STORE VYER: Snart kjører NSBs tog rundt i Norge med nytt navn.

STORE VYER: Snart kjører NSBs tog rundt i Norge med nytt navn.

Foto: Berit Roald NTB scanpix
Kommentar

Vy, oh why?

NSB har minst 99 problemer, og navnet var ikke ett av dem.

Gard L. Michalsen
Ansvarlig redaktør for E24
Publisert:

Den pågående jernbanereformen har de seneste årene har gitt oss en rekke nye selskaper, mange flere navn og kostet et utall antall millioner. Så langt har det ikke blitt flere eller bedre tog av det. Tvert imot har det blitt enda flere å fordele skylden på:

Som når dobbeltspor til 5 milliarder kroner ikke gir flere tog, Follobanen skal åpne om noen år uten at flere tog er bestilt – og når NSB i samarbeid med myndighetene ikke klarer å øke kapasiteten.

Og snart skal det bli enda flere å skylde på, når togdrift over norske fjell og fjorder skal konkurranseutsettes. Dette har statseide NSB skjønt, men ikke mer enn at de tapte Sørlandsbanen til britiske Go-Ahead.

Norges Statsbaner er riktignok langt fra bare tog. Selskapet har over år bygget opp en omfattende bussvirksomhet, hvor hele 7.000 av 10.500 medarbeidere i Norge og Sverige jobber. Onde tunger vil hevde at all denne busskjøringen (for tog) ikke akkurat har vært ønskelig.

Les også

Briter slo NSB om norske jernbanestrekninger

Men når konkurrenter tar over deler av norsk jernbane, kan annen transportvirksomhet bli viktigere.

Ja, konsernsjef Geir Isaksen (i NSB) har «vyer for fremtiden». NSB er ikke lenger et dekkende navn, mener han. Snart skal disse togene og alle bussene få ny logo.

– Ny, felles merkevare bidrar til fornyelsen og hjelper oss å gi kundene oversikt over det samlede reisetilbudet vårt, sier Isaksen.

Annonsørinnhold

Vel: Her er det fristende å parafrasere den amerikanske rapperen Jay-Z.

NSB-sjefen har minst 99 problemer, og navnet er ikke ett av dem.

Øverst på lista burde være å gjøre noe med det tidvis elendige togtilbudet norske passasjerer møter.

Hele 28 prosent av togene var rammet av forsinkelser og innstilling i fjor. I vinter kjører NSB tidvis med halv kapasitet inn mot Oslo – fordi det var vinter og selskapet ikke rakk å tine togsettene om morgenen.
Eller ikke startet arbeidet tidlig nok, som det også heter.

Og som nevnt tidligere: Ingenting tyder på at NSB, Norske tog AS, Bane NOR, Jernbanedirektoratet, eller til syvende og sist Samferdselsdepartementet, har planlagt godt for vekst og flere tog.

NYTT NAVN: Konsernsjef Geir Isaksen i NSB – eller Vy, som det snart skal hete.

Foto:

Litt tabloid sagt: Når det er så mye galt med togtilbudet norske passasjerer får, kan det vel i hvert fall ikke bli verre av konkurranseutsetting.

Go-Ahead og andre aktører som kan vinne nye strekninger skal selvsagt få sin sjanse til å bevise sin kvalitet, service og punktlighet.

Denne konkurransen burde NSB møtt med å øke kvaliteten, effektivisere driften og bedre servicen.

Ja, rett og slett skjerpe seg – og gi et bedre togtilbud.

I stedet velger selskapet, anført av et enstemmig styre, å skifte til det fullstendig meningsløse navnet «Vy».

NSB går bort fra en 136 år gammel merkevare som alle kjenner. Og som folk flest nok fortsatt kommer til å bruke i mange år.

Men før den tid, formoder vi at forslaget skal behandles på NSBs generalforsamling. Det er samferdselsminister Jon Georg Dale. Og det kunne jo være at en norsk politiker for en gangs skyld gjorde noe med alle disse påfunnene som kommer fra byråkratiet.

Han kan for eksempel svare:

Mellomgodt forslag, men nei.

Annonsørinnhold