ESA krever at Norge opphever bonuspoengforbud

- En seier for konkurransen, sier SAS. Men norske myndigheter kaster ikke kortene uten videre.

SAS FÅR STØTTE: EFTAs overvåkningsorgan ESA gir SAS full støtte i bonuskampen mot norske myndigheter. De har slått fast at det norske forbudet mot bonuspoeng på innenriksreiser strider mot EØS-reglene.
  • NTB
  • E24
Publisert:

Onsdag melder EFTAs overvåkningsorgan ESA at Norge må oppheve forbudet mot bonuspeng. Men norske myndigheter ser ikke ut til å la seg vippe av pinnen.

– Vi opprettholder standpunktet vårt, men vi skal gjøre oss godt kjent med den nye uttalelsen til ESA. Så vil vi vurdere hvordan vi skal forholde oss til dette videre, sier statssekretær Tone Toften (Ap) i Fornyings- og administrasjonsdepartementet til NTB.

Regjeringen mener fortsatt at forbudet beskytter konkurransen i norsk luftfart, men har nå to måneder på seg til å gi en tilbakemelding til ESA. Hvis Norge velger å opprettholde forbudet, vil ESA klage saken inn for EFTA-domstolen.

Regelen om forbud mot bonuspoeng på innenlandsreiser ble innført i 2002 og gjort permanent i 2007.

Tiltaket var opprinnelig ment å hjelpe konkurrenter med å ta opp kampen mot SAS, som hadde kjøpt Braathens i 2001 og dermed hadde tilnærmet monopol på flyreiser i Norge.

Glede hos SAS

SAS og Norwegian står steilt mot hverandre i denne saken. SAS har helt siden forbudet ble innført i 2002, være en innbitt motstander, og nå gleder selskapet seg stort over ESAs uttalelse.

Eivind Roald, konserndirektør i SAS

– Dette er en kraftig pekefinger til norske myndigheter om at de bryter EØS-regelverket, og at de har gjort det i flere år, sier Eivind Roald, som er konserndirektør i SAS.

SAS forventer at Norge nå vil innrette seg etter reglene.

– Dette er en seier for konkurransen i Norge, for nå vil det bli tydeligere forskjell på lavserviceselskaper og fullserviceselskaper, sier Roald, som mener det nå blir lettere å konkurrere på flere områder enn pris.

Norwegian har argumentert med at forbudet sikrer konkurransen på det norske markedet.

– ESA har en sak på gang, men den er overhodet ikke avgjort. Så sent som i oktober sa statsråd Rigmor Aasrud (Ap) at regjeringen mener bonusforbudet ikke er i strid med EØS-avtalen. Kort tid etter ble det besluttet videreført, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til NTB.

Kritiserer SAS

Skånvik retter skarp kritikk mot SAS, som i februar bestemte seg for å utfordre de norske reglene ved å gjeninnføre bonuser for bedriftskunder.

Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian

– Det er merkelig at myndighetene ikke griper inn, men lar dette få fortsette, sier Skånvik.

Roald i SAS mener imidlertid at det er norske myndigheter som bryter reglene, ikke SAS. Ifølge Roald taper selskapet mange millioner på å tilpasse systemene som SAS bruker i utlandet, til den særnorske forskriften. Det er bakgrunnen for at selskapet i forrige uke stevnet staten.

Les saken: SAS-sjefen: - Vi kan ikke vente

– Hvis du spør om vi kommer til å gå til erstatningssøksmål, så er vel svaret til det at det får vi se på. Vi har ikke konkludert med om vi vil komme til å gjøre det, sier Roald til NTB.

- Hindrer friheter

ESA mener det generelle forbudet er i strid med EØS-avtalens direktiv om urimelig handelspraksis. Her listes det opp i hvilke tilfeller man kan innføre forbud, men siden slike bonusordninger ikke er nevnt, er et generelt forbud ikke tillatt, heter det på ESAs hjemmesider.

Uavhengig av dette mener ESA at forbudet også er et uberettiget hinder for to grunnleggende friheter innen EØS: friheten til å tilby tjenester og etableringsfriheten for flyselskap.

Alt i fjor ga overvåkingsorganet beskjed om hva de mente om saken, men norske myndigheter valgte da å opprettholde forbudet.

En kamp for SAS

ESA har tidligere advart Norge om at de er uenig i forbudet, og med onsdagens beslutning tar de saken et skritt videre for å få norske myndigheter til å innrette seg.

Allerede i 2009 åpnet ESA etterforskning av forbudet. Året etter klagde SAS forbudet inn for ESA. De argumenterte da for at forbudet brøt med EU-direktivet om ulovlig handelspraksis.

SAS har siden kjempet innbitt mot forbudet, og i februar besluttet selskapet å utfordre reglene ved å gjeninnføre bonuser for bedriftskunder. Selskapet har dessuten besluttet å ta saken til retten.

Norwegian har på sin side tjent på forbudet og argumentert for at det sikrer konkurransen på det norske markedet.

LES OGSÅ:

Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Bonuspoengforbudet på fly kan være ulovlig

Opphever bonusforbud på populære strekninger

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Konkurrenten om SAS-bonusene:
    - Regelrett lovbrudd

  2. Regjeringen opphever bonusforbudet

  3. Avviser mindre konkurransemed bonuspoeng

  4. Hun kan ha reddet SAS fra kjempebot

  5. SAS kan få sviende bot