Norsk teknologiselskap med suksess i utlandet: Herfra jakter de miljøsyndere til havs

Fly proppfulle med overvåkningsteknologi skal avsløre ulovlige utslipp av olje og fisk.

PÅ OPPDRAG: Flygerne Geir Solheim og Truls Norberg har en arbeidsplass med utsikt. Jobben består i å overvåke havområdene mellom Norge og Danmark.

Foto: Steinar Rostad Breivik E24
Publisert:

– En fiskebåt ligger klokken 12, melder pilot Geir Solheim fra cockpiten på det lille Beech King Air-flyet.

Vi har dukket ned under skydekket som ligger tykt over Skagerak.

Fra en høyde på 1.000 fot, omlag 300 meter over vannoverflaten, peiler systemoperatør Arild Bratset det infrarøde kameraet inn på båten som kommer inn under oss.

Eksportprisen 2017: Her er toppkandidatene! Se listen!

Kameraet har en oppløsning som gjør at man tydelig kan lese av navnet på båten. Hadde det vært personer på dekk, kunne man nærmest sett ansiktsuttrykket deres.

Desto viktigere: Hadde båten sluppet ut fangst, ville kameraet også plukket opp det.

– Bildene kan brukes som bevismateriale i retten. Vi kan også bli bedt om å stille som vitner, sier Bratset.

Sundt Air gjennomfører daglig denne typen flygninger på vegne av norske og danske myndigheter. Systemene ombord er levert av søsterselskapet Norwegian Special Mission (NSM).

Norwegian Special Mission er blant de 10 finalistene til Eksportprisen 2017.

Avansert radarsystem

Operasjonene langs norskekysten er administrert av Forsvarets logistikkorganisasjon.

De spesialbygde flyene overvåker blant annet områdene rundt oljeplattformene for å avdekke oljesøl. De har også oppdrag der målet er å avdekke ulovlige utslipp av olje og fisk fra skip i norsk farvann.

Derfor er flyene proppet fulle av avansert teknologi.

Radarsystemet som er festet under buken, plukker opp de minste uregelmessigheter 25 nautiske mil til siden for flyet.

Artikkelen fortsetter under bildet...

AVANSERT: Operatør Arild Bratset styrer overvåkningssystemet fra luften. Til høyre er Sundt Airs salgs- og markedsdirektør Ola Vøllestad.

Foto: Steinar Rostad Breivik E24

– Det vi leter etter er fraværet av støy, sier Solheim til E24, som viser til at oljesøl legger seg som mørke flekker på radarbildet.

Systemet kan dessuten fastlå størrelsen på oljeflaket på kubikkmeteren. Flyene har også installert et rør i skroget. Gjennom dette kan besetning slippe ned en liten sylinder som tar prøve av oljen.

– Oljen fra ett felt er ulik oljen fra et annet. De har sitt eget «DNA». Prøven gjør at man kan fastslå hvilket felt oljen kommer fra. Det gjør det enklere å fastslå hvor utslippet kommer fra, sier Solheim.

Det er festet en sender til sylinderen, slik at prøven kan plukkes opp av myndighetene.

Bare røret i skroget tok 1.000 arbeidstimer å montere.

Totalt koster systemet rundt 10 millioner dollar, i underkant av 90 millioner norske kroner, inkludert installasjon. Flyet koster omtrent det samme.

Nektet Myanmar-salg

I dag er det bare de to flyene til Sundt Air som aktivt bruker overvåkningsteknologien, men NSMs systemer er på vei inn hos myndigheter både i Asia og Europa.

Deler av systemet, blant annet de infrarøde kameraene, er underlagt eksportrestriksjoner som begrenser hvilke land selskapet kan levere til.

– Til Myanmar fikk vi ikke lov til å levere det systemet, fordi norske myndigheter var redd for at det skulle brukes til å overvåke opprørsgrupper nord i landet, sier administrerende direktør i Norwegian Special Mission, Dag Langerud, til E24.

Kameraet kan for eksempel plukke opp kroppsvarmen fra geriljasoldater som gjemmer seg i skogen.

– Setter man en kaffekopp på bakken, kan flyets kamera oppdage det selv gjennom tykk tåke, sier Langerud.

Artikkelen fortsetter under bildet...

KOSTBART: På undersiden av flyet er det montert radar, kamera og kommunikasjonssystem. Prislappen er over 80 millioner kroner.

Foto: Steinar Rostad Breivik, E24

Også Saudi-Arabia ble NSM nektet å levere til. Langerud understreker at selskapet er veldig nye med å overholde reglene.

– Tråkker vi over grensen, stopper det veldig fort opp.

Verdensledende

Norwegian Special Mission leverer også systemer for inspeksjon og kalibrering av innflygingssystemer. I denne nisjen har selskapet på kort tid blitt verdensledende, med en markedsandel på 55 prosent.

– Her er det vanskelig å ta flere markedsandeler, men det er fullt mulig å gå mer i dybden. Så langt har ikke vi solgt fly, men utstyret og modifikasjoner på flyet. Men det er kunder som etterspør at en aktør tar hele greien, og det ville gjort veldig mye på omsetningen vår, sier Langerud.

På kundelisten står myndighetene i Brasil, Canada, Tyrkia, Algerie og Japan, for å nevne noen.

Disse systemene koster mellom 60 og 70 millioner norske kroner.

Dag Langerud, administrerende direktør i Norwegian Special Mission.

Foto: Steinar Rostad Breivik E24

– Nesten halvparten av det er fra jobben som gjøres på flyet, sier Langerud.

Det er imidlertid innfor overvåkingssystemer at selskapet ser for seg den største veksten i årene som kommer.

– Flybransjen er utrolig konservativ, så det skjer ikke endringer hverken i teknologi eller noe veldig fort. Så fra et land begynner å finne penger på budsjettet til å kjøpe fly, så tar det en fem-seks år, sier NSM-sjefen.

– Vi begynte (med overvåkningssystemene journ. anm.) for fem år siden. Nå ser vi at «prospect»-lista vår begynner å bli veldig lang, og vi har fått flere konkrete tilbud. Så man skal være veldig tålmodig, understreker han.

Les også

Her sjekker luksuskrabbene inn på hotell: Leveres til topprestauranter over hele verden

Søk og redning

Det er ikke bare overvåkning og kalibrering de avanserte systemene brukes til. De har også blitt brukt på redningsoppdrag langs norskekysten.

Det infrarøde kameraet kan brukes til å finne forliste skip eller mennesker i sjøen.

For noen år siden deltok Sundt Air også i arbeidet med å begrense en lyngbrann i Trøndelag. Gjennom den tykke røyken kunne det infrarøde kameraet peile brannvesenet inn på områdene der brannen ennå ikke var slukket.

Via et kraftig kommunikasjonssystem, en «downlink», som er montert under flyet, kunne flyet dessuten sende ned høyoppløselig direktevideo fra brannområdet.

Systemet er også nyttig når miljøsyndere blir tatt på fersken.

Dagens tokt ga imidlertid ingen resultater.

– Ifølge danske myndigheter har forurensingen blitt redusert som følge av disse flyturene. Skipstrafikken vet at de blir overvåket, understreker Solheim.

HØYTEKNOLOGI: Pilot Geir Solheim viser frem radaren som er montert under flyet. Under den ligger en såkalt downlink, som gjør at flyet kan streame HD-film til kystvaktbåter eller operasjonssentraler. Kuppelen foran er flyets kamera.

Foto: Steinar Rostad Breivik E24
Les også

Her sjekker luksuskrabbene inn på hotell

Les også

Turmateventyr startet med konas gryterett i denne garasjen

Les også

Dette er et norsk eksporteventyr

Her kan du lese mer om