Salgsfall for sportsbransjen på nesten en milliard
Korreksjonen fortsetter etter elleville pandemiår. Sjefen for landets største sportskonsern forbereder seg på årets viktigste salgsperiode med flere varer på lager enn ønsket.
Sportskjedene fikk en samlet omsetning på 3,4 milliarder kroner i tredje kvartal, ifølge tall fra Norsk Sportsbransjeforening.
Det er en nedgang på 7,9 prosent fra samme periode i fjor.
Korreksjonen har vært tydelig i hele år. De ni første månedene av året har gitt 945 millioner kroner mindre i inntekter sammenlignet med samme periode i fjor.
– Jeg tror vi må si korreksjonen er som forventet. Markedet er nok på mange måter litt mettet etter enorm vekst gjennom pandemiårene, sier administrerende direktør Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening.
Det neste kvartalet blir veldig spennende, mener han.
Evald Hansen påpeker at den jevne forbruker har fått en mer presset økonomi som følge av stadig økende priser. Samtidig er det mange kjeder som snakker om store varelagre. I tillegg er det enn så lenge få tegn at vinteren er på fremmarsj.
– Hvis det fortsetter å være grått og mildt frem mot jul, blir det tøft for bransjen.
Her kan du sjekke prisveksten på mat. Bare én vare er blitt billigere siste året.
Kraftig fall for XXL
Ettersom den største sportskjeden, XXL, er børsnotert, vet vi allerede hvordan det gikk med dem i tredje kvartal.
Med et omsetningsfall på nesten 14 prosent, er det liten tvil om at de tapte markedsandeler i forrige periode.
Deres fremste konkurrent er Sport Holding, konsernet som eies av Bjørn Rune Gjelsten og Olav Nils Sunde.
Med 365 butikker fordelt på kjedene Intersport, Sport 1, Anton Sport og Löplabbet er Sport Holding bransjens største konsern.
Konsernsjef Ole-Henrik Skirstad forteller at de opplever en nedgang på linje med markedet.
– Men vi faller litt mindre og har tatt noen ørsmå markedsandeler, sier han.
Fulle lagre etter «trekkspilleffekt»
Skirstad forteller at nedgangen er ganske jevnt fordelt over alle produktkategorier, men trekker frem én varegruppe som har bremset opp i særlig grad.
– Friluftslivskategorien har en ganske stor tilbakegang. Det må selvsagt ses i sammenheng med århundrets friluftsår i 2020 og 2021. Jeg tror nok det norske folk har kjøpt bra med telt og soveposer for en stund.
For konkurrenten XXL kom varelageret i fokus i forbindelse med forrige tallslipp. Selskapet mener selv det er 600 millioner kroner for stort.
Også Sport Holding kjenner til denne problemstillingen.
– Vi opplever dette på lik linje med mange andre. Etter en periode med store forsinkelser har man fått en trekkspilleffekt som gjør at det kommer inn en del varer for sent. Optimalt sett skulle vi hatt litt mindre på lager.
– Hva betyr det for de kommende salgsperiodene?
– Vi forbereder oss på å gi mange og hyggelige tilbud mot slutten av november, og tror det kommer til å bli kjøpt mange sportsartikler fremover. Jeg tror ikke nødvendigvis det er sportsbransjen som er inflasjonsdrivende.
– Hvor viktig er det å få skikkelig vintervær?
– Siden julehandelen er der, betyr værforhold kanskje enda mer relativt sett i første kvartal. Men jeg ser gjerne at det blir kulde og snø i desember, altså.
Vanskeligere å selge bolig: – Folk er ganske desperate
Stort salgsvolum fra netthandel
Tallene fra Norsk Sportsbransjeforening inkluderer kun sportskjedenes omsetning.
Det vil si Intersport, Obs!, XXL, Sport1, Stadion, Sport Norge og MX-Sport.
I fjor sto disse for 54 prosent av alt salg av sportsutstyr.
Andre kanaler, som leverandørenes egne nettsider, ikke-kjedetilknyttede butikker og utenlandske aktører har tatt store jafs av markedet de siste årene.
Mens sportskjedene økte salget med totalt 11 prosent gjennom 2020 og 2021, steg det totallet sportsmarkedet med hele 25 prosent i samme periode.