Solgte Hoka-sko og energidrikk for nær en kvart milliard

Franske joggesko har blitt et salgseventyr for Hamar-mannen Carl Jørgen Nordberg og makkeren.

Carl Jørgen Nordberg har slått seg opp på franske joggesko med tykk såle. Selskapet han og partneren Elling Balhald startet i 2012 har aldri gått med underskudd, og har økt omsetningen hvert år siden oppstarten.

Geir Olsen
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Vi har alltid hatt troen på produktet, og hadde lagt opp til ganske tøff vekst fra 2011, men at det skulle bli så bra som dette, hadde vi nok ikke trodd, sier medgründer og daglig leder i Run AS, Carl Jørgen Nordberg.

Han presser inn en kort samtale med E24 mellom slagene, for skoene skal ut fra lageret og inn i butikkene.

– Vi holder på døgnet rundt nå, sier Nordberg fra kontoret på Hamar.

I fjor endte omsetningen for selskapet Run AS på 223,6 millioner kroner, en økning på over 75 prosent fra året før.

Resultat før skatt landet på solide 45,7 millioner kroner.

Det er hovedsakelig Gjelsten-tilknyttede selskaper (Sport 1 og Löplabbet), samt en rekke frittstående sportsbutikker som selger Hoka-skoene i Norge.

I tillegg til Hoka-skoene selger Nordberg også ernæringsdrikken Maurten gjennom samme selskap, som står for rundt 20 prosent av omsetningen i selskapet.

Les på E24+

XXL-toppene får ny gullkantet lønnsordning, men tar de så mye risiko som de sier?

Les på E24+

Børskommentar: Shoppegale nordmenn gir handelsfest på børsen

Aldri gått med underskudd

Sportsbransjen har vært preget av noen tøffe år, men det er ikke tilfellet for Hoka.

Run AS har siden oppstarten i 2012 aldri gått med underskudd, og overskuddet har økt hvert eneste år.

Med et sterkt resultat er det også rom for utbytte til de to eierne, som til sammen lød på 16 millioner kroner for 2019.

Det var ikke før i 2018 det ble ordentlig rom for utbytte, da tok gründerne ut åtte millioner kroner, som betyr at man de siste to årene har hentet 24 millioner kroner. Nordberg sier det de tar ut, går tilbake til selskapet som trenger likviditet, spesielt med en svak krone, som rammer varehandelen hardt.

Run AS har rettighetene til Hoka i Norge, Sverige og Island, samt Danmark, men sistnevnte marked er nylig avviklet.

Hoka som har plassert seg i premiumsegmentet for jogging, har flere større sponsoravtaler med blant annet langrennslandslaget.

– Det har hjulpet bra med en rekke profiler på laget. Klæbo var jo blant annet tidlig ute, sier Nordberg.

Les også

Kjempesmell for sportsbransjen i første kvartal: – Har aldri sett et så stort fall

Holder seg unna butikkdrift

En trend blant dem som kontrollerer populære merkevarer, er å selge rett til forbruker, som i bransjen ofte kalles DTC-salg (direct to consumer).

Men til tross for at skoene flyr av butikkhyllene, vurderer ikke Nordberg å åpne egne butikker.

– La de som kan retail drive med retail, sier Nordberg og fortsetter:

– Vi har holdt på med Burton i 25 år, og har sett dette fenomenet mange ganger. Man ser jo at merkevarer som Nike og Norrøna får det til, men Norge er et langstrakt land med mange små steder og som gjør egen butikkdrift vanskelig. Vi tror det er feil å åpne egne butikker og kommer til å fortsette med våre partnere.

I tillegg til Run AS, eier Nordberg og partneren Elling Balhald selskapet Planet Snow, som blant annet har solgt snowboardmerket Burton i Norge.

Les også

XXL mener rivalenes sammenslåing vil svekke priskonkurransen

Helskinnet gjennom corona

Sportsbransjen har til slutt blitt en av vinnerne i coronakrisen. Skog og mark har blitt flittig brukt av nordmenn som ellers har brukt mye av vinter og vårsesongen innendørs. Dette har gjort at for eksempel XXL har varslet om kraftig salgsoppgang i andre kvartal.

Nordberg sa det først så mørkt ut også for dem da man så for seg at alle butikker måtte stenge, men det bildet endret seg raskt.

– I mars fikk hele Norge panikk og alle butikkene skulle stenge. Vi fikk beskjed om at folk ikke trodde de kunne betale fakturaer, men så snudde det jo helt. Folk ble oppfordret til å gå tur og jogge, så sånn sett har vi hatt god vekst gjennom krisen.

– Vil veksten fortsette i samme tempo som de siste par årene?

– Nei, det tror jeg ikke vi gjør, men vi kommer til å ha bra og sunn vekst fremover.

Her kan du lese mer om

  1. Utbytte
  2. Sport 1
  3. Butikker
  4. Sportsbransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Utfordrere mener sportskjempene får enerett på varer: – Skader konkurransen i markedet

  2. Solgt for 11 millioner – bostyrer tror hun kunne oppnådd mer ved å drive selv

  3. Norske sportsleverandører: – Vi gir ikke storkjedene eksklusivitet

  4. Annonsørinnhold

  5. Dressmann konkurs i Østerrike – stenger 31 butikker

  6. Nok et Jernia-underskudd etter snuoperasjon: Coronavekst skal gi første positive resultat på mange år