- Tenk på dette neste gang du har en idé som blir avvist

Airbnb var i kontakt med syv investorer som avviste deres tilbud, og dermed gikk glipp av 20 milliarder kroner. Tenk på det, neste gang du får et «nei».

HOLD PÅ IDEEN: Brian Chesky og de andre grunnleggerne av Airbnb har etter flere år opplevd at finansmarkedet har fått øynene opp for selskapet.
  • Sara Svanemyr
Publisert: Publisert:

Det er ofte blitt bemerket at de mest vellykkede gründerne er de som nekter å gi slipp på ideen sin.

Historien om Airbnb, hjemmeutleie-tjenesten som nå er verdt 25 milliarder dollar, tilsvarende nesten 200 milliarder norske kroner, er nok et eksempel på hvorfor man ikke skal la seg stoppe av avvisning.

Airbnb ble startet av de tre gründerne Joe Gebbia, Brian Chesky og Nathan Blecharczyk i 2008.

De tre mennene fikk ideen til firmaet da de trengte tilskudd til husleien, og la ut tre luftmadrasser til leie på nettet, og fikk overveldende god respons.

Brian Chesky, en av de tre grunnleggerne, publiserte 12. juli et innlegg på bloggplattformen Medium. Der forteller han om hvordan man var i kontakt med syv venturekapitalfirmaer, som spesialiserer seg på å kjøpe opp oppstartsbedrifter, for å selge inn Airbnb.

Alle syv vendte tommelen ned – og gikk glipp av millioner av dollar.

Les også

Voldsom interesse for Airbnb i Norge

Trengte kapital

I innlegget skriver han at de i 2008, året Airbnb ble grunnlagt, ble introdusert for syv fremtredende investorer i Silicon Valley.

De skulle forsøke å hente inn 150.000 dollar i kapital, og verdivurderingen av firmaet var satt til 1,5 millioner dollar.

Det innebar at dersom en investor hadde investert 150.000 dollar i selskapet i 2008, hadde vedkommende hatt ti prosent eierandel.

Det tilsvarer i dag aksjeverdier for over 20 milliarder kroner i dag.

Les også

Airbnb-sjefen har ikke egen bolig: Har en stor blå Ikea-pose med klær på kontoret

Fem av de syv investorene sa nei til å finansiere prosjektet, og de to siste ga aldri noen tilbakemelding.

I Medium-innlegget postet Chesky de fem anonymiserte avvisningene som gründerne hadde mottatt på mail.

I de publiserte mailene skriver investorene blant annet at ideen virket å være utenfor investeringsfirmaets fokusområde, og at de ikke vil investere i reiserelaterte virksomheter.

Et av investeringsfirmaene skrev i mailen at Airbnbs potensielle markedsmuligheter ikke så ut til å være stort nok for deres påkrevde investeringsmodell.

AVVIST: Det var flere store investorer som ikke så potensiale i Airbnb.

Imponerte ikke

Videre skriver Chesky at de som avviste de tre gründerne var smarte folk, og at han er sikker på at de ikke så spesielt imponerende ut i 2008.

Han understreker likevel at det er viktig å ikke gi opp, og oppmuntrer folk til å holde på ideene sine.
– Neste gang du har en idé, og den blir avvist, vil jeg at du skal tenke på disse e-mailene, konkluderer Chesky.

Les også

– Rekordmange utleieleiligheter står tomme

SKEPTISKE: Flere av investorene ga uttrykk for å være skeptiske til reiselivsmarkedet.

Enorm vekst

På få år har utleiefirmaet Airbnb etablert seg blant reisende over hele verden, og opplevd en enorm vekst. Andelen nye boliger på Airbnb i Norge har mer enn doblet seg det siste året, og andelen tilreisende har nesten triplet seg i samme periode.

I juli 2015 er det registrert 5.851 aktive boliger på Airbnb i Norge, hvorav 2552 er i Oslo.

Les også

- Airbnb verdsatt til 85 milliarder kroner

Les også

Voldsom interesse for Airbnb i Norge

Les også

Airbnb-sjefen har ikke egen bolig: Har en stor blå Ikea-pose med klær på kontoret

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Google investerer i Airbnb – verdsatt til 244 milliarder

  2. Airbnb verdsatt til 216 milliarder kroner

  3. Voldsom interesse for Airbnb i Norge

  4. New York slår ned på Airbnb

  5. - De slipper å forholde seg til de 35 lovene vi må forholde oss til