Professorer om pilotbråket: – Skadelig for Norwegian
– Det overrasker meg at selskapet ikke så dette komme, sier NHH-professor Frode Steen. Analytikerne estimerer at Norwegian kan tape 30 millioner kroner i sommer på konflikten med sine egne piloter.
Lørdag ble flere tusen Norwegian-passasjerer rammet av at en rekke fly ble kansellert på kort varsel.
Etter hvert ble det klart at hendelsen hadde en sammenheng med en konflikt mellom selskapets piloter og Norwegian-ledelsen, knyttet til en avtale om overtid og kjøp og salg av fridager.
Mandag blir det opplyst at selskapet har tilbudt pilotene en lukrativ avtale sikre at pilotene møter på jobb i ukene fremover.
Norwegian skal betale dobbel lønn for å få piloter som egentlig har fri til å ta ledige vakter.
Det tror Norwegian-analytiker Jon Gjertsen i Pareto kan bli en kostbar affære for selskapet.
– I vår mening var de økonomiske virkningene av kanselleringene lørdag trolig begrensede. Vi regner at det kostet selskapet mellom 5 og 6 millioner kroner i tapte inntekter.
– Når det gjelder tilleggslønnen til pilotene er vår innledende antagelse en kostnad på rundt 30 millioner kroner i juli og august, skriver Gjertsen i en rapport videresendt til E24.
Bergningene er basert på hva Norwegian har opplyst om månedlige lønnskostander i tidligere kvartalsrapporter.
Han legger til at Pareto også forventer at kaoset i helgen kan ha negative konsekvenser for bookinger de kommende månedene.
Analytikeren vil i gjette på akkurat hvor aksjen vil gå når Børsen åpner, men understreker at helgens hendelser peker i negativretning.
Mandag melder Norwegian at alle flyavganger vil gå som normalt.
Problematisk i sum
Professor ved Norges Handelshøyskole Frode Steen følger luftfartsbransjen tett.
– Tiden leger kanskje alle sår, men nå må Norwegian snart komme med noen gode nyheter for å veie opp, sier han
Han mener problemene nå begynner å tårne seg opp for Norwegian.
– Norwegian har flere utfordringer på en gang nå. Først har du kanselleringer denne helgen. Det andre er historien om at de måtte leie inn fly (som hadde for dårlig plass, journ.anm.), og det tredje er den ekstra flyseteavgiften de krever inn. Alt dette kommer samtidig, og summen av det er ikke bra, sier Steen.
Han tror sakene kan bidra til å bekrefte og befeste et inntrykk.
– For alle store selskaper er det viktig å ikke ha for mange store negative saker samtidig. Når folk leser flere negative saker på rad, så kan det hende de forsterker hverandre. Det blir som når den ene streiken nærmest avløste den neste i SAS. Folk fikk et bilde av at det alltid var streik i det selskapet, sier Steen.
Ingen Norwegian-fly innstilt mandag
Professoren tror turbulensen etter hvert vil gå ut over merkevaren Norwegian.
– Tiden leger kanskje alle sår, men nå må Norwegian snart komme med noen gode nyheter for å veie opp, sier han.
Merkelig og lite fremsynt
Steen tror det er spesielt skadelig at det er feriereisende som nå blir rammet.
– Det er klart at businessreisende ofte klarer å finne en annen løsning, og kostnaden bæres gjerne av arbeidsgiver. Det er verre med en familie på tur, som nå opplever store problemer på grunn av dette. Jeg tror folk opplever ferien sin som verdifull, sier Steen.
Han er overrasket over måten Norwegian har opptrådt på.
– Det overrasker meg at de ikke så kapasitetsproblemene komme, det virker som det kom overraskende på dem.
Også flyseteavgiften kunne de håndtert bedre, synes Steen.
– Det andre som overrasker meg er måten de krever inn flyseteavgiften på, når de lar det komme som en overraskelse på kundene. Det høres veldig merkelig ut at de ikke har tenkt på dette i forkant, det var jo godt kjent at denne avgiften skulle innføres, sier Steen.
– Det er overraskende og lite fremsynt hvis en profesjonell aktør som Norwegian ikke rigger prisene rundt planlagte avgifter, sier han.
– Man trenger ikke titulere seg som «omdømmeekspert» for å se at kanselleringene ikke er bra for Norwegians omdømme og tilliten hos de kundene som er blitt berørt
Forstår negativ virkning
BI-professor Espen Rasmus Moen er ikke like bekymret for at kanselleringene vil være skadelig for Norwegian på kort sikt.
– Men blir det flere slike tilfeller, vil det nok gå ut over ryktet, sier han.
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian er ikke overrasket over Steens oppfatning og understreker at selskapet forstår at de nå må jobbe for å få kundenes tillit tilbake.
– Man trenger ikke titulere seg som «omdømmeekspert» for å se at kanselleringene ikke er bra for Norwegians omdømme og tilliten hos de kundene som er blitt berørt. Vår kommentar er at vi selvsagt må vise dem med konkret handling at vi er til å stole på fremover, og det som betyr noe er at vi får flyene til å gå på rute og at kundene får hjelp når man blir berørt av problemer i trafikken, sier hun.
Norwegian-piloter sykmeldte seg på kort varsel
Skånvik understreker at kanselleringer skjer i alle selskap fra tid til annen, men at denne helgen har vært helt ekstraordinær.
– Jeg synes det er fullt ut forståelig at folk er sinte og lei seg. Det er i en slik situasjon en fattig trøst for dem som er blitt berørt at mesteparten av flygingene har gått som normalt også denne helgen, for dem som er rammet er det en veldig lei situasjon og vi må jobbe hardt for å unngå at noe lignende skjer igjen, sier kommunikasjonsdirektøren til E24.