Problemer hos flere banker, Vipps og BankID

– Vi jobber med å løse problemet så raskt som mulig, skriver DNB.

Flere banker har betalingstrøbbel fredag.
Publisert:

Mange banker opplever problemer fredag kveld. Årsaken er en teknisk feil i nettverket til Tietoevry, skriver pressekontakt Geir Remman i en e-post til VG.

– En teknisk feil i vårt nettverk har dessverre forårsaket tekniske problemer for en del banker i kveld. Det påvirker flere tjenester, blant annet nett- og mobilbank samt betalingsløsninger som Vipps. Vi jobber på spreng for å løse feilen og beklager det som har skjedd, skriver Remman.

DNB har problemer med overføringer og betaling av regninger på mobil, samt betaling i nettbanken, opplyser de på sine statussider.

– Vi jobber med å løse problemet så raskt som mulig, skriver de.

Også Vipps melder om trøbbel fredag kveld. Det samme gjorde BankID, men rundt klokken 22.30 melder de at systemene deres er oppe og går igjen.

Det er i tillegg meldt om problemer hos tjenestene til Sparebank1, Norges Bank og Nordea, ifølge nettsiden Downdetector.

– Det er de samme problemene som i DNB og Vipps. Det feilsøkes, men det ser ikke ut som de har klart å finne årsaken, sier kommunikasjonssjef Tone Mesna i Sparebank1 til VG.

Handelsbanken skriver på Facebook at også de har problemer.

– Det kan være vanskelig å logge seg inn i nettbanken og mobilbanken akkurat nå. Vi jobber aktivt med å rette feilen fortløpende. Vi oppdaterer her når alt fungerer som det skal igjen, skriver de.

Sbankens kunder får beskjeden «vi har litt rusk i maskineriet» når de logger inn i banken. Man får også opp feilmelding hos en rekke flere banker.

Nets skriver på sine nettsider at straksbetaling og BankAxept er påvirket av en stans i banktjenestene.

Publisert:
Gå til e24.no