- Nå kommer krakket

Her er tabellen som viser den store veksten i sponsorinntektene; og som får Jacob Lund til å tro på et krakk som rammer norsk fotball knallhardt.

SPÅR NEDTUR: DnB Nors sponsorsjef Jakob Lund spår kraftig nedtur for sponsorinntekter i fotballen.

Junge, Heiko
  • Jo Andre Aakvik
  • Sindre Øgar
Publisert:

DnB Nors sponsorsjef har gjennomgått markedet og tror på en halvering i klubbenes sponsorinntekter i løpet av 2009 og 2010.

Det betyr i så fall et inntektstap på over 250 millioner kroner i eliteserien.

Jacob Lund spår et skrekkscenario der klubbene i eliteserien og 1. divisjon går med et samlet rekordunderskudd på 0,7 milliarder kroner i 2009 – under forutsetning at det ikke gjøres sparetiltak.

Tall fra Norges Fotballforbund viser at reklame- og sponsorinntektene til eliteserielagene var på hele 506 millioner kroner i fjor. Det er tre ganger medieinntektene og uten sammenligning den største inntektskilden til klubbene.

Økningen i sponsorkroner i eliteserien har vært enorm:

  • 2003: 180 mill.
  • 2004: 250 mill.
  • 2005: 317 mill.
  • 2006: 320 mill.
  • 2007: 433 mill.
  • 2008: 506 mill.

– Småsponsorer forsvinner

– Norske toppklubber har gjort seg selv veldig sårbare for de økonomiske konjunkturene. En stadig større andel av inntektene kommer fra sponsoravtaler, som i større grad enn andre inntekter svinger i takt med økonomiske nedturer, sier økonomiprofessor Arild Hervik ved Høyskolen i Molde.

– Banker og kraftlag, altså de største sponsorene, vil fortsatt være der. Men de såkalte "nice to be"-sponsorene, som betaler hundre tusen for å ta med kunder på kamp, de vil forsvinne. I dårlige tider er sponsing det første som ryker, forklarer Jacob Lund.

– Jeg har regnet ut at klubbene i eliteserien og 1. divisjon hadde sponsorinntekter på 600 millioner kroner i fjor. Jeg har gått gjennom sponsormarkedet og jeg tror at halvparten kommer til å forsvinne. Hvis man legger 300 millioner kroner sammen med underskuddet fra i fjor, så blir underskuddet rundt 700 millioner kroner, sier Lund, som presiserer at et slikt regnestykke forutsetter at det ikke gjøres sparetiltak.

Han registrerer at klubbene er i ferd med å kutte lønninger, og at det vil redusere underskuddet.

– Får lite igjen

VG og E24 har snakket med flere sponsorer som nå trekker seg ut grunnet trange økonomiske tider.

Entra Eiendom og skadeskutte Notar, sponsorer som har brukt millionbeløp på klubber som Rosenborg, Bodø/Glimt, Lillestrøm, Vålerenga, Brann og Start, trekker seg nå ut.

– Vi har skrudd igjen kranen. For oss er sponsoravtaler penger ut av vinduet. Vi får lite igjen for å sponse de store klubbene, sier informasjonssjef Erik Pettersen i Notar.

Han mener prisen på sponsorpakkene i de store klubbene nå er så høy at de rette og slett ikke er verdt pengene.

– Salget av klubbenes sponsorpakker har vært som å selge vann i Sahara, mener han.

Styreleder i Lillestrøm Per Mathisen er på begge sider av bordet. Gjennom Åkrene Mek. AS har han sponset LSK i mange år.

– For vår del er det realistisk at sponsorinntektene blir ti prosent lavere en budsjettert i år. Jeg håper det ikke blir lavere, sier Mathisen.

Han anslår at pengeforbruket i norsk fotball må ned 25 prosent (rundt 400 mill. kr. i eliteserien) for at klubbene skal gå i balanse.

Tror ikke på halvering

Fotballpresident Sondre Kåfjord tror heller ikke på noe skrekkscenario.

– Til det er det for mange samarbeidspartnere som har sterk regional tilknytning, sier Kåfjord.

– Tror du underskuddet blir større i år enn i fjor?

– Jeg tror ikke det. En tredel av underskuddet på 300 millioner i fjor var engangsavskrivninger. 200 millioner var de ordinære underskuddet på driften. Det kan selvsagt komme andre avskrivinger, men jeg blir overrasket hvis underskuddet blir like stort.

Markedssjef Arne Ranneberg Nilsen i Start tror medieavtalen sikrer klubbene eksponering som er gull verdt.

– Det er ingenting som er mer attraktivt enn fotball og som når hjem til hele familien. Sponsorinntektene vil ikke plutselig halveres, sier han.

Professor Arild Hervik tror sponsormarkedet blir tungt, men er mer forsiktig enn Lund.

– Jeg er unnvikende med å melde meg inn i krakklubben, ettersom det er en del robuste sponsorer der ute, sier Hervik.

Klubbene har budsjettert med 636 millioner kroner i sponsorinntekter i 2009 – det er en snittøkning på 3 millioner per klubb når vi tar hensyn til at serien er utvidet med to lag.

LES OGSÅ:

Publisert:

Flere artikler

  1. Nå blir småklubbene rammet av krisen

  2. Mot alle odds: Jeg håper Hushovd lykkes

  3. Starten på slutten - eller starten på fremtiden?

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Arvingene som følger sine egne drømmer

  6. Betalt innhold

    Svir av millioner for å holde folk i jobb