Reagerer på forbud mot nyhetsmerking av viner

Vinmonopolet bryter loven når de merker varer med «nyhet», mener Helsedirektoratet. – Ingen er tjent med at det letes etter problemer som ikke eksisterer, sier Høyre-politiker.

Frode Hansen
  • Tyra Kristiansen Stave
Publisert:

I en pressemelding ber Helsedirektoratet Vinmonopolet og taxfreebutikker fjerne ordet «nyhet» fra sine hyller. Merkingen faller inn under ulovlig alkoholreklame mener direktoratet.

Kun faktaopplysninger er lov

Direktoratet påpeker at kun opplysninger som kan gjøre det lettere for kunden å kjøpe en vin de liker er lov. Under denne kategorien faller «økologisk» og «søt», men altså ikke «nyhet».

Det er Vinmonopolet uenig i.

– Mange av våre kunder er svært interessert og kommer gjerne for å spørre om nyheter. Vi har sett på dette som en faktaopplysning, sa Halvor Bing Lorentzen, direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Vinmonopolet, til NTB mandag.

Bing Lorentzen påpeker imidlertid overfor NTB at de vil følge opp det Helsedirektoratet ber om.

Fungerer som markedsføring

Å merke noe som en nyhet kan bli brukt «for å vekke nysgjerrighet og kjøpelyst» hos kundene, skriver Helsedirektoratet i sin pressemelding. Det strider imot reglene om markedsføring også inne i en butikk som selger alkohol.

– Vi har ikke noen intensjon om å selge mest mulig alkohol, sa Bing Lorentzen i Vinmonopolet til NTB.

Les også

Helsedirektoratet vil avskaffe vinkartonger

Ingen endring

Helsedirektoratet trekker frem at det ikke er snakk om en endring i loven, men en presisering av det allerede eksisterende lovverket.

Å merke en vin som økologisk er kun et unntak fra regelen om alkoholreklame som er gitt fordi det gir en verdi til kunden.

– I utgangspunktet er lovverket veldig strengt. Regelverket gir egentlig ingen anledning til å gi noen særlige opplysninger om produktene i det hele tatt. Fordi alkoholreklamebegrepet er ganske vidt. Men det er gjort noen unntak, sier avdelingsdirektør Øyvind Giæver i Helsedirektoratet til Nettavisen.

– Må slippe ordleken

Stortingsrepresentant Mari Holm Lønseth fra Høyre reagerer på de strenge kravene fra Helsedirektoratet.

– Vinmonopolet må slippe å leke ordleken med Helsedirektoratet for hva som er lov eller ikke. Informasjon om nye varer er ikke reklame, men faktaopplysninger, sier Lønseth til Nettavisen.

Hun mener Vinmonopolet som en seriøs aktør bør kunne fortelle kundene hvilke produkter som er nye i butikken.

– Ingen er tjent med at det letes etter problemer som ikke eksisterer, sier hun til Nettavisen.

Les også

Akevittsalget øker tross brennevinsfall i Norge og det ble eksportert for 58 millioner kroner i oktober og november

Her kan du lese mer om

  1. Helsedirektoratet
  2. Vinmonopolet
  3. Vin
  4. Alkohol
  5. Lov og rett
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Vinmonopolet får likevel merke «nyheter»

  2. Frykter at berusede får kjøpt øl i selvbetjeningskasser

  3. Norsk bryggeri kaster seg på amerikansk alkotrend – «Alko-Farris» kommer til Norge

  4. Annonsørinnhold

  5. Tidligere Nortura-salgsleder og to andre tiltalt for korrupsjon

  6. Norske lakseoppdrettere saksøkt også i Canada