Konkurransen om norsk jernbane

Togselskapet Go-Ahead på samme punktlighetsnivå som Vy

På Jærbanen klarer det britiske togselskapet Go-Ahead å være langt mer i rute enn Vy var. På Sørlandsbanen og Arendalsbanen er selskapet på linje med Vy.

Fra åpningen av Sørtoget som driftes av Go-Ahead. Det britiske selskapet overtok driften av strekningene 15. desember og har døpt om Sørlandsbanen til Sørtoget.

Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

Go-Ahead overtok togtrafikken på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen 15. desember.

Aftenposten har skaffet oversikten over hvor punktlige togene har vært i de fem første ukene med togtrafikk.

På Sørlandsbanen har Go-Ahead hatt en punktlighet på 82,5 prosent, litt bedre enn Vys 81,9 prosent i en periode på fem uker i forveien.

For Arendalsbanen er tallet for Go-Ahead 94,5 prosent, mens Vy hadde 94,6 prosent.

På Jærbanen har selskapet vært langt mer presise enn Vy. Her har Go-Ahead en punktlighet på 93,7 prosent, mens Vy hadde 89,2 prosent over fem uker i forveien.

Les også

Go-Ahead får 30 millioner kroner i bonus

Les også

NRK: SJ må kjøre buss for tog på oppstartsdagen

Her kan du lese mer om

  1. Konkurransen om norsk jernbane
  2. Vy
  3. Go-Ahead
  4. Tog
  5. Samferdsel
  6. Jernbane

Flere artikler

  1. Go-Ahead får 30 millioner kroner i bonus

  2. Go-Ahead klar for oppstart – lover å gjøre alt de kan for å få folk hjem til jul

  3. NRK: Bergensbanen kan bli kjørt av tysk eller svensk selskap

  4. Annonsørinnhold

  5. Endelig løsner det for Vy – vant kampen om Bergensbanen

  6. Vy-direktør om tapene før seieren: – Man blir tvilende på om vi har livets rett