Her serverer giganten burgere med trøffelsaus

McDonalds eksperimenterer med nytt konsept i Hongkong.

HONG KONG: Her åpnet selskapets første Next-restaurant i 2015. McDonalds Norge har derimot ikke planer om å lansere konseptet her hjemme.

Foto: Tyrone Siu Reuters
Publisert:,

Hva med å bestille hamburgeren «BigMac» med trøffelsaus, og deretter makroner til dessert?

Det er fullt mulig hos hurtigmatgiganten McDonalds sitt konsept i Hongkong. Om du vil, har restauranten en egen salatbar også.

Selskapet åpnet konseptet «McDonalds next» i desember 2015, men har. Det var den svenske næringslivsavisen VA som omtalte saken tidligere denne uken.

Blant mulighetene i restauranten er konseptet «Create Your Taste» (oversatt: lag din egen smak), der kunden kan sette sammen sin egen burger, med blant annet trøffelsaus, på selvbetjente skjermer.

Har byttet ut fargene

Kjeden har blitt kjent for å være kjapp og billig – men også for å tilby usunn mat og å bidra til et dårlig kosthold og helse.

Les også

Spår «supersize»-år for McDonald's

Burgergiganten McDonald`s er mest kjent for å servere burgere, pommes frites og brus til mennesker over hele kloden. Siden oppstarten i 1940 har kjeden ekspandert stort, og teller i dag over 36.000 restauranter, ifølge tall fra 2016. Den karakteristiske logoen har blitt et kjent varemerke verden over.

I Hongkong er imidlertid den gule og røde logoen byttet ut med en nedtonet og svart-hvit logo, ifølge VA.

McDonalds-konsernet har de siste tre årene testet ut flere nye konsepter. Det amerikanske mediehuset CNN indikerer at det er toppleder-byttet i selskapet for tre år siden, som er årsaken til selskapets nye kurs.

Daværende direktør, Don Thompson, gikk av etter misnøye med hans jobb som toppsjef. Steve Easterbrook tok over stillingen, og samme dag gikk aksjekursen opp med 4,51 prosent.

Mediehuset skriver at selskapet har gjort flere grep med Easterbrook i sjefsstolensiden, blant annet å lage sunnere menyer og slutte å bruke egg fra høns i bur. E24 har tidligere omtalt at selskapet vil tilby hjemmelevering av hamburgere i Europa og USA, samt å nesten doble antall spisesteder i Kina.

GIGANT: Under den islamske høytiden ramadan er burgerkjeden åpen frem til soloppgang neste dag. Hurtigmatkjeden er til stede over hele verden, også her i Saudi Arabias hovedstad Riyadh.

Foto: Hasan Jamali AP

Ikke planlagt å lansere i Norge

Kommunikasjonssjefen i McDonalds Norge, Kathrine Lervaag Moe, opplyser ovenfor E24 at konseptet ikke er noe de har planlagt å lansere i Norge. Likevel vil deler av det bli en del av restaurantene her hjemme.

NORGE: Slik ser det ut på Alnabru, der kundene nå kan bestille på automat. Andre hurtigmatkjeder har også et slikt konsept.

Foto: McDonalds Norge

– Vi har nå installert digitale bestillingskiosker og bordservering i flere restauranter, som gjør at du vil kunne velge om du vil legge til eller ta vekk noen ingredienser på burgeren når du bestiller. På sikt vil dette også muliggjøre flere produkter på menyen, sier Moe til E24.

Denne uken ble den femte restauranten i Norge gjenåpnet med disse elementene. Om du likevel ønsker trøffelsaus til burgeren må du nok ta turen til Hongkong.

Les også

Burger King tar over seks Marché-lokaler

Les også

Britisk riking kjøper McDonald's i Norden

Les også

– Bare et spørsmål om tid før én av dem forsvinner

Her kan du lese mer om