Stordalen om Hurtigruten-skandalen: - Jeg har vært sint og frustrert
Den eksterne granskningsrapporten i etterkant av coronautbruddet på hurtigruteskipet Roald Amundsen er lagt frem.
– Mange har vært sinte og frustrerte. Det har også jeg vært, sa Petter Stordalen i forbindelse med fremleggelse av granskingsrapporten etter smitteutbruddet på Hurtigruten i juli.
Stordalens selskap Strawberry Equity eier i overkant av 10 prosent av Hurtigruten. Stordalen sitter også i styret.
Han innledet sin tale med å beklage til hele landet.
Stordalen uttrykker imidlertid tillit til konsernsjef Daniel Skjeldam.
– Vi i styret er ikke i tvil om at Daniel Skjeldam er den rette personen til å ta Hurtigruten gjennom denne krisen og han har vår tillit.
Det samme sa styreleder Trygve Hegnar på pressekonferansen.
– Skjeldam er en utmerket mann til å gjennomføre tiltakene som nå skal iverksettes, sa Hegnar.
– Der hvor utvalget peker på hva som bør gjøres framover, så er det allerede gjort tiltak. Og vi tror at Daniel Skjeldam med sine kollegaer, med sine andre i toppledelsen, med de ansatte, og med fagforeninger vil gjøre et bra arbeid fremover, sa han videre.
Hurtigrutens konsernsjef: – Vi skulle informert raskere
Smitteskandalen på Hurtigruten: - Konsernsjef og driftsdirektør med motstridende forklaringer
Skjeldam beklager
I en pressemelding beklager Skjeldam selskapets håndtering av saken.
– Smitteutbruddet på MS Roald Amundsen var en alvorlig hendelse. Det rapporten beskriver er ikke bra nok, sier han.
– Som øverste sjef i konsernet tar jeg ansvar for det som skjedde.
– Karantenereglene ble praktisert uriktig
Den eksterne granskningsrapporten i etterkant av coronautbruddet på hurtigruteskipet Roald Amundsen legges frem nå.
Blant hovedkonklusjonene i rapporten er:
- Hurtigruten Cruise AS sin risikostyringsprosess har vært utilstrekkelig.
- Hurtigruten iverksatte ikke tilstrekkelige risikoreduserende tiltak for testing av utenlandsk mannskap i Norge før påmønstring. Karantenereglene ble praktisert uriktig.
- Mistanke om smitte underveis i seilasene ble ikke fulgt opp, og covid-19- testing ble ikke gjennomført tidsnok.
- Da Hurtigruten mottok positive prøvesvar den 31. juli tok det tid før krisehåndteringssystemet ble iverksatt.
– Karantenereglene ble praktisert uriktig, sa Jan Fougner i advokatfirmaet Wiersholm på pressekonferansen.