Enis (19) trader eksklusive sko med stor gevinst: – Et aksjemarked for sko

På Stockx selges enkelte sko for flere hundre tusen kroner, mange tusen prosent over innkjøpsprisen. Det tjener skotradere som Enis (19) godt på.

TRADER SKO: Enis Salimzadeh kjøper og selger eksklusive sko og klær på heltid.
  • Vetle Forsland (Bergens Tidende)
Publisert: Publisert:

– 100 prosent, svarer Enis Salimzadeh (19) kjapt på spørsmål om skotrading gir gode nok penger til å leve av.

Han er i dag deleier av en butikk i Stavanger som videreselger eksklusive sko og klær - ofte har produktene han selger steget mange hundre prosent i verdi siden store skoprodusenter som Adidas og Nike først la de ut på det åpne markedet.

Enis er bare én blant flere tusen norske skotradere, og mener å ha tjent betydelige summer på kjøp og salg av sko.

– Aksjemarked for sko

Men man trenger ikke egen butikk for å lykkes i den relativt nye bransjen.

Handelsplattformen Stockx, som nylig ble verdsatt til 8,5 milliarder kroner, lar brukere handle sko som en slags valuta eller aksje, med både tickere og prisgrafer.

Prisen blir satt av tilbud og etterspørsel som et vanlig verdipapir - og såkalte «resellers», eller videreselgere på godt norsk, tjener tusenvis av kroner på å selge sko langt dyrere enn de ble kjøpt inn for.

– Stockx er på en måte et aksjemarked for sko, og prisene går opp og ned akkurat som en aksje, sier Enis Salimzadeh til E24.

Les også: Norske matematikere sluttet med robottrading – tapte 206 millioner

Slik fungerer det: Store skoprodusenter som Nike og Adidas selger eksklusive og populære par i et begrenset antall. Svært ofte passer de på at etterspørselen vil overstige tilbudet med stor margin.

Dermed prøver tusenvis av håpefulle «resellers» å skaffe seg skoene først, ofte ved å sette opp telt utenfor butikker dager i forveien, slik at de kan selge dem til en langt høyere pris kun få timer senere på nettsteder som Stockx.

Til gjengjeld får skoprodusentene stor oppmerksomhet, spesielt på sosiale medier.

SKOBØRS: Kjøp, salg, ordredybde, lowest ask, highest bid, prisøkning i prosent - Stockx og aksjemarkedet har flere likhetstegn.

214.000 kroner for ett par sko

Skokulturen har blitt et globalt fenomen, og de mest aktive kjøperne regner skoene som et investeringsobjekt på lik linje med en aksje eller råvare.

– Det er veldig mange som dedikerer mye tid til dette og blir millionærer, sier Enis, og viser blant annet til 18-år gamle Benjamin Kickz, som selger sjeldne sko til kjendiser som superstjernene Justin Bieber, Drake og basketballstjernen LeBron James.

Analyseselskapet Cowen anslår i en rapport at markedet for videresalg av sko i Nord-Amerika vil være verdt cirka 6 milliarder dollar innen 2025. I dag er tallet 2 milliarder dollar.

Den kraftige veksten nyter «skobørsen» Stockx godt av. De omsetter sko for like under 1 milliard kroner i måneden, en dobling fra i fjor, og har rundt 800 ansatte ifølge New York Times.

– Vi har laget en unik handelsform som virkelig ikke eksisterer utenfor finansmarkedene, sier medgründer og sjef i selskapet, Josh Luber, i en pressemelding. Han har mål om et «aksjemarked for ting».

Som oftest legger skoprodusentene produktet ut på markedet til en noenlunde vanlig pris. Nike sine sko «Air Yeezy Red October», i samarbeid med artist og designer Kanye West, ble lagt ut til salgs for 250 dollar, omkring 2000 kroner, i starten av 2014.

Dersom de var raske nok, hadde hvem som helst mulighet til å kjøpe skoene. Men de heldige få som fikk tak i et par kan ha tjent store summer på videresalg.

På nettopp Stockx byttet skoparet sist hender til svimlende 6.600 dollar, eller hele 56.200 kroner. Verdien på skoene har steget med omlag 13.600 kroner siden juli i fjor.

Det er en årlig avkastning på 92 prosent over de siste fem årene, om du vil.

STEGET MED 13.600 KRONER PÅ ETT ÅR: Prisen på skoparet Air Yeezy 2 Red October har steget stabilt siden sommeren 2018.
DYRE: Et kjøp av disse for noen år siden ville gitt god avkastning.

Dersom du vil kjøpe en av de mest ettertraktede skoene på markedet, to år gamle «Nike Mag», må du ut med - hold deg fast - 214.000 kroner.

Men med en gang prislappen fjernes mister skoene nesten all verdi.

– Det kan gå utrolig mye opp i pris om man bevarer slike sko ubrukt, sier Enis til E24.

Startet butikk i Stavanger

Enis mimrer tilbake til sitt første store videresalg. Han hadde sett et skopar han likte på sosiale medier, men fant ikke skoene i tradisjonelle butikker. Snart fant han ut at den eneste måten å få tak i dem på, var via Ebay til en sum langt over butikkpriser.

– Eller, det var før jeg fant skoparet i en lokalbutikk utenfor Stavanger, sier han.

– Jeg kjøpte alle ti som var på lager, og la ut ni av dem på Facebook. Jeg fikk 400 henvendelser på et døgn, og solgte alle sammen med stor gevinst.

Etter suksess med privat skotrading i flere år, åpnet han butikken Mint Stavanger i hjembyen.

TENÅRINGER I KØ FOR LUKSUSMOTE: Merkeklær og sko i eksklusive mengder er blitt en populær trend blant unge nordmenn. Flere står timevis i kø for å kjøpe fra luksusmerker som Off-white, Supreme og Balenciaga.

Gjennom kontaktnettet han hadde fått via sosiale medier og salg, begynte han å samarbeide med distributører for kjente merker. Enis skryter av billigere priser enn langt større Oslo-butikker som Yme og Stress.

De er blant butikkene som jobber for å kapre markedet for luksusmote blant unge nordmenn. Gruppen har til og med fått eget navn: «Hypebeast» - folk som samler på produkter fra store gatemotemerker som Supreme og Balenciaga.

Selv er Enis administrator for Facebook-siden «Hypebeast Norge» med over 18.000 medlemmer.

– Det er skikkelig populært. Man ser det er stappfulle køer av unge tenåringer rundt Yme i Oslo.

Det må til for å få tak i de siste produktene fra de største merkene.

– Jeg har ikke campet utenfor en butikk i mer enn én natt før. Men da Supreme og Louis Vuitton slapp sin «collab» i Asia for eksempel, måtte man campe utenfor i over en uke.

Trenden ser ikke ut til å ta seg en pustepause med det første - iallfall ikke denne sommeren - lørdag skriver CNBC om Nike sine «Moon Shoes», eller månesko, som skal auksjoneres bort i juli. Estimert salgspris? 1,4 millioner norske kroner.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Nike-sjef gikk av etter skosalgsskandale

  2. Betalt innhold

    En Porsche og en kaffe, takk. Nå selger bilkjedene på nye måter.

  3. Rolex-prisene til værs i gråmarkedet

  4. Apotekkjempe truer leverandører om butikksalg: – Vil få konsekvenser

  5. Betalt innhold

    Kryptovaluta inntar idretten: – Fans brukes til å presse prisen opp