Norwegian permitterer rundt 50 piloter

Norwegian har ikke behov for like mange piloter i lavsesongen. I går fikk rundt 50 piloter beskjed om at det ikke er jobb for dem fra 1. desember.

IKKE NOK Å GJØRE: I vintersesongen velger Norwegian å permittere piloter ved selskapets utenlandske baser grunnet lavere trafikk.

Erlend Aas
  • Jostein Nissen-Meyer
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:

Grunnet færre reisende i vinterhalvåret enn i sommerhalvåret har Norwegian valgt å avslutte arbeidsforholdet for et 50-talls piloter som flyr for selskapet.

Pilotene det dreier seg om, er piloter som jobber på Norwegians baser i Europa og som er hyret inn gjennom bemanningsbyrået ARPI som tilbyr personell til europeiske flyselskaper.

Lavsesongperioden strekker seg fra desember til april neste år.

Bedt om å søke seg fri

– I vintermånedene faller vår produksjon naturlig nok noe, hvilket dessverre gjør at vi i denne perioden får bruk for rundt 50 færre piloter fordelt på våre baser i Spania, England, og Finland. Behovet for arbeidskraft øker igjen til samme nivå på nyåret, og de vil da igjen få tilbud om engasjement, sier kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Daniel Kirchhoff, til E24.

Les også

Norwegian vokser lynraskt

I august i år ba Norwegian piloter om å søke om frivillig fri og/eller ekstra ferie. Resultatet var imidlertid ikke nok til å unngå bemanningsreduksjonen. Det går frem av et brev sendt ut av ARPI til pilotene i går.

Kom tilbake til våren

Norwegian kommer til å permittere overskuddspilotene etter når de ble hyret inn, de ferskeste først. Permitteringen vil skje i flere grupper, hvorav den første gruppen vil måtte gå fra 1. desember – de får altså 30 dagers varsel.

Les også

Disse flysetene kan spare Norwegian for 55 millioner kroner

Også ARPI opplyser i brevet at alle pilotene vil bli tilbudt nye engasjement da sommersesongen til neste år starter.

I brevet heter det videre at Norwegian oppfordrer alle piloter som ikke er tvunget til å gå, om å søke om fri eller jobbe deltid fra 1. januar til slutten av februar/mars.

«Dette vil bidra positivt til å få permitterte piloter raskere tilbake i arbeid, om et tilstrekkelig antall frivillig søker», heter det i brevet.

– Er vel denne fleksibiliteten de ønsker seg

– Vi er kjent med at produksjonen faller om vinteren, men jeg har ikke tidligere vært borti at Norwegian har permittert piloter. Noe av grunnen er at det er strengere krav til dette i Norge, men det er vel denne fleksibiliteten de ønsker seg, og man har sett at Ryanair gjør det på samme måte, sier nestleder Vegard Einan i Parat.

Han forteller at andre selskap som ikke permitterer pilotene i vinterhalvåret, løser nedgangen i produksjon med ferier og omfattende kursing og opplæring.

Les også

Disse selskapene klager vi mest på

Når Norwegian permitterer pilotene, løper det ifølge Einan en risiko for at de blir ansatt i andre flyselskap og Norwegian kan slite med å hente i kompetente piloter senere.

– Deres kompetanse er etterspurt og vanskelig å få tak i. Det er stor etterspørsel etter piloter i USA, Asia og ikke minst Midtøsten, som støvsuger arbeidsmarkedet. Det er en risiko Norwegian tar, med mindre de har sikret seg gjennom klausuler, sier Einan.

Les også:

Norwegian kan ha tapt én milliard på flytrøbbelPå denne ukedagen er flybillettene billigst

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Bransjenettsted: SAS vil ha ansatte over på deltid

  2. Fagforening: Norwegian-flygere føler seg bondefanget

  3. – Kjos har strukket seg langt

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian og NHO ber om frivillig lønnsnemnd- Utspillet kan skade forhandlingene

  6. Norwegian har for mange piloter ved Gatwick – håper på frivillige løsninger