Her fikk de yngste ansatte ti prosent lønnsøkning

Det er spesielt hard kamp om de unge hodene i kommunikasjonsbransjen, der lønnsveksten i fjor var rekordhøy. – Det var ikke vanskelig å få jobb, sier UX-designer Victoria Nerem. 

HØY LØNN: Utviklere og digitale designere drar opp lønnen i kommunikasjonsbransjen, ifølge en ny rapport. De under 30 år fikk i snitt 9,8 prosent lønnsøkning i 2018.

Illustrasjonsfoto
  • Sindre Hopland
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert: Publisert:

Mens resten av landet måtte nøye seg med et par-tre prosent lønnsvekst, har den etterspurte kommunikasjonsbransjen kunne smykke seg med 6,1 prosent økt lønn i 2018, ifølge en fersk rapport utført av Teft.

Det er den høyeste økningen målt noensinne, ifølge spørreundersøkelsen med 1.160 respondenter.

De unge kom best ut av det, med en samlet lønnsøkning på 9,8 prosent for de under 30 år.

– Vi har hatt jobber der vi har prøvd å flytte på folk i 20-årene, og hvor selskapet de jobber for kontrer med høyere lønn. Hele prosessen har ført til at folk har endt med å øke 20 til 30 prosent i lønn, sier partner i Teft, Henrik Sandberg som jobber med rekruttering i kommunikasjonsbransjen.

Les på E24+

Fem lærdommer fra Trumps fastfood-middag

Marginpress

Sandberg mener lønnsgaloppen har kommet ut av kontroll.

– Det er usunt. Vi ser et ganske heftig marginpress i bransjen, og det er ikke lenge til bedrifter i denne sektoren må jobbe kraftige med marginene sine, sier Teft-partneren.

– Hvordan vil dette utvikle seg fremover, har det nådd en topp nå?

– Det er ingenting som tyder på at det kommer til å flate ut, sier Sandberg.

Han mener kommunikasjonshusene har seg selv å takke.

Man har ifølge Sandberg tenkt kortsiktig over lang tid, noe som har ført at man har ansatt for å fylle roller per prosjekt, noe som igjen gjør det dyrere når kundene etterspør nye og mer avanserte digitale produkter.

– Bransjen er svært dårlige på opplæring, og det er få av de store som har en struktur for å lære opp nye medarbeidere og utviklingsprogrammer. Dette fører til at lønnsspiralen fortsetter oppover, sier han.

Han tror man vil se en lik prosess som man gjorde i mediebransjen som har vært gjennom en større kompetanseutskiftning.

Hard kamp om de unge hodene

Rapporten peker på at bransjen har blitt langt bredere de siste årene, og at nye tjenester som design, produkt- og apputvikling preger kommunikasjonsbyråene mer enn tidligere.

Dette er kompetanse som det er mangelvare på i Norge, og Sandberg sier det hard kamp om de unge hodene.

ETTERTRAKTET: UX-designer Victoria Nerem (25).

Foto: Netlife

– Digitalt design og UX (digital brukeropplevelse journ.anm.) er vanvittig etterspurt. Skolene utdanner altfor få, og det er liten investering i nye studieplasser, sier Sandberg.

Det har UX-designer Victoria Nerem (25) merket. Hun var ferdig utdannet i 2015 og er nå fast ansatt i det norske web- og tjenestedesignselskapet Netlife.

– Det var ikke vanskelig å få jobb, sier hun.

Nerem forteller at hun merker etterspørselen ved at hodejegere ringer henne ofte.

– De spiller på lønn og spennende oppgaver, forklarer designeren.

Teknologi drar opp

Utviklere og digitale designere drar opp lønnen i kommunikasjonsbransjen, ifølge rapporten.

– Det går bra i bransjen og jeg fikk lønnen jeg ville ha. Når man viser verdien sin gjenspeiles det i lønn, sier Nerem.

Teft-partner Sandberg mener det ikke er noen bransjer som presser lønningene oppover, men at de som står midt i større omstillingsarbeid ofte er villigere til å betale mer.

– Noen bransjer har større utfordringer enn andre. Et eksempel er retail, her haster det, sier Sandberg.

Bryr seg om lønn

Teft har også spurt sine respondenter om hva de ser på hos sin neste arbeidsgiver, hvor «høyere lønn» er det de fleste ønsker. Hele 55 prosent av de spurte ønsker høyere lønn foran «jobbe med nye fagområder», «dyktigere leder» eller «et bedre arbeidsmiljø».

UX-designer Nerem sier at lønn ikke var det viktigste for henne da hun så etter arbeidsplass.

– Det viktigste var et sterkt fagmiljø. Jeg er så ung at jeg vil trives og få utfordret meg selv, sier 25-åringen.

Til tross for at bransjen som helhet hadde lønnsvekst på 6,1 prosent, svarer en av tre at de får mindre lønn enn de fortjener.

20 prosent svarer at det er sannsynlig at de vil bytte jobb i 2019, noe som kan tyde på at bemanningsbyråene litt å gjøre, også i året som kommer.

Les også

Nille-gründer Per Mathias Aarskog (69) er død

Les også

Stenger netthandelen – snart slutt på vareforsyning til butikkene

Les også

Vil ha 60–70 millioner for Einar Aas’ penthouseleilighet

Publisert:

Flere artikler