosent av Hurtigruten. Stordalen sitter også i styret.

Han innledet sin tale med å beklage til hele landet.

Stordalen uttrykker imidlertid tillit til konsernsjef Daniel Skjeldam.

– Vi i styret er ikke i tvil om at Daniel Skjeldam er den rette personen til å ta Hurtigruten gjennom denne krisen og han har vår tillit.

Det samme sa styreleder Trygve Hegnar på pressekonferansen.

– Skjeldam er en utmerket mann til å gjennomføre tiltakene som nå skal iverksettes, sa Hegnar.

– Der hvor utvalget peker på hva som bør gjøres framover, så er det allerede gjort tiltak. Og vi tror at Daniel Skjeldam med sine kollegaer, med sine andre i toppledelsen, med de ansatte, og med fagforeninger vil gjøre et bra arbeid fremover, sa han videre.

Les også

Hurtigrutens konsernsjef: – Vi skulle informert raskere

Les også

Smitteskandalen på Hurtigruten: - Konsernsjef og driftsdirektør med motstridende forklaringer

Skjeldam beklager

I en pressemelding beklager Skjeldam selskapets håndtering av saken.

– Smitteutbruddet på MS Roald Amundsen var en alvorlig hendelse. Det rapporten beskriver er ikke bra nok, sier han.

– Som øverste sjef i konsernet tar jeg ansvar for det som skjedde.

– Karantenereglene ble praktisert uriktig

Den eksterne granskningsrapporten i etterkant av coronautbruddet på hurtigruteskipet Roald Amundsen legges frem nå.

Blant hovedkonklusjonene i rapporten er:

  • Hurtigruten Cruise AS sin risikostyringsprosess har vært utilstrekkelig.
  • Hurtigruten iverksatte ikke tilstrekkelige risikoreduserende tiltak for testing av utenlandsk mannskap i Norge før påmønstring. Karantenereglene ble praktisert uriktig.
  • Mistanke om smitte underveis i seilasene ble ikke fulgt opp, og covid-19- testing ble ikke gjennomført tidsnok.
  • Da Hurtigruten mottok positive prøvesvar den 31. juli tok det tid før krisehåndteringssystemet ble iverksatt.

– Karantenereglene ble praktisert uriktig, sa Jan Fougner i advokatfirmaet Wiersholm på pressekonferansen.

Les også

Granskingsrapport etter smitteutbruddet på Hurtigruten er klar

Publisert:
Gå til e24.no