Slik skal Norgesgruppen møte økt konkurranse fra netthandelsaktørene

Dagligvaregiganten er i full gang med å rulle ut sitt eget netthandelskonsept.

TALLSLIPP: Konsernsjef Runar Hollevik og finansdirektør Mette Lier i Norgesgruppen presenterte torsdag konsernets resultat for 2016.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Ingvild Sagmoen
Publisert:,

Torsdag ettermiddag offentliggjorde Norgesgruppen resultatet for 2016.

Samtidig som at konsernet økte inntektene og fikk et større overskudd i fjor, hadde de også en vekst som var høyere enn markedsveksten.

Det har skjedd i et marked som preges av stadig tøffere konkurranse, og ikke bare dagligvarebutikkene imellom, men også fra andre aktører.

Under presentasjonen av årsresultatet gjentok konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen flere ganger at konkurransen er tøff fra andre aktører som ikke driver rene dagligvarebutikker.

Utfordres av Nille og Ikea

Han viste til at forbrukerne i større grad legger igjen matbudsjettet på såkalt «mat i farta», og at de velger å gå ut å spise i stedet for å handle mat og ta den med seg hjem.

Les også

Nettmatselskaper vil slå seg sammen

I tillegg tilbyr faghandelskjeder, som Nille og Ikea, i større grad tradisjonelle dagligvarer. Og sist, men ikke minst, kommer konkurransen fra netthandelsaktørene.

Hollevik er like vel ikke bekymret.

– Nei, vi ser på det som muligheter. For det første fordi vi har muligheter til å ta del i det markedet som er «mat i farta», sier han, og viser til at gruppen har kjeder som Deli De Luca, Mix og Jafs.

– For det andre har vi startet med netthandel gjennom meny.no, spar.no og snart også joker.no. Her får vi testet ut netthandel gjennom etablert infrastruktur. Vi tror det er en fin mulighet til å se om forbrukerne er villige til å handle på nett og ønsker å gjøre den type handel, for vi ser at det er vanskelig å få lønnsomhet i netthandel, og spesielt med hjemleveranser.

Fortsatt i testfasen

I løpet av 2017 vil Meny-kjeden ha mulighet til å tilby netthandel alle de stedene hvor de har butikker. Hos Spar og Joker vil det også bli gode muligheter å handle på nett, forteller Hollevik.

– Vi gjør dette for å teste og lære, men fortsatt er det en stor utfordring med lønnsomhet, så vi er glad for at vi kan bruke den infrastrukturen vi har, sier han.

– Vi har valgt å bruke butikkene våre, fordi vi da får lavere kostnader når vi gjør operasjonen, så inntil videre er det butikkene som får omsetningen, og dermed får høyere omsetning å dele kostnadene sine på. Det tror jeg vil holde godt noen år ennå. Det må betydelig høyere omsetning til for å kunne drive rendyrket, tror vi.

Enn så lenge er netthandel i testfasen for Norgesgruppen, men lykkes de med, håper Hollevik å ta en god markedsposisjon innenfor segmentet.

KONKURRENT: Tradisjonelle butikker som Nille og Ikea utfordrer Norgesgruppen ved å i større grad selge dagligvarer.

Foto: Jonathan Nackstrand AFP

– Vi ser at forbrukerens handlevaner endrer seg i form av digitalisering, og spesielt hos den yngre forbrukeren som er vant til å bruke telefonen som pc. Vi har først og fremst begynt med netthandel for å lære og teste litt, for hvis vi ser rundt omkring i Europa, som har kommet lenger med netthandel, så er det ikke så mange som har tjent penger på det ennå, sier han, og fortsetter:

Les også

Kolonial.no med fysisk lokale: Vil la deg plukke opp varene i lekeland

– Gitt at markedet fortsetter å vokse godt fremover, kan vi ha en posisjon der. Dersom forbrukeren ønsker å handle på nett, ønsker vi å ha en fair share av det markedet.

Fortsatt handler flest i butikk

Cirka 60 prosent av Norgesgruppens butikker er kjøpmannseide. Konsernet jobber med å få på plass en fleksibel løsning for hver enkelt kjøpmann.

– I testen har vi plukket ut noen butikker, og der vi har mange kjøpmannseide butikker har de fått lov til å velge selv. Men over tid er konseptet gjennom Meny og Spar tenkt slik at hver enkelt butikk kan starte med netthandel, sier Hollevik.

Han tror imidlertid det er lenge igjen før netthandel eventuelt vil erstatte fysiske butikker hos Norgesgruppen.

– Foreløpig synes omsetningen i netthandel å være relativt beskjeden. Skal vi tro estimatene er den på ca. 1,5 milliarder, inkludert matkasser, av et totalmarked på 270 milliarder.

Også blant kundene til Norgesgruppen har interessen for netthandel så langt vært relativ beskjeden:

– Selv om muligheten for netthandel er der, ser vi at hoveddelen av forbrukerne fortsatt går i butikk for å handle. Interessen er forsiktig, moderat, men den er der.

MAT I FARTA: Norgesgruppen-sjefen fremhever "mat i farta" som en konkurrent for de tradisjonelle dagligvarebutikkene. Norgesgruppen eier selv flere kioskkjedene Mix, Jafs og Deli de Luca.

Foto: Stian Lysberg Solum NTB scanpix

Rema og Coop største konkurrenter

Den tøffeste konkurransen i dag kommer likevel fortsatt fra de andre tradisjonelle dagligvarebutikkene.

– Forbrukeren har fire til fem butikker å velge mellom innenfor handleavstand, så hovedkonkurrentene våre er Coop, Rema og Bunnpris, som har butikker vegg i vegg med våre butikker. Vi må være bedre enn dem for at kundene skal velge våre butikker, sier Hollevik.

Norgesgruppen har en markedsandel i dagligvaremarkedet på 42,3 prosent, ifølge analysebyrået Nielsen. I totalmarkedet, som inkluderer alle steder nordmenn kjøper mat og drikke, har Norgesgruppen en markedsandel på 25,3 prosent. Det er Institutt for Bransjeanalyse som har kartlagt totalmarkedet.

Tall fra Nielsen viser dessuten at alle Norgesgruppens kjeder, det vil si Kiwi, Meny, Spar og Joker, økte sine markedsandeler i fjor.

Som E24 tidligere har skrevet, hadde Rema 1000 en markedsandel på 24,4 prosent i 2016, mens Coop hadde en andel på 29,4 prosent. Bunnpris hadde en markedsandel på 3,9 prosent.

Les også

Norgesgruppen tjente mer

Les også

Nettmatselskaper vil slå seg sammen

Les også

Kolonial.no med fysisk lokale: Vil la deg plukke opp varene i lekeland

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Norgesgruppen
  3. Netthandel
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norgesgruppen tjente mer

  2. Milliardresultat for Norgesgruppen

  3. Norgesgruppen-topp: – Kommer nye nettsteg i 2018

  4. Annonsørinnhold

  5. Dagligvareekspert: Nettaktørene stjeler andeler fra kjedene

  6. Forberedt på inntog fra Amazon og andre matgiganter: – Utelukker ikke samarbeid