Tesla har ingen planer om å deaktivere autopilot-system tross dødsulykke

Tesla ser på autopilot-systemet som en livreddende teknologi, og planlegger å fordoble innsatsen for å utdanne de som kjøper bilene i hvordan systemet faktisk virker.

KRASJET MED AUTOPILOT: En fører av en Tesla Model S døde i mai ved en krasj med en lastebil, etter å ha aktivert elbilens selvkjøringsfunksjon.

Foto: Handout Reuters
Publisert:,

Det skriver Wall Street Journal.

Sikkerheten til Teslas autopilot-system er under gransking i kjølvannet av en krasj i Florida i mai, der en Tesla Model S med selvkjørende system var involvert.

Føreren døde i en krasj med en lastebil, da han brukte bilens selvkjøringsfunksjon.

Ifølge vitner skal mannen ha sett på film da bilen krasjet med en semitrailer.

Florida er en av få stater hvor det er lov å bruke systemet på veien. I etterkant av ulykken har Tesla blitt kritisert for å la kundene teste systemene sine.

Det er den første kjente ulykken med dødsfall knyttet til autopilot-system på biler.

Tesla Motors administrerende direktør Elon Musk har ingen planer om å deaktivere selskapets autopilot funksjon.

Elbilprodusenten har i stedet planer om å fordoble innsatsen for å opplyse kundene om hvordan systemet virker, melder Wall Street Journal.

I et intervju sier Musk at selskapet planlegger et blogginnlegg som belyser hvordan autopiloten fungerer og hva føreren er forventet å gjøre etter at de aktiverer den.

Tesla gründeren mener at autopilot-systemet vil redde liv.

Under gransking

Sikkerheten til Teslas autopilot er under gransking av den amerikanske trafikksikkerhetsadministrasjonen (NHTSA).

NHTSA offentliggjorde tirsdag brev der de spør om dokumenter og opplysninger om flere krasjer med Teslas Autopilot som en del av sin pågående undersøkelse.

De stiller og spørsmål om nødbremsing og kollisjonsvarslingsfunksjonen som angivelig ikke fungerte som forventet ved ulykken i mai. En talsmann for NHTSA forklarer at forespørselen er rutinemessig.

Samtidig etterforsker det amerikanske finanstilsynet selskapet for mulig brudd på verdipapirloven. Tilsynet jobber for å undersøke hvorvidt selskapet burde ha informert sine investorer om saken.

Tesla-gründer Elon Musk har uttalt at han ikke visste at ulykken skyldtes autopilot-systemet før i slutten av juni, men at han uansett ikke mener at hendelsen var meldepliktig.

I 2014 anslo Musk at en fullt ut selvkjørende bil ville være klar fem eller seks år senere. Da autopilot ble lansert i fjor, kalte Tesla den for en betafunksjon, og laget den slik at systemet er slått av som standard inntil føreren aktiverer den.

Siden januar 2013 har aksjekursen til Tesla Motors økt med 580 prosent. Selskapet markedsverdi er nå over 33 milliarder dollar, tilsvarende over 278 milliarder kroner

Les også

Avis: Tesla etterforskes for mulig lovbrudd

Les også

Tesla bygger gigantfabrikk i ørkenen

Les også

Hyperloop-prosjekt saksøkes: Medgründer hevder han ble presset ut

Her kan du lese mer om