Konkurstrussel bremset SAS´billettsalg

Norwegian snappet flere forretningsreidende enn vanlig.

FÆRRE BILLETTER I KRISEN: Både SAS, Norwegian og Via Egency forteller at SAS solgte noe færre billetter i helgen og mandagen.
Publisert: Publisert:

Helgens SAS-drama har bremset bestillingene i forretningsmarkedet for flyselskapet, bekrefter Rune Feltman i Via Egencia.

Det er til fordel for erkerivalen Norwegian.

- I helgen og på mandag opplever vi en mer avventende holdning i markedet. Det er noe flere bestillinger med Norwegian enn ellers. Samtidig er det slettes ikke bråstopp for SAS, sier Feltman som en administrerende direktør i Via Egencia, til E24.

Les mer: SAS: - Vi gir ingen garantier for at vi flyr

De konkrete tallene ønsker reisebyrået med forretningsreiser som spesiale ikke å gi ut til media.

Norwegian har økt

Forretningsreiser, hvor SAS har den største delen av markedet, har gjerne kortere tidshorisont enn fritidsreiser. SAS kommer derfor neppe til å tjene inn igjen det som de mandag har mistet av bestillinger, opplyser Travel-sjefen videre.

Informasjonssjef Lassse Sandaker-Nilsen i Norwegian forteller at de på sin side har hatt en pen vekst i antall bestillinger den siste uken.

- Uken sett under ett har vi opplevd økt salg, og det gjelder også helgen, sier Sandaker-Nilsen til E24.

Han vil ikke oppgi den konkrete økningen, og viser til at dette kan være børssensitiv informasjon.

- Ikke mange kroner

Konkurstrusselen som preget SAS-forhandlingene svekket omsetningen noe i helgen. Det bekrefter også SAS i Norge.

- Billettsalget i helgen har vært lavere i prosent. Men fordi vi stort sett bare selger privatreiser via vår portal utgjør ikke dette mange kroner. Forretningsmarkedet er det største markedet vårt, og vanligvis er det veldig lite booking i helgene fra dette markedet – det var heller ikke noen endring spesielt her, sier konserndirektør for salg og marked Eivind Roald i SAS til E24.

Økning i SAS-bestillinger forrige uke

Etter at kvartalspresentasjonen ble utsatt forrige uke, har presset på SAS blitt stadig tydeligere i media.

Les også: Dramaet i SAS fortsetter: Utsetter kvartalsrapporten

Likevel har bestillingene for SAS i forretningsmarkedet faktisk økt med tre til fem prosent, sammenlignet med samme uke i fjor, forteller Via-sjefen.

- Dette skyldes trolig en underliggende vekst i hele markedet. Men det er noe overraskende at den uken ble så normal som den ble rent bestillingsmessig, sier Rune Feltman i Via Egencia videre.

Les mer: SAS-dramaet over: Danskene sa ja 15 timer på overtid

Publisert:
Gå til e24.no