Wolt tredoblet inntektene i fjor

Wolt har økt omsetningen kraftig, og satser på videre ekspansjon.

Hjemmeleveringstjenester som Wolt har skutt fart de siste årene, og syklende matbud har blitt fast inventar i bybildet.
  • Andrine Resvoll
  • Mari Tønnessen
Publisert:

Hjemmeleveringstjenesten Wolt omsatte for 233 millioner kroner i 2021, en kraftig oppgang fra 81 millioner kroner i 2020. Det viser de ferske regnskapstallene fra Wolt Norway.

Selskapet har sammen med øvrige hjemmeleveringstjenester vokst kraftig de siste årene. Selskapet økte inntektene fra 15,2 millioner kroner i 2019, til nevnte 81 millioner i coronaåret 2020.

Driftsresultatet landet på 2,79 millioner kroner i 2021, en oppgang fra 2,1 millioner kroner året før. Selskapet står oppført med kostnader på 231 millioner kroner i fjor, der 166 millioner av dem var varekostnader.

Årsresultatet endte på 2 millioner, mot 1,5 millioner i 2020.

Kortsiktig gjeld har derimot økt som følge av investeringer i nye ekspansjoner, og økte kostnader knyttet til vekst.

Les også

Helthjem og Wolt satser på superrask levering av bruktvarer

Ekspanderer

– Som hele bransjen har vi blitt godt hjulpet av korona. I tillegg gjorde vi flere nye lanseringer i 2021. Vi lanserte i Bergen, Lillestrøm og Sandnes, i tillegg gikk vi inn i varehandel. Det har spilt inn i veksten, sier daglig leder Elisabeth Stenersen.

Hun er spent på resultatet av økte investeringer.

- Dette er en lavmargin bransje, og du trenger skala for å bli lønnsom. Vi satser på vekst og vil gjøre mange spennende lanseringer fremover. Blant annet vil vi fortsette å skalere opp vår abonnementsordning for levering til flere byer.

Elisabeth Stenersen forteller at Wolt satser hardt på nye ekspansjoner.

Wolt er opprinnelig en finsk matvaretjeneste, som etablerte seg i Norge i 2018. Selskapet opererer i 10 av landets største byer, fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Wolt holder til i totalt 23 land.

Selskapet ble kjøpt opp av den amerikanske takeawaygiganten DoorDash i november i fjor for nærmere 70 milliarder norske kroner.

Hjemmeleveringstjenesten lanserte også sin egen dagligvarekjede, Wolt Market, i 2021. Norgesgruppens Joker-kjede inngikk samme år et samarbeid med selskapet om levering av dagligvarer.

Hovedkonkurrenten Foodora har også tatt opp konkurransen med de tradisjonelle dagligvarebutikkene, med satsingen Foodora Market. Pengene rant derimot ut av satsingen i første driftsår.

Les også

Wolt om Konkurransetilsynets nei til eksklusive avtaler: – Viktig avklaring for hele bransjen

Les også

Rekordinntekter koster for Foodora

Les også

Underskudd på 37 millioner for Foodora Market

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Wolt
  2. Dagligvarebransjen
  3. Hjemlevering
  4. Regnskap og resultater

Flere artikler

  1. Helthjem og Wolt satser på superrask levering av bruktvarer

  2. Rekordinntekter koster for Foodora

  3. Foodora ekspanderer: Lanserer i Danmark

  4. Millionsmell for Espresso House

  5. Therese Johaug økte resultatet i sitt siste år som aktiv skiløper