Nets om kortsvindelsak: - Derfor kan vi ikke navngi nettbutikken

45.000 nordmenn har fått bankkortet sperret etter å ha handlet på nett. På tross av oppfordringer fra kortbrukerne, vil Nets fortsatt ikke gå ut med navnet på nettbutikken.

- FORTSETT Å HANDLE: Det er ingen grunn til å slutte å handle på nett på grunn av denne saken, mener pressesjefen i Nets.

Foto: Bjørn Frostad VG
Publisert:

Onsdag kom det frem at Nets, selskapet som leverer kort- og betalingstjenester for en rekke banker, anbefalte sperring av bankkort for så mange som 45.000 nordmenn.

Årsaken til sperreanbefalingen var at Nets hadde oppdaget at alle som hadde handlet i en bestemt – men ikke navngitt – nettbutikk, kunne være eksponert for potensiell svindel.

Det var NRK som først meldte om saken i Norge.

Les også

Flere bruker kredittkort til hverdagshandling

Vil vite navn på nettbutikk

E24 fikk inn tips fra et tyvetalls lesere som hadde fått beskjed om at deres kort var blitt sperret, og det dukket opp navn på flere nettbutikker som tipserne hadde handlet fra i forkant av kortsperringen. Enkelte – slik som Audun Engesbak, som står frem i VG torsdag – har stilt spørsmål ved hvorfor ikke Nets kan gå ut med navnet på nettbutikken.

– Jeg som kunde vil gjerne vite hvilke nettbutikk som er rammet av dette. Det kan godt være at de som etterforsker dette har grunner til ikke å informere om det foreløpig, men jeg vil gjerne vite det, sier Engesbak til VG.

– Butikk kan være uskyldig tredjepart

Nets holder imidlertid fast på at dette er informasjon de ikke kan gå ut med, og forklaringen fra Nets’ pressesjef er som følger:

Pressesjef i Nets, Stein-Arne Tjore

Foto: Nets

– Den eneste fellesnevneren vi har, er at kortene på et eller annet tidspunkt har vært innom denne nettbutikken. Den kan dermed være en helt uskyldig tredjepart, og en eventuell advarsel mot å handle i nettbutikken av preventive hensyn vil kunne rette et feilaktig søkelys mot nettbutikken, forklarer Stein-Arne Tjore.

– I og med at vi ikke vet hva som er årsaken til at kortdata er kommet på avveie og hvordan dette har skjedd, kan vi ikke navngi en nettbutikk, slår Tjore fast.

Nets har ingen direkte relasjon til nettbutikken, og har dermed ikke mandat til å gjennomføre egne undersøkelser. I stedet må Nets melde fra til de internasjonale kortselskapene, slik som Visa og MasterCard, som så vil undersøke nettbutikken – og hva som har skjedd – nærmere.

Les også

Disse bankene tilbyr lavest boliglånsrente nå

– Ingen grunn til å krisemaksimere

– Når dere ikke går ut med navn på den konkrete butikken, vil ikke dette kunne føre til en økt usikkerhet rundt det å handle i nettbutikker generelt?

– Jeg mener denne saken tvert imot er en bekreftelse på at det er sikkert å handle på nett, fordi bankene følger med – og slik som i dette tilfellet sperrer kortene av preventive hensyn før ett potensielt misbruk finner sted, sier Tjore, og tilføyer:

– Det er for øvrig ingen grunn til å krisemaksimere på grunn av denne saken. Det er bare å fortsette å handle på nett – men vær bevisst på det du gjør, følg med på kontoutskriftene og bruk kredittkort ved netthandel.

Største kortsvindelsak i Danmark

Det er verdt å nevne at ikke alle kortene i saken er blitt misbrukt, men at Nets sier det er et preventivt tiltak å anbefale sperring av alle kort som blitt brukt på det aktuelle nettstedet.

Legger man til de danske kortbrukerne som er rammet, er det totalt 150.000 kort som er anbefalt sperret. Ifølge danske TV2 er dette den største kortsvindelsaken i Danmark noensinne. Det er anbefalt sperring av alle kort som er blitt brukt på det ikke navngitte nettstedet siden tidlig 2015 til et stykke inn i oktober.

Les også

Stor svindelsak: Ber 150.000 om å sperre kortet

Les også

Eiendomsmegler så sitt snitt etter DNBs mailtabbe

Les også

ESA åpner konkurransesak mot norske banker

Her kan du lese mer om