HSBC: SAS og Ryanair vinner på Norwegians rutekutt

Storbanken har funnet ut hvor stor innskrenkingen i Norwegians kapasitet vil bli til sommeren, og hvilke flyselskaper som vil tjene på det. 

Foto: Frode Hansen VG
Publisert:

Norwegians varslede kutt i ruter og baser er godt nytt for konkurrentene SAS og Ryanair.

Det er konklusjonen i en fersk rapport fra investeringsbanken HSBC.

De har regnet seg frem til at Norwegians kapasiteten på kortdistanseruter vil falle med 6 prosent til sommeren. Samtidig vil veksten for langdistanserutene avta til 15 prosent.

Dette har banken gjort ved å hente ut Norwegians planer fra RDC Aviation.

Flyselskapet selv har ikke kommunisert hvordan kapasiteten vil bli endret til sommeren.

– Norwegian har også stanset rekrutteringen av piloter, noe som signaliserer en betydelig endring i planene for kapasiteten på mellomlang sikt, heter det i rapporten.

Kuttene på kortdistanse rammer hovedsakelig innenriksmarkedene i Norden og Spania, ifølge HSBC.

– Vi mener SAS er den som tjener mest på nettverksendringene, etterfulgt av Ryanair. IAG tjener på utviklingen i kortdistanse, men møter iherdig konkurranse på langdistanse, skriver banken.

Les også

Norwegian fraktet 2,63 millioner passasjerer i januar

– Kan ha skadet egen lønnsomhet

HSBC skriver at de tror Norwegian i utgangspunktet økte kapasiteten i det nordiske markedet fordi disse var de sterkeste rutene i nettverket deres.

– Beslutningen om å senke kapasiteten antyder at Norwegian har skadet sin egen lønnsomhet med overkapasitet, skriver banken.

I Spania, derimot, trekker de seg tilbake fra et svært konkurransepreget marked hvor de i utgangspunktet kom sent inn, påpekes det.

Norwegian skal kutte alle langdistanseruter fra Edinburgh og Belfast, og redusere antall ruter fra Dublin.

Det kuttes også en god del kapasitet fra Skandinavia, men det vil fremdeles være sterk vekst i langdistanse fra Madrid og Gatwick, skriver HSBC.

Estimatet som tilsier en vekst i langdistanse på 15 prosent er en reduksjon fra en spådom på 30 prosent Norwegian selv la frem sammen med resultatene for tredje kvartal i 2018.

Totalt skal Norwegian operer fra 110 flyplasser denne sommeren, mot 118 i fjor sommer. De mest betydelige destinasjonen som blir lagt ned er ifølge HSBC Skelleftea, Hannover og Cologne Bonn.

Les også

EasyJet vurderer å låne 33 mrd. uten å si hva pengene skal gå til

Kutter mye kortdistanse fra Oslo

Norwegian kutter mye ruter innenlands i Norge og Sverige, som i utgangspunktet i stor grad er et duopol mellom SAS og Norwegian. Dermed er det naturlig at SAS står som flyselskapet som vinner mest på Norwegians kutt, påpeker banken.

Oslo er Norwegians klart største base, og står for 21 prosent av Norwegians kortdistanseavganger. Det er nesten dobbelt så mye som Stockholm, som er den nest største basen.

For sommeren 2019 har Norwegian kuttet totalt 3,7 prosent kapasitet fra Oslo. De forblir imidlertid den største kortdistanseflygeren i Oslo, selv om de mister noe markedsandeler til SAS og andre operatører.

At det blir færre kortdistanseflyginger fra Oslo påvirker også trafikken til Bergen sterkt. Sommeren 2018 hadde Norwegian en ledende markedsposisjon i Bergen, men i år vil SAS overta, ifølge HSBC.

Langdistanserutene skal kuttes fra Stockholm og København, men her blir ikke Oslo påvirket.

Ryanair og IAG tar over i Spania

Ryanair vil kunne dra store fordeler i det spanske innenlandsmarkedet som følge av Norwegians kutt, skriver HSBC.

At de har baser alle de stedene Norwegian legger ned sine rundt i Europa vil dessuten kunne bety at de kan overta en del av Norwegians piloter.

Hos IAG er det spesielt flyselskapene Vueling, Iberia og Iberia Express som vil kunne gjøre det bedre i det spanske innenlandsmarkedet.

Palma de Mallorca er den nest største destinasjonen som rammes av kapasitetskuttet. Norwegian har i utgangspunktet bare en 3 prosent markedsandel her, påpeker banken. At de legger ned basen vil kutte kapasiteten deres til og fra flyplassen med 31,3 prosent på årsbasis.

Fra Palma til Madrid, for eksempel, vil det kun gå ett fly om dagen, ned fra tidligere tre om dagen. HSBC skriver at de synes Norwegian burde selge denne ruten.

– Det er ikke åpenbart hvorfor Norwegian opprettholder så lav frekvens i de svært konkurransepregede markedene fra Palma til Madrid og London, skriver de.