Satser stort på ny premiummegler: – Bransjen har sovet i timen

Meglerprofil Nils Nordvik starter ny premiumkjede for folket, etter striden som førte Nordvik & Partners ut av Partners-samarbeidet.

– HAR SOVET I TIMEN: Direktør Martin Anmarkrud Kiligitto (venstre) i den nye Nordvik-kjden langer ut mot konkurrentenes teknologianvendelse. Selv vil han og Nils Nordvik bruke flere automatiserte løsninger.

Foto: CF-Wesenberg
  • Karl Wig
Publisert:

150 meglere fordelt på 15 meglerkontorer er med fra start onsdag, nesten alle beliggende i østlandsområdet rundt hovedstaden.

– Navnet blir «Nordvik», sier Martin Anmarkrud Kiligitto, administrerende direktør for den nye kjeden.

– Ingen partners?

– Ingen partners. Og vi har lagt en skikkelig offensiv plan for videre vekst. Vi skal bli en stor utfordrer i det norske premiummarkedet.

Det var i februar at Nordvik & Partners varslet sin exit fra Partners-kjedesamarbeidet.

E24 får opplyst at årsaken var uenigheter, men hverken Nordvik eller Kiligitto ønsker å utbrodere.

Ekspanderer straks

– Det var en grundig vurdering som lå til grunn for å gå ut, sier Kiligitto.

Det som er sikkert, er at den nye kjeden ikke blir noen lilleputt fra start. I 2017 omsatte Nordviks 15 meglerkontorer 2.782 eiendommer, til en samlet verdi på 15,5 milliarder kroner. Resultatet før skatt endte på 17,8 millioner kroner.

Les også

Tar med seg 16 kontorer ut av Partner-kjeden

Kiligitto sier det de vil ekspandere nær umiddelbart.

– Vår ambisjon er å vokse organisk, med nye kontorer på strategisk viktige områder. Om kort tid setter vi opp nye kontorer på Grünerløkka i Oslo og i Drammen. Allerede da får konkurrentene mer å bryne seg på, varsler han.

– Vi vil vokse lønnsomt, men har også ambisjon om å bli store. Nå starter vi med et titalls kontorer på Østlandet, men hvorfor ikke Vestlandet? Hvorfor ikke lenger nord? spør han, uten å ville tallfeste vekstplanene.

– Har sovet i timen

Han opplyser at de har investert «betydelige summer» i nye, digitale løsninger i opptakten til lanseringen.

– Jeg mener bransjen har sovet i timen. Og det ser vi et stort potensial i. Vi har for eksempel utviklet en app som lar deg holde mobilkameraet mot boligen, og så estimeres salgsverdien. I tillegg har vi nye markedsføringsløsninger og systemer for mer automatisering av enklere «standardoppgaver».

Les også

Finanstilsynet strammer inn på «off market»-salg

Det siste sender tankene til de nye og dels kritiserte tjenestene som lokker med lavere oppdragspris mot at boligselgeren gjør mye av jobben selv – som å holde visning og utarbeide salgsoppgave.

Men Nils Nordvik avviser at de posisjonerer seg i dette segmentet.

– Nei, og det tror jeg ville vært en stor tabbe. Automatiseringene skal heller brukes til å frigjøre tid, slik at meglerne kan gi enda bedre rådgivning og oppnå gode salgspriser. Vi skal være en premiummegler, sier han.

– Skal ikke leke Eklund der borte

Han understreker at «premium» da henviser til kvaliteten boligselgere kan forvente, ikke at de kun skal selge eiendommer i de høyeste prissegmentene.

– Men de som eier boliger i lavere prissegment vil gjerne ikke betale for premiummegler?

– Jo, det tror jeg. Se på østkanten. Vi skal ikke leke Eklund der borte, men også på Stovner og Linnerud elsker de poloskjorter og Armani-jeans, Louis Vuitton-vesker og BMW. Folk elsker bra merkevarer. Da er det naturlig å få en bra innpakning når man selger boligen også, skisserer meglerprofilen.

Les også

Ber megler punge ut 175.000 etter fukt-blemme

Kiligitto avviser at ønsket om å bruke flere automatiserte tjenester var årsaken til uenighetene som førte dem ut av Partners-samarbeidet.

– Nei, det var det ikke, sier han.

– Hva var det?

– Vi er enige med Partners om å ikke gå ut med detaljer. Den prosessen er ferdig, og nå ser vi fremover.

Les også

Ber megler punge ut 175.000 etter fukt-blemme

Les også

Stabekk-villa solgt for over 30 millioner

Les også

Finanstilsynet strammer inn på boligsalg «off market»

Her kan du lese mer om

  1. Bolig
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Partners-sjefen slutter – nytt kontor forlater kjeden

  2. Betalt innhold

    – Det er ikke alle som holder ut i denne bransjen

  3. Peppes kuttet prisene og økte overskuddet, men håper man unngår priskrig på pizza

  4. Annonsørinnhold

  5. Andresen-familiens sportskonsern vil åpne butikker i de store byene

  6. Ringnes-selskap kjøper Löwengrip Beauty