Freia frifunnet, Coca-Cola felt av matvarebransjeutvalg

Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU) har frifunnet Freia for to klager, men har felt Coca-Cola for en klage utvalget har behandlet.

Freia-logo.
Publisert:

En Freia-klage gjaldt utformingen av stands med lykkehjul hvor det kan vinnes sjokoladepremier i Dyreparken, Kongeparken og Tusenfryd. Klageren mente markedsføringen var særlig rettet til barn og unge, men MFU la blant annet vekt på at det betales for å komme inn i parkene og at lykkehjul er en alminnelig attraksjon i slike parker.

En annen klage mot Freia gjaldt bruk av et tema fra filmen «Askeladden» i en konkurranse for sjokolade. Utvalget vurderte at dette var rettet mot en eldre målgruppe og frifant derfor fabrikanten etter en helhetsvurdering.

Coca-Cola ble derimot felt for å opptrådt i strid med MFUs retningslinjer som regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke rettet til barn og unge. Utvalget ga medhold i at et kinospill med Coca-Cola som aktiviserer seerne før barne- og familiefilmen «Askeladden», er markedsføring særlig rettet til barn.

Nordisk Film Kino og deres underleverandør Media Direkt Norge har beklaget at spillet ble feilaktig plassert foran en barne- og familiefilm. I henhold til avtale med Coca-Cola skulle ikke dette skje. MFU opplyser at aktørene i ettertid har rettet opp rutinene.

Publisert: