Tysk domstol starter behandlingen av utslippsjuks-sak

Mandag startet rettssaken om utslippsjuks mot Volkswagen. Over 430.000 personer er med på det tyske massesøksmålet mot bilprodusenten.

Jens Meyer / TT NYHETSBYRÅN
Publisert:

Bak massesøksmålet står den tyske forbrukerrettighetsorganisasjonen Vzbv (Verbraucherzentrale Bundesverband).

Saksøkerne krever kompensasjon fra bilprodusenten etter at utslippsjuks med dieselbiler fra VW ble avdekket i 2015.

Vzbv mener Volkswagen med overlegg påførte bilkjøperne skade ved å installere programvare som gjorde at bilene under kontrollert testing slapp ut langt mindre forurensing enn det de gjorde i forbrukernes hender.

Første av sitt slag

Massesøksmålet fremmer rundt 50 anklagepunkter, hvor det viktigste er hvorvidt Volkswagen «forårsaket skade» ved å «opptre uærlig».

Vzbv-direktør Klaus Mueller sier ifølge AFP at han er overbevist om at bilselskapet jukset med vilje, mens VWs advokat Martine de Lind van Wijngaarden avviser påstanden og sier bilkjøperne ikke har vært skadelidende.

Søksmålet er det første av sitt slag i Tyskland, et såkalt Musterfeststellungsklage, altså et massesøksmål, som gjør utfallet enda vanskeligere å spå, skriver Financial Times.

Det nye juridiske verktøyet ble innført i kjølvannet av utslippsskandalen for å gjøre det lettere for forbrukerne å gå til sak mot bilgiganten.

Volkswagen i Norge: - Vi beklager

Dom tidligst i 2023

Hvis saksøkerne skulle få medhold, må deretter hver eneste person som er med på søksmålet, selv legge fram krav overfor bilprodusenten.

VW antyder at en dom vil kunne foreligge tidligst i 2023. Etter det kan det gå minst ett år til for å behandle individuelle krav.

På det tidspunktet vil bilenes markedsverdi ha blitt redusert så mye at det vil være billigere for VW å kjøpe dem tilbake, skriver AFP.

Imidlertid er det flere av klagerne som har trukket seg fra massesøksmålet for å ta bilprodusenten til retten på egen hånd, etter aggressive reklamekampanjer fra advokatselskaper som lover å skaffe forbrukerne mer i erstatning enn massesøksmålet skal klare.

Volkswagen-sjefer tiltalt for «markedsmanipulasjon»

Jukset med 11 mill. biler

For å unngå så omfattende utsettelser har Vzbv uttalt at de er åpne for å inngå forlik utenfor rettssalen.

– Men dersom det skulle skje, måtte Volkswagen ha betalt ut et betydelig beløp likevel, sier Mueller til AFP.

Advokaten Ralph Sauer, som representerer flere individuelle saksøkere i tillegg til å være en del av Vzbv, sier til Financial Times at han tror bilgiganten vil bli ferdig med saken så raskt som mulig.

– Det er billigere for VW å gi alle i massesøksmålet 5.000 euro enn det blir å betale ut 300.000 individuelle erstatninger med de tilhørende saksomkostningene, sier Sauer.

Volkswagen har innrømmet å ha jukset med utslippstester for 11 millioner biler på verdensbasis.

Den såkalte dieselgate-skandalen har så langt kostet konsernet over 30 milliarder euro i bøter, kompensasjon og juridiske kostnader.

Retten ble satt klokken 9 norsk tid mandag morgen i Brunswick, rundt 30 kilometer fra Volkswagens hovedkvarter i Wolfsburg.

Første massesøksmål av sitt slag i Tyskland (for abonnenter)