Netthandel i Norge

Bli Vakker-konsernet tredoblet resultatet i 2020

Kristiansand-baserte Brandsdal Group fortsetter å dra inn penger på skjønnhetsprodukter. Tross rekordår i 2019, tredoblet konsernet inntektene under pandemien.

NETTHANDELMUSKLER: Einar Brandsdal har all grunn til å smile over fjorårets resultater. Her på lageret i Kristiansand.

Tor Erik Schrøder / E24
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Dette var helt etter planen. I 2015 satte vi oss et hårete mål om å passere milliarden i 2020, og det klarte vi med god margin, sier en fornøyd Einar Brandsdal, eier av Brandsdal Group.

I januar skrev E24 at netthandelkonsernet hadde omsatt for 1,31 milliarder kroner i fjor, en økning på over 400 millioner fra året før.

Gründeren ønsket ikke den gangen å tippe hvor bunnlinjen ville ende. Nå er årsregnskapet klart, og det viser solide 102,3 millioner kroner etter skatt, opp fra 29,5 millioner året før.

– Jeg er litt overrasket selv, sier Brandsdal, som er en av dem som har tjent godt på nedstengingen av både grensene og samfunnet for øvrig.

Les på E24+

Bråstans i taxfree-kosmetikk: – Det store volumet har gått på nett (+)

Har ikke merket Amazon

I netthandelkonsernet kommer pengene hovedsakelig fra nettbutikken Bli Vakker og søsterselskapet Cocapanda som selger kosmetikk i syv europeiske land.

I likhet med Brandsdal Group har også Amazon etablert seg i en rekke europeiske land de siste årene, deriblant Sverige. Brandsdal-merkevaren Cocopanda kriger for tiden mot nettgiganten i fire ulike land, men gründeren tar det så langt med ro.

– Det går an å sitte på Mjåvann i Kristiansand og konkurrere greit mot Amazon.

– Amazon etablerte seg jo nylig i Sverige, har du merket noe til det?

– Nei, det kan jeg ikke si, sier Brandsdal, til tross for at de to konkurrentene selger mange av de samme varene.

VIL SPRE RISIKOEN: Etter det rekordstore resultatet i 2020 putter Brandsdal en del av pengene i et investeringsselskap som skal hjelpe gründeren å diversifisere eksponeringen sin mot annet enn netthandel fremover.

Tor Erik Schrøder / E24

– Det blir vel vanskelig å skulle vise til vekst i 2021 målt mot coronaåret 2020?

– Januar og februar har jo vært fantastisk, men etter 12. mars så flater veksten ut. Jeg er likevel ganske sikker på at vi skal klare å slå fjoråret, sier Brandsdal.

Den 5. mai lanserer Cocopanda i Nederland.

Brandsdal hyller de ansatte som «jobber dag og natt» for bedriften han selv startet tilbake i 1997. Den første store suksessen var Netthandelen.no, en auksjonsside, men som i dag stort sett selger hagemøbler til fastpris.

Netthandelen har gått med store overskudd i flere år, men 2020 ble også en opptur for denne merkevaren, som gikk med et «knapt overskudd» for første gang siden 2015.

Les også

Komplett med vekst på over en halv milliard i første kvartal

Etablerer investeringsselskap – vil spre risikoen

Etter godt over 20 år i sjefsstolen avhenger ikke lenger den daglige driften av eieren selv.

– Jeg har ingen faste oppgaver når jeg kommer på jobb. Jeg har satt meg i en posisjon hvor jeg har samlet de flinkeste menneskene på Sørlandet til å jobbe hos oss.

Brandsdal sier han etter det sterke 2020-året har etablert et investeringsselskap hvor han skal «spre risikoen» i årene fremover. Deler av overskuddet fra netthandelvirksomhetene skal puttes i fond, aksjer, eiendom og såkorninvesteringer.

– Så det blir ikke noe stort utbytte?

– Nei, jeg har nok penger, det har jeg hatt lenge.

– Blir det investeringer i noen netthandelgründere som deg selv?

– Nei, finnes det noen gode ideer så gjør vi det heller selv, sier han.

Les også

Konkurransetilsynet: Fjern hindringene for nettapotek

– Gøy at folk tjener penger

Netthandelbransjen som har vist til høy vekst i mange år, har også vært preget av lav lønnsomhet.

Men året 2020 har vært solid for mange netthandelgründere, alt ifra rekordresultater for Fjellsport til milliardverdsettelse for Oda (tidligere Kolonial.no).

Brandsdal mener det ikke bare er coronakrisens effekter som har gjort at folk nå tjener penger på digital handel.

– Folk har også blitt mye flinkere, og logistikken har blitt bedre. Bring er et eksempel på et selskap som virkelig har satt seg i førersetet og blitt ekstremt effektive på levering, noe vi som driver med netthandel, nyter godt av, sier han og legger til:

– Før var det nesten ingen som tjente penger på netthandel, det var som å kaste penger ut av vinduet. Det er gøy at flere og flere får det til.

Les også

Oda henter én milliard fra Softbank – verdsettes til 7,5 milliarder

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel i Norge
  2. Brandsdal Group
  3. Gründere
  4. Netthandel
  5. Kosmetikk
  6. nettbutikker
  7. Bli Vakker

Flere artikler