Uber-turbulensen

Taxi-gründere ønsker lovendring velkommen: – Har ligget bakbundet og kneblet

Taxi-gründere er positive til lovendringene som implementeres i drosjenæringen i løpet av 2020. Taxiforbundet tror det vil ha store konsekvenser for forbrukere og sjåfører.

Illustrasjonsfoto.

Heiko Junge / NTB scanpix
  • Julia Kirsebom Thommessen
Publisert:

– Lovendringen er et steg i riktig retning, men jeg tror taxinæringen er fortapt de neste ti årene. Det blir ti harde år, sier daglig leder i Økotaxi, Roger Dørum Pettersen, til E24.

I juli 2020 skal regjeringen endre regelverket for drosjer i Norge. Regjeringen vil blant annet fjerne taket på drosjeløyvene i byene, enerettsmodell i distriktene samt åpne for ny teknologi.

Pettersen er en av gründerne bak Økotaxi og styremedlem i Dartride, to taxi-apper som for øyeblikket befinner seg i rettstvister med Oslo kommune.

Selv om han er positiv til lovendringen, er han redd for hva den vil bety for mindre norske aktører i næringen.

– Bakbundet og kneblet

– Uber og Lyft har fått lov til å bygge seg opp i hjemmemarkedene sine, har en sterk merkevare og hatt muligheten til å bli store og sterke. Norske gründere som meg har derimot ligget bakbundet og kneblet, vi har ikke fått lov til å bygge opp tilsvarende, sier Pettersen.

– Dermed serveres markedet på gullfat til utenlandske aktører. Norske aktører som Prai, Økotaxi og Dartride er sjanseløse, fordi vi ikke har fått lov til å bygge oss opp. Det har vært for mye fokus på å beskytte næringen, legger han til.

En som er hakket mer positiv til taxinæringens fremtid, er Usman Saleem. Saleem er en av gründerne bak appen Prai, som også har vært gjennom flere rettssaker med Oslo kommune siden lansering i 2018.

– Vi forventer at det blir litt kaotisk, men til syvende og sist blir det bedre for forbrukeren. Vi relanserer i mars og går «all in» når regelverket er klart i juli, sier Saleem til E24.

På høy tid

Prai koblet drosjesjåfører som allerede har løyve hos en av drosjesentralene, med passasjerer som bestiller og betaler direkte i appen.

Saleem mener det er på høy tid med en endring som tar større hensyn til forbrukerne, og sier at lovendringen er positiv for næringen og for kunden.

Usman Saleem i Prai.

Mats Nordeidet

– For øyeblikket har sjåfører lang ventetid mellom turene, og et svar fra næringen har vært å øke prisene for å gjøre opp for manglende etterspørsel. Sånn kan det ikke være, det vinner ikke kundene på, sier Saleem.

– De nye lovendringene gjør at man har mulighet til å la aktører med rettferdige prismodeller komme til. På den måten vil sjåførene få flere turer og ha flere aktive timer på jobb, de vil da også tjene bedre.

Les også

Uber håper på comeback etter ny drosjelov

Robert Torvelainen er policysjef for Uber i Norden. Han håper den nye loven gjør at Uber igjen kan tilby tjenesten Uber X i Norge.

– I det store og hele er den nye loven progressiv og i linje med den utviklingen vi ser mange steder i Europa, skriver Torvelainen i en e-post til E24.

Les også

Uber melder om 6.000 overgrep på to år i USA

Robert Torvelainen i Uber.

JULIUS KONTTINEN

Skeptiske til lovendring

Ubers tidligere hovedtjeneste Uber Pop ble forbudt i Norge i 2017. Siden den gang har selskapet tilbudt Uber Black, Uber Lux og Uber XXL, tjenester som formidler sjåfører med løyve.

– Betydningen lovendringen har for Uber gjenstår å se. Vi er fortsatt i gang med å sette oss inn i en del detaljer, men håper selvsagt at vi kan lansere Uber X, ettersom vi vet at det er en tjeneste mange nordmenn etterspør, sier Torvelainen.

Taxiforbundet er skeptiske til lovendringen, og tror den vil gå utover både sjåfører og forbrukere.

Les også

Uber fortsetter kampen mot myndighetene i London

– All erfaring med deregulering fra andre land tilsier at tilbudet i distriktene blir dårligere, mens det blir overetablering i sentrale strøk. En annen konsekvens kan være økt skatteunndragelsesfare, det er jo en næring som allerede har hatt utfordringer med dette, sier Hanne Skåle Thowsen i Taxiforbundet til E24.

Skåle Thowsen sier at sjåførenes arbeidsvilkår vil forverres ved at de etter lovendringen vil måtte arbeide enda lengre for å ha samme inntjening, samtidig som at hun hevder det ikke vil bli billigere priser.

– Regjeringen sier det skal bli billigere for forbrukere, men det sliter vi med å se. Prisene går ikke ned selv om det blir flere om beinet, fordi det er så mange kostnader knyttet til drift, sier Skåle Thowsen.

Les på E24+

Slik avslørte Mercedes-tyver svakhetene ved bildeling

Les også

Drosje-oppstart saksøkte Oslo kommune for 15 mill. – fikk bråstopp i tingretten

Her kan du lese mer om

  1. Uber-turbulensen
  2. Uber
  3. Behovsprøving
  4. drosje
  5. Taxibransjen
  6. Økotaxi
  7. Prai
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Nå gjør skysstjenesten comeback i Oslo

  2. Uber varsler retur - taxinæringen vil utsette: Omkamp om omstridt frislipp

  3. Betalt innhold

    Uber-sjåfører slipper unna kravet om taksameter ved å kalle bilene «luksuriøse»

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Uber er tilbake: Dette bør du vite

  6. Vi tar mindre taxi, og snart kommer fryktet reform: – Nå skal de slippe fanden løs