Pizzarestaurant i Sandvika innblandet i navnestrid med amerikanske Chipotle

Chipotle Mexican Grill har 2.900 restauranter og en omsetning på 7,5 milliarder dollar. Men Chipotle Pizzeria i Sandvika får de ikke helt has på.

Chipotle Pizzeria i Sandvika i Bærum (logoen til venstre), som startet opp tidligere i år, er under skyts fra amerikanske Chipotle Mexican Grill (logoen til høyre), som har søkt om registrering av tre ordmerker hos Patentstyret.
  • David Bach
  • Adrian Nielsen (foto)
Publisert:

Bruken av det aztekiske ordet for tørket chili har fått et milliardkonsern fra Denver i USA til å rette blikket mot Sandvika i Bærum.

Striden står mellom to aktører som krever de norske rettighetene til bruken av ordet «Chipotle».

Den ene, Chipotle Mexican Grill, viser til at de har rettighetene i USA og EU, flere tusen restauranter og 50.000 ansatte, og at de har brukt navnet siden 1993.

Den andre, Kypros-registrerte S. D. Sky Workers Investment Ltd, mener det ikke er sannsynlighetsovervekt for at innehaverne av pizzeriaen i Sandvika hadde hørt om amerikanske Chipotle da de søkte om, og fikk ordmerket registrert, i Norge i 2015.

Siden den gang har amerikanerne søkt om å overprøve registeringen, og begrunnet det med manglende bruk av ordmerket i Norge, slik loven krever.

I slutten av februar i år svarte det kypriotiske selskapets representant med at «varer og tjenester under ordmerket Chipotle tilbys i Norge av Chipotle Pizzeria.»

Les også

Autostores patentstrid med Ocado kostet over 300 millioner i fjor

Har byttet navn og logo

Men den lille restauranten i Sandvika har for tiden mange navn.

På fasaden kan gjestene se en sirkulær rød logo med en chilipepperfrukt og ordene «Chipotle Pizzeria». På proff.no kalles bedriften, som ble stiftet 31. januar i år, «Chipotle Pizzaria AS».

Google-søk på restauranten svarer «Sandvika Chipotlepizzaria».

Daglig leder Omid Bahdodi sier til E24 at saken egentlig er lagt død, etter at de byttet navn til «Chipotle Sandvika Pizzeria». Samtidig hevder han at han skal legge til en «L» i navnet, slik at restauranten vil hete «Chipoltle Sandvika Pizzeria».

Bahdodi har allerede et annet selskap, «Chipoltle Pizzaeria Jasmin Bahdodi», men dette skal han legge ned, sier han.

Restaurantens nye logo har færre likhetstrekk med den amerikanske navnesøsteren.

Logoen på fasaden skal også byttes ut innen de neste to ukene, forteller Bahdodi.

På nettsiden er den allerede endret til å inneholde en meksikansk hatt over et pizzastykke, i stedet for chilifrukten.

– Det kom en advokat og sa at vi måtte bytte hele navnet, så vi har byttet navn. Men advokaten sa at vi ikke kan bruke noe med «Chipotle». Mange steder og produkter bruker chipotle, for eksempel Santa Maria, sier Bahdodi til E24, og viser til krydderprodusentens produkter.

Daglig leder ved Chipotle Sandvika Pizzeria ønsker ikke å stille opp på bilde for E24s fotograf, men viste frem produkter i restauranten som understreker at mange bedrifter bruker ordet «chipotle» i sine produkter, uten at det kan være i strid med rettighetene til det amerikanske konsernet.
Daglig leder Omid Bahdodi viser frem appen hvor man kan bestille takeaway hos Chipotle Sandvika Pizzeria. Logoen er nå ny og forandret.

Anklaget for «free-ride»

Da amerikanske Chipotles norske representanter først protesterte på den norske registreringen i august 2015, la de vekt på at varemerket var brukt internasjonalt i over 20 år, at de hadde nesten 1.800 restauranter (per 2014) og godt over 50.000 ansatte.

«En registrering av det søkte merket vil innebære at Innsiger, som eier av en av USAs mest vellykkede og kjente fast-food-kjeder vil kunne bli forhindret i å etablere seg i Norge under sitt eget varemerke (...)».

De mente også at søkeren ville kunne «free-ride» på amerikanernes etablering, snylte på goodwill og forhindre Chipotle Mexican Grill å utnytte den samme goodwillen.

De mente, og mener tilsynelatende fortsatt, at handlingen er i strid med god forretningsskikk, «da den innebærer en urimelig utnyttelse av innsigers innsats og resultater».

Les også

Mack tapte navnestrid mot liten vannprodusent i Lofoten

Ledet av norske interesser

Det kypriotiske selskapet som formelt har de norske rettighetene til ordet har vært representert av advokat Lars Tormodsgard i Sands.

Han skrev i sitt svar at innehaveren av ordmerket har kontor på Kypros, men at de er eiet og ledet av norske interesser.

«Eierinteressene som står bak vår klient har forskjelligartet virksomhet i flere land, inkludert Norge», skriver han i 2015.

«’Chipotle’ er navnet på en tørket og røkt chili, det er et leksikalsk ord i språket Nahuatl (språket aztekerne benyttet). ’Chipotle’ inngår i ulike matretter», forklarer Tormodsgard i brevet.

Kypriotene har ikke hatt kjennskap til Chipotle Mexican Grills bruk av varemerket, hevder han videre.

Ukjent i London i 2013

Chipotle Mexican Grills oppfatning, skriver Tormodsgard, ser ut til å være at «de facto eksistens av restauranter i USA» innebærer at aktører som ikke driver i samme marked likevel må kjenne til dem.

Dette er ikke nok til å oppfylle kravet Chipotle Mexican Grill har for å bevise en overvekt av sannsynlighet for at kypriotene hadde hørt om det amerikanske konsernet.

Samtidig viser Tormodsgard til en Bloomberg-artikkel fra 2013, hvor en markedsundersøkelse fra London omtales. Innbyggerne i London var ennå ikke kjent med «Chipotle», kommer det frem.

Les også

Regjeringens prestisjefond Nysnø tapte navnekrangel – lignet for mye på Snö

Bare én prosent av respondentene hadde uoppfordret nevnt Chipotle da de ble bedt om å nevne fast-food-kjeder. 16 prosent svarte Pret A Manger og 23 prosent nevnte McDonalds, til sammenligning.

«Undersøkelsen viser det motsatte, merket «Chipotle» er ikke velkjent. Og videre, basert på den alminnelige kjennskap til «Chipotle» i London er det åpenbar sannsynlighetsovervekt for at [Chipotle Pizzeria og kypriotene] ikke kan ha kjent til [Chipotle Mexican Grills] bruk», skrev Tormodsgard i 2015.

Ga kypriotene rett

Etter å ha slått fast at merkene lett kan forveksles, kommer Patentstyret i sin konklusjon fra 2015 likevel til at kypriotene ikke nødvendigvis kjente til Chipotle Mexican Grill, selv om navnet var godt kjent i USA.

«Som søkers fullmektig har påpekt, viser innsigers dokumentasjon at merket ikke var kjent i London i 2013, og at innsiger derfor planla å øke markedsføringen der. Vi må legge til grunn at en søker som selv skal tilby restauranttjenester, må antas å ha bedre kjennskap til markedet enn den alminnelige gjennomsnittsforbrukeren. Vi kan likevel ikke se at det er sannsynliggjort at innsigeren må ha kjent til innsigers bruk av kjennetegnet.»

De fortsetter sin konklusjon med at «chipotle» er et varemerke som kan være nærliggende å velge for noen som skal servere meksikansk mat.

«Vi kan derfor ikke se at det noe påfallende ved at to aktører uavhengig av hverandre kommer på det samme navnet.»

Amerikanerne søker på ny

Men det siste året har striden blusset opp igjen. Nå har det amerikanske milliardkonsernet søkt om å få registrert tre merker, to kombinerte og ett ord, hos Patentstyret.

Den nå velkjente logoen er blant merkene som søkes registrert, men fordi kypriotene, og restauranten i Sandvika, fortsatt har rettighetene til bruken av ordmerket «chipotle», måtte Chipotle Mexican Grills norske representanter nok en gang be Patentstyret oppheve registreringen.

Søknadene om de tre merkene fra USA er nå stilt i bero, mens man venter på at Patentstyret tar den originale saken fra 2015 opp til formell avgjørelse.

Chipotle Mexican Grill har fått frist til 26. april med å gi sin siste uttalelse i saken før Patentstyret setter seg ned for å konkludere.

Amerikanernes advokat i Norge, partner Felix Reimers i GjessingReimers, har overbragt E24s ønske om kommentarer til det amerikanske selskapet, men han har foreløpig ikke fått tilbakemelding.

Da E24 tok kontakt med Lars Tormodsgard i Sands, reagerte han med overraskelse over at saken fortsatt var aktiv. Han menter det er en feil at han står oppført som styreleder i TM IP AS (Trademack), som har ført den seneste argumentasjonen på kypriotenes vegne inn til Patentstyret.

Tormodsgard skulle finne ut av saken, men har siden ikke kommet tilbake til E24 for å kommentere utviklingen.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Restaurant
  2. Chipotle Mexican Grill
  3. Meksikansk mat
  4. Chili
  5. Bærum
  6. Kypros

Flere artikler

  1. De beste burgerne i New York

  2. Betalt innhold

    Stjernesmellen

  3. Betalt innhold

    En av Norges mest kjente svindlere er tilbake etter ni år i amerikanske fengsler

  4. Betalt innhold

    Twitt eller dobbelt

  5. Betalt innhold

    Fra Beverly Hills til Nav-kø