Fredriksen sliter med å finne flinke folk: – Må ta budskapet på alvor

Shippingmagnat John Fredriksen sier at rekrutteringen i Norge har vært dårlig. Sjefen for Rederiforbundet kjenner seg ikke helt igjen, men innrømmer at bransjen har en jobb å gjøre. 

Administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Harald Solberg, mener at shippingbransjen må jobbe hardere for å endre omdømmet som «en gammeldags og konservativ næring».

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix
Publisert:,

– Jeg må si at rekrutteringen i shipping har vært dårlig, ikke minst i Norge, hvor vi har veldig mangel på kvalifiserte folk, sier John Fredriksen til bransjeavisen TradeWinds.

– Det gjør det enda mer utfordrende å finne de riktige folkene til vårt system. For unge folk, har ikke shipping vært et foretrukket karrierevalg, sammenlignet med 20 til 30 år siden, fortsetter Fredriksen.

Direktøren i Norges Rederiforbund, Harald Solberg, mener at Fredriksen påpeker noe som er «grunnleggende viktig», nemlig at bransjen må tiltrekke seg folk for å overleve.

– Vi må ta budskapet til Fredriksen på alvor, men jeg kjenner meg ikke helt igjen i det, sier Solberg til E24.

Bakgrunn: Fredriksens døtre tar ikke over shippingimperiet

– Åpenbart en jobb å gjøre

Solberg understreker at kompetanse er en viktig grunn til at Norge har en så sterk maritimt klynge, med rederier, verft, utstyrsleverandører og en bred tjenestesektor innen finans, juss og forsikring.

– Samtidig må vi være veldig oppmerksomme på å tiltrekke oss unge, flinke folk. Vi har store oppgaver foran oss som industri, for eksempel med å redusere og eliminere utslipp fra skip. Der er Norge ledende, men vi må tiltrekke oss nye unge for å bringe utviklingen videre, sier han.

– Skyldes Fredriksens rekrutteringsproblemer økt konkurranse?

– Økt konkurranse om flinke folk er én viktig faktor. En annen faktor er at vi som næring og industri må vise hvilke spennende muligheter som finnes innenfor shipping. Der har vi åpenbart en jobb å gjøre. Shipping blir ofte fremstilt som en gammeldags og konservativ næring, så der har vi ikke jobbet godt nok, sier Solberg.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: John Fredriksen setter børsgiganter i spill

Må kjempe om IT-kompetanse

Shippingselskapet Wallenius Wilhelmsen ansetter folk fra hele verden, men kun en liten andel er fra Norge.

– I det store og hele får vi tak i de menneskene vi trenger, men vi ser at konkurransen om for eksempel digital kompetanse er blitt noe spissere, sier senior visepresident for HR og kommunikasjon, Benedicte Teigen Gude, i Wallenius Wilhelmsen.

Solberg i Rerderiforbundet har også lagt merke til trenden.

– Vi ser også en endring i rekrutteringen, særlig på rederisiden. Tradisjonelt har det blitt sett i sammenheng med antall norske sjøfolk. Sjøfolkenes kompetanse er fortsatt viktig, men bransjen trenger nå bredere kompetanse, særlig innen IT og digitalisering. Shipping må i større grad konkurrere med for eksempel finans og helse i jakten på digital kompetanse.

Skipsreder John Fredriksen tror ikke shipping er et like fristende karrierevalg som for noen tiår tilbake.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix

Økende søkertall og snitt på NTNU

Til tross for utfordringene kan NTNU i Ålesund melde om økende interesse for bachelorprogrammet Shipping Management. Antallet prioritetssøkere økte fra 119 i fjor til 184 i år, mens poenggrensen økte fra 42,7 til 44.

– Fredriksens uttalelser er en gåte for oss, sier instituttleder Hans Petter Hildre ved NTNUs Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk.

Førstelektor Cathrine Bjune ved BI og Universitetet i Sørøst-Norge, som har undervist i shipping-relaterte fag i en årrekke, sier at interessen «har gått litt i bølger».

– Trenden nå er at flere og flere studenter ønsker spesialiseringen og valgfag innen shipping. Noen er litt bekymret for dårlige tider i bransjen, men alle er veldig ivrige på i jobbe i akkurat der, sier Bjune.

Studenter ser til Singapore

Bjune ved BI har sendt mange studenter ut i relevante jobber i Norges maritime klynge, blant annet i nevnte Wallenius Wilhelmsen og skipsmegleren Fearnleys, men etterlyser grep for å øke interessen for å bedre rekrutteringen.

– Det er lite tilbud på masternivå i Norge. Noen studenter reiser for eksempel til Nanyang Technological University i Singapore, der de kan ta en shipping-master på ett år, sier Bjune.

Singapore har jevnlig blitt kåret til verdens viktigste shippingby, blant annet av Menon Economics/DNV-GL og Xhinhua/Baltic Exchange.

– Det blir viktig å promotere shipping i større grad i Norge. Mange unge aner ikke hva det er eller hvilke spennende muligheter som finnes, sier Bjune.

Les på E24+ (for abonnenter)

Fredriksens skip ble angrepet. Det kan være gull verdt for norsk shipping

– Dårlige tider gir dårlig omdømme

Solberg i Rederiforbundet tror flere spennende arbeidsplasser vil utfordre utdanningsinstitusjonene til å tilpasse programmer og utdanningsløp til etterspørselen.

– Men vi må bli flinkere til å få frem et mulighetsorientert budskap gjennom alle rekrutteringskanaler vi kjenner til, om det er mediene, møter med ungdom på campus eller gjennom bransjens maritime traineeprogram, sier han.

Han legger til at shipping er en syklisk næring, noe han mener «påvirker omdømmet i stor grad».

– Når det går bra, går det skikkelig bra, og da vil alle til shipping, men når det går dårlig, da går det skikkelig dårlig, og omdømmet får en knekk når mange folk mister jobben. Det er næringens iboende spenning, konkluderer han.

Les mer: (+) Fått med deg Scanships elleville børsrally? Slik startet det.

Her kan du lese mer om