SAS vedlikeholder Qatars Dreamlinere

Mens Norwegians langdistansepassasjerer har slitt, sørger SAS sine teknikere for å holde Qatars drømmefly opp i luften. Punktligheten er dobbelt så god som hos Kjos sine fly.

RESERVEDELER I OSLO: Qatar Airways bruker SAS til å utføre service og vedlikehold på Boeing 787 Dreamliner-flyene som flyr til Skandinavia. SAS har deler på flyplassene her i Skandinavia til flyet, og klarer å holde flyet hovedsaklig i rute.
Publisert:

Til tross for at SAS selv ikke flyr Dreamliner, klarer de å holde flytypen i luften. Det gjør nemlig alt servicearbeidet på Qatar Airways sine Dreamliner-fly i Skandinavia.

E24 får bekreftet samarbeidet mellom SAS og Qatar fra kilder med tett kjennskap til selskapene og har fått beskrevet hvilke erfaringer de har med Dreamliner. Disse vil ikke stå frem med navn.

Lanseringen av Boeings «drømmefly», 787 Dreamliner, ble langt fra noen drøm for Boeing og spesielt ikke for Norwegian.

Flyet måtte i fjor settes på bakken etter at batteriene i flyet viste seg å kunne overopphete og det tok fyr i ett av flyene. I tillegg opplevde både United Airlines og Japan Airlines drivstofflekkasjer.

Mens disse problemene hovedsaklig har blitt løst, så har Norwegians passasjerer fortsatt å bli rammet av lange forsinkelser og tekniske problemer, senest i romjulen.

Både Qatar og Norwegian har tidligere skrytt flyet opp i skyene på grunn av det lave drivstofforbruket, de avanserte materialene og de forbedrede kabinene. Qatar har siden september fløyet daglige ruter mellom hovedstaden Doha og Oslo, Stockholm og København med god punktlighet.

Fikk opplæring av Qatar

SAS bekrefter at de har en kontrakt med Qatar, men vil ikke overfor E24 utdype noen detaljer rundt samarbeidet. De henviser til sin kunde i denne saken som er Qatar.

- Jeg kan bekrefte at vi ivaretar de tekniske tjenestene for Qatars flygninger i Skandinavia, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Les også: SAS-sjefen ber politikerne gripe inn

Han bekrefter også at deres tekniske personell som jobber med Dreamliner-flyene har fått opplæring og tekniske sertifiseringer for flytypen hos Boeing og hos Qatar Airways i Doha.

- Opplæringen gjelder både det tekniske knyttet til flyet og Qatars driftsmanualer, sier Johansen.

Qatar Airways har foreløpig ikke besvart E24s henvendelse om en kommentar til saken.

Qatarflyene «dobbelt» så punktlige som Norwegain

Ser man på punktlighetstallene langdistanserutene til og fra Skandinavia, er det ingen tvil om at Qatar og SAS er langt bedre på å holde Dreamliner-flyene i rute enn Norwegian.

Tall fra Flightstats viser at Qatar i perioden 1. november til nyttår hadde en punktlighet på 95 prosent på den daglige ruten mellom Oslo og Doha, Qatar.

Tilsvarende statistikk for Qatars rute til Stockholm og København ligger på henholdsvis 95 og 88 prosent.

På Norwegians rute til og fra New York var punktligheten 40 prosent i perioden. Til Fort Lauderdale, nord for Miami, var den ene avgangen i rute, ifølge Flightstats. Statistikk for Bangkok-ruten var ikke tilgjengelig.

VG skrev den 2. januar at ikke en eneste av Norwegians 14 flyavganger til Bangkok i desember var i rute. Fra New York var 12 av 16 avganger forsinket, i snitt med tre timer.

Har reservedeler på Gardermoen

Norwegian har satt bort alt vedlikeholdet av Dreamliner-flyene til Boeing gjennom Boeings såkalte GoldCare-pakke.

Dette er et nytt program fra Boeing, og flyprodusenten la ut en anbud som nederlandske Nayak sikret seg. Det selskapet har ingen baseerfaring fra Skandinavia, og reservedelene til Norwegians fly lå lenge i London før Norwegian sa de skulle flytte deler til Skandinavia.

Norwegians flåtesjef Tore Jenssen uttalte til VG/E24 den 5. januar at Norwegian hadde valgt outsourcingen til Boeing og Nayak fordi de mente det fantes begrenset med teknisk erfaring på flytypen.

SAS har på sin side valgt å sende sitt tekniske personell som skal jobbe på flyene, på opplæring hos Boeing og Qatar, slik at de ble sertifisert for å drive servicearbeid for Qatar og på Dreamliner.

Etter det E24 kjenner til, oppbevarer ironisk nok SAS reservedeler til Dreamliner-flyet på sine baser i Skandinavia. Delene som altså brukes for for å holde Qatar-flyene i luften.

En kilde med tung teknisk erfaring fra flere flyselskap sier at SAS og Qatar også har merket «barnesykdommene» til Dreamliner-flyene, men at disse har blitt håndtert løpende.

E24 får blant annet opplyst at passasjerene på et av de få Qatar-flyene som ble innstilt fra Oslo en lørdag ettermiddag måtte innlosjeres på hotell over natten fordi det ikke gikk noen andre fly med Qatar eller One World-partner British Airways ut av Norge så sent på lørdagen.

Qatar fløy opp en annen Dreamliner-maskin neste morgen for å hente passasjerene. I tillegg til å ha Doha som sin store hub i nettverket, har Qatar også sine verkstedsfasiliteter og reservefly på plass samme sted.

Presser flyene

Den teknisk erfarne kilden påpeker at Norwegians outsourcing av det såkalte line-service-arbeidet ses på som lite attraktivt i flybransjen, fordi dette servicearbeidet er såpass kritisk for å holde flyene i rute.

- Jo mer banebrytende et nytt fly er, jo mer problemer er det, sier kilden.

Som E24 tidligere har skrevet, så utnytter SAS sine langdistansefly rundt 16 timer i døgnet, som er i toppklasse internasjonalt. Norwegian har likevel valgt å legge opp en rutetabell med splitter nye fly der utnyttelsen er hele 18 timer i døgnet.

- Det er prisverdig at de prøver det med en helt ny generasjon, sier kilden.

Les også

Kjos: - Det som har skjedd er helt forferdelig for oss

SAS har selv opplevd problemer ved innføringen av nye fly. Dette gjaldt blant annet på Fokker 50-maskinene på starten av 90-tallet, og på de kanadiske Bombardier Q400 hadde SAS tre uhell som førte til at SAS droppet flyene og fikk et milliardtap.

Les også:

Norwegian-rekord tross Dreamliner-trøbbelBåde SAS og Norwegian øker tilbudet i NorgeFlere passasjerer fløy med Norwegian

Publisert:
Gå til e24.no