Norwegian legger ned Singapore-ruten: – Etterspørselen har ikke vært som ventet

Norwegian dropper ruten til Singapore etter knapt halvannet år i drift fordi etterspørselen ikke har vært god nok. Selskapet satser blant annet på en ny rute til Brasil i stedet.

VENDER SNUTEN MOT SØRVEST: Norwegian dropper ruten fra London til Singapore og vil heller fly til blant annet Brasil. Sør-Amerika har blitt et satsingsområde for flyselskapet, som allerede har lansert ruter i og til Argentina. Her er et av selskapets Dreamliner 787–9 avbildet.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:,

– Vi har valgt å ikke fortsette å fly London-Singapore. Siste flyging går 12. januar fra Singapore, bekrefter kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24.

– Etterspørselen har dessverre ikke vært som vi hadde forventet og vi vil derfor benytte fly og mannskap på andre ruter, eksempelvis til Brasil, fortsetter han.

I Norwegians bookingsystemer var det frem til torsdag mulig å booke flybilletter på Singapore-ruten til og med mars neste år, men fredag har dette blitt kuttet slik at ruten nå går fra London til og med 10. januar.

Sandaker-Nielsen sier at passasjerer som beklageligvis blir rammet av nedleggelsen vil bli kontaktet av Norwegian og få tilbud om å enten få refundert billetten eller fly med andre selskap.

Ruten til Singapore fikk ikke leve lenge. Den ble lansert i april i fjor, med oppstart i slutten av september samme år, og fire ukentlige avganger.

Les også: 3,62 millioner passasjerer fløy med Norwegian i august

Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef i Norwegian

Foto: Norwegian

Ikke en like stor «destinasjon»

Noe av utfordringen med å drive Singapore-ruten var at så mange som åtte av ti passasjerer skulle fly videre fra Singapore sammenlignet med ruter som for eksempel Bangkok, New York, Los Angeles og Buenos Aires, der en langt større andel har det som endelig destinasjon.

Når så mange bare skal mellomlande som på Singapore-ruten, blir ruten også mer sårbar ettersom man da må konkurrere med andre reiseruter og flyselskaper i større grad.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier til E24 at han ikke er overrasket over at ruten legges ned. Han peker på at konkurransen er tøffere på Singapore-ruten enn for eksempel Bangkok, blant annet fordi Singapore har et høyere innslag av forretningsreisende eller premiumpassasjerer, som ikke er så prissensitive i utgangspunktet.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Kjos må håpe på mange tørste og sultne passasjerer med mye bagasje

Han peker på at konkurransen på ruten London-Rio er langt mindre enn den er på ruten London-Singapore, fordi det kun er British Airways og Latam (det fusjonerte TAM fra Brasil og Lan fra Chile) som flyr der.

– Og et er ingen konkurrenter fra Gatwick. Jeg tror ruten til Rio bli en suksess for Norwegian, sier Elnæs.

På ruten London-Singapore møter Norwegian konkurranse fra British Airways, Singapore Airlines, samt Midtøsten-selskapene Turkish Airlines, Emirates, Qatar og Etihad.

Les også: Tidligere Norwegian-topp Frode Foss blir finansdirektør i Qatar Airways

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir

Foto: Marius Lorentzen E24

Åpner Rio-rute neste år

Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos uttalte denne uken til amerikanske medier at flyselskapet planlegger å begynne å fly fra London til Rio de Janeiro i Brasil i 2019.

Dette blir den andre langdistanseruten som flyselskapet starter til Sør-Amerika, etter ruten fra London til Buenos Aires som ble åpnet i februar i år.

Norwegians satsing på Sør-Amerika handler ikke bare om langdistanseruter fra Europa, men også innenrikstrafikk i Argentina. Som E24 skrev i august, skal Norwegian Air Argentina fly sin første kommersielle innenriksavgang den 16. oktober.

– Slaget om luftherredømmet over Sør-Atlanteren har begynt og kundene kan se frem til økt kapasitet og lave flypriser, sier flyanalytikeren.

– Brasil er «underserved» på flyruter fra Europa, noe som medfører høye flypriser. Derfor har de brasilianske luftfartsmyndighetene ANAC nylig sagt at de ønsker lavprisflyselskapene velkommen, fortsetter han.

Les på E24+ (for abonnenter)

Norwegians gjeld er mer enn et problem. Den er selve forklaringen på selskapets suksess

Norwegian blir ikke førstemann til å fly lavprisruter til Brasil. Franske Aigle-Azur har startet opp ruten Paris-Sao Paulo. Bak dette selskapet står David Neeleman, som grunnla JetBlue i USA og som gjennom Azul er største aksjonær i TAP Portugal.

Elnæs peker på at Norwegian eventuelt kan komme til å benytte noen av de 30 nye Airbus A321LR-flyene som de snart får levert på ruten(e) til Brasil i fremtiden.

– Disse flyene er billigere i drift enn Boeing 787 Dreamliner (hovedflyet i Norwegians langdistanseflåte, journ.anm.) og passer fint på flyruter til sekundærdestinasjoner i Brasil, sier Elnæs.

Les også

Passasjerrekord for SAS i august

Les også

Tror drivstoffregningen kan stige til 10 milliarder

Les også

Norwegian klar for første Argentina-avgang 16. oktober

Her kan du lese mer om