Analytiker tror dette selskapet vil vokse forbi Norwegian

Det største lavprisselskapet i Øst- og Sentral-Europa ser mer vekst i vest.

  • Sigrid Moe
  • Eirik Amb Nysveen
Publisert:

– Jeg tror at om ett års tid så vil Wizz Air ligge på halen til Norwegian og passere det norske lavprisselskapet i antall passasjerer. Norwegian har signalisert at veksten flater ut fra midten av 2018 og da vil Wizz Air raskt nærme seg, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til Flysmart24.

Dermed kan det bli slutt på at Norwegian har tittelen «Europas tredje største lavprisselskap». I januar fraktet selskapet for første gang flere passasjerer enn Norwegian.

E24+: Onsdag kan spillet om Norwegian gå over i en ny fase

Rekordresultat

Ungarske Wizz Air hadde sin første flyging i mai 2004, og har i dag mer enn 500 ruter fra 27 baser. Det tok ti år før de var det største lavprisselskapet i Sentral- og Øst-Europa.

I 2015 foretok selskapet en offentlig emisjon, og ble notert på London Stock Exchange.

I Norge flyr selskapet fra Oslo Lufthavn, Sandefjord, Kristiansand, Stavanger, Haugesund, Bergen, Ålesund, Trondheim og Tromsø til destinasjoner i Øst-Europa.

Selskapet avsluttet regnskapsåret 31. mars, og la da frem et rekordresultat. Antallet passasjerer økte med hele 24,7 prosent, til 29,6 millioner, mens inntektene også gjorde et opp på hele 24 prosent.

Resultatet var opp 22,1 prosent til 275 millioner euro.

Vokser i vest

De forventer en passasjervekst på 20 prosent det neste året.

I presentasjonen skriver selskapet at de ser økt vekst i Vest-Europa. I løpet av det finansielle året åpnet de 95 nye ruter, og to baser i Vest-Europa, i London og Wien.

– Det finansielle året 2018 var nok et år med investeringer og effektivisering i Wizz Air, mens vi fortsetter mot målet om å bli det beste lavprisselskapet i Europa, sa selskapets sjef József Váradi i forbindelse med resultatfremleggelsen.

Centre for Aviation skriver i en melding denne uken av Wizz Air ligger like bak Ryanair på topplisten over europeiske selskaper med best driftsmarginer. Norwegian kommer ut på bunnen av listen, med negative driftsmarginer.

E24+: Norwegians gjeld er mer enn et problem. Den er selve forklaringen på selskapets suksess

Fraktet 2,84 millioner passasjerer i mai

Flyselskapet fraktet 2,84 millioner passasjerer i mai – det er 18,1 prosent flere enn de gjorde i mai i fjor.

Kapasiteten (målt i antall tilgjengelige setekilometer – ASK) økte med 18,8 prosent, og trafikken (antall passasjerkilometer – RPK) økte med 19,5 prosent.

Fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, var i mai på 91,9 prosent, noe som er 0,8 prosentpoeng mer enn på samme tid i fjor.

I løpet av mai åpnet selskapet åtte nye ruter og tok levering på to nye Airbus A320-fly.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Luftfart

Flere artikler

  1. Flygelederstreiker og høyere drivstoffpriser tynger Wizz Air

  2. Nye tider hos Norwegian: Fjerde måned med passasjerfall

  3. Lavprisgiganten Wizz Air kuttet en av tre seter i mars

  4. – Veksten avtar

  5. Betalt innhold

    Analyse: Hvorfor Wizz Air kom til Norge