Corona-hjemlevering: – Nå har vi et samfunnsansvar

For folk i karantene, og restauranter som sliter med sviktende besøk, kan budtjenestene bli viktigere enn noen gang.

Berit Roald / NTB scanpix
Publisert:,

Restaurantbransjen er i trøbbel som følge av utbruddet av det nye coronaviruset. Torsdag innførte norske helsemyndigheter strenge tiltak for å bremse utbredelsen av viruset, blant annet stenging av alle virksomheter i serveringsbransjen, med unntak av kantiner og spisesteder som kan legge til rette for at besøkende kan holde minst en meters avstand.

Da kan hjemlevering bli svært viktig, også for dem som er nødt til å holde seg hjemme.

De siste dagene har Foodora sett økt etterspørsel i alle byer, sier Foodora-sjef Elisabeth Myhre til E24.

– Nå jobber vi med å sikre at vi har kapasitet gjennom helgen og i ukene fremover, sier hun.

Les også

– Vi jobber på spreng for å sikre fremtiden til ansatte og restauranter

Tar rollen på alvor

For Foodora og andre hjemleveringstjenester har i den nåværende situasjonen, fått et reelt samfunnsansvar, innser hun.

– Vi opplever at tjenesten er viktigere enn noen gang, med så mange nordmenn som er isolerte hjemme, og restaurantpartnere som opplever færre besøkende. Det er rolle vi tar svært alvorlig, og vi gjør det vi kan, sier Myhre.

– Jeg vil absolutt si at det er et samfunnsoppdrag. Kanskje spesielt overfor restaurantpartnerne våre, men også for dem som av forskjellige grunner ikke kan bevege seg ut av hjemmene sine.

Foodora jobber nå med å kontakte bud for å forsikre seg at de kommer på jobb, og kaller inn ekstra hjelp dersom det er behov for det.

Med over 700 tilknyttede bud kan de rosa syklistene dermed bli en relativt fremtredende del av et ellers folketomt bybilde fremover.

E24 kartlegger konsekvensene av coronaviruset: Har din bedrift permittert eller risikerer å gå konkurs?  Klikk her.

Markedssjef Christian Etholm og junior marketing manager Ingrid Rønning.

Foto: Wolt

Da også i selskap av konkurrenten Wolt, som også er samfunnsoppdraget bevisst, sier markedssjef Christian Etholm.

– Absolutt. Vi ser jo det, og håper dette kan være en mulighet til ikke minst å bistå restaurantene i en tøff tid for næringen, men også til alle
som sitter hjemme og ikke kan eller ønsker å gå ut, sier Etholm.

– De siste dagene, og enda mer i dag, har vi gjort det vi kan for å spre informasjon til restauranter, kunder og bud, og alle som har en form for kobling til oss, hvor det handler om å holde seg oppdatert på de til enhver tid gjeldende retningslinjer fra myndighetene. Det har vært første fokus, sier Etholm.

Ruller ut oppdatering

På den tekniske siden har Wolt nå rullet ut såkalt «kontaktløs betaling» i appen, hvor kundene kan hake av om de ønsker at budet setter maten på dørmatten eller inngangspartiet.

Slik kan kunder av Wolt be om at budet setter maten igjen utenfor, for å minimere kontakten.

Skjermbilde Wolt

– Da er jo det kombinert med at vi oppfordrer restaurantene til å følge alle retningslinjer, og har egne utleveringsområder som gjør at budene har minst mulig tid i restauranten og minst mulig personkontakt i restauranten.

– Det handler om at håndtering av maten skjer så forsvarlig og enkelt som mulig og uten menneskelig kontakt.

Etholm opplyser også at Wolt nå er i dialog med flere restaurantaktører om muligheten til å få deres permitterte ansatte over til en midlertidig rolle i Wolt, i en mellomperiode.

– Det er noe vi er i dialog om, og håper å få til, sier Etholm.