Matvarekjedenes priskrig koster dyrt

Lavpriskjedene bruker flere hundre millioner kroner på pris- og bonuskrig, men kjedetopper tror økt salg vil gjøre at det lønner seg i lengden.

Æ E TRØNDER: Kundeprogrammet Æ ble presentert av konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg tidlig i januar.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

Pengene renner ut når matvarekjedene øker rabattene, skriver Dagens Næringsliv.

– Doblingen av bonusen på frukt og grønt alene koster oss et tresifret millionbeløp i 2017, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy, men vektlegger at de har ingen planer om å endre rabatten de har innført på frukt og grønt.

–Målet er å få flere og mer fornøyde kunder, og når vi selger mer, så går totalregnestykket opp, sier han.

Også Coops lavpriskjede Extra gir rabatt på frukt og grønt.

– Når vi i januar har hatt rekordmange kunder i våre butikker, samt en 20 prosents salgsvekst på frukt og grønt, så er dette med på å veie opp for det tresifrede millionbeløpet bonusen koster, sier kjededirektør Christian Hoel.

Rema selger dagligvarer for rundt 65 milliarder kroner i året, men en rabatt på ti prosent på det kundene handler mest, vil fort vises på omsetningen.

– Vi investerer i å ha fornøyde kunder. Og det fortsetter vi med gjennom Æ, sier Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum.

Les også

Norge har den nest dyreste maten i Europa

Les også

– Skal ikke legge oss ned og dø

Les også

Peppes og Dolly har fått endelig avslag på pizzafusjon

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Rema 1000
  2. Meny
  3. Kiwi
  4. Dagligvarebransjen
  5. Coop Norge handel
  6. Frukt og grønt
  7. Norgesgruppen

Flere artikler

  1. Tørken kan gi milliardskader

  2. – Desperat handling

  3. Konkurransetilsynet utvider overvåkingen av dagligvarebransjen – undersøker problemstillinger i verdikjeden for frukt og grønt

  4. Annonsørinnhold

  5. Priskrigen på smågodt er i gang: Nå dumper flere dagligvarekjeder prisen

  6. Kolonial skal spare millioner på nybakte brød