Stille eiere eier halve Volvo

Nær halvparten av Volvo eies av kinesere som helst ikke vil synes.

KINA: Volvo satser for fullt i Kina, en utvikling som kan splitte selskapet mellom de ulike regionene.

  • E24
Publisert:

- Jeg vil helst ikke snakke om dem. Jeg trenger i så fall deres tillatelse. Deres innstilling er at de vil være stille investorer, sier Volvo-sjef i Kina, Freeman Shen, til E24.se

De to kinesiske selskapene Jiading og Daqing Investment Company er stateseide investorer i den svenske kjøretøyprodusenten.

Med henholdsvis 49 prosent av aksjene i Volvo ønsker de likevel ikke å ha noe påvirkning på den daglige driften.

LES OGSÅ: Volvo satser milliarder på å vinne Kina

Forrige uke ble det besluttet at det skal bygges to Volvo-fabrikker i Chengdu, en region sydvest i landet og Daqing, nord i Kina.

Volvo håper å selge 200.000 biler i Kina i 2015. I 2010 solgte Volvo 30.522 biler i Kina.

Selskapet ønsker også å doble antall forhandlere fra 106 til 220 i løpet av den samme perioden.

Stille og strategiske

- Det viktige er at verken Jiading eller Daqing Investment Company er innblandet i den daglige driften av Volvo. De er altså stille og strategiske eiere. Selv om dette er store eiere er de ikke størst, sier Shen til E24.se.

Zhejiang Geely Holding Group eier 51 prosent av Volvo.

Geely ønsker å investere hele 60 milliarder kroner i Volvo over de neste 5 årene.

- De får pengene sine fra staten og har stor tro på Volvo, det er alt jeg kan si, sier Shen til E24.se om de to andre store kinesiske investorene.

Daqing Investment Company innehar verdier for 5 milliarder kroner i Volvo og holder til nord i Kina.

Regionale problemer

Kina-ekspert Christer Ljungwall mener investeringen er meget målrettet.

- Slike lokale investeringsselskaper ønsker alltid å skape arbeidsplasser når de gjør investeringer av denne typen. De har sikkert blitt lovet arbeidsplasser i sine regioner i forbindelse med investeringen, sier Ljungwall til E24.se

Han forteller også at det finnes tusenvis av lignende investeringsselskaper som ønsker å skape kinesiske arbeidsplasser.

- Spørsmålet er hva som vil skje hvis det begynner å gå dårlig for Volvo i Kina. Kamp om ressursene mellom regionene kan skade selskapet betydelig, sier Ljungwall.

Han åpner for at det finnes en risiko for at regionalbaserte beslutninger kan skade Volvo.

Ljungwall er overbevist om at investeringen er satt ut i regi fra sentralt hold av regjeringen med et ønske om å skaffe flere arbeidsplasser i regionene.

Les flere økonominyheter på E24!

LES OGSÅ:

Volvo satser på Kina

Renault selger unna Volvo aksjer

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Volvo satser på Kina

  2. Volvo ekspanderer i Kina

  3. Volvo starterproduksjon i Kina

  4. Annonsørinnhold

  5. Geely blir største eier i AB Volvo: Markedsverdien barbert med 10 milliarder

  6. Betalt innhold

    Hvordan mannen bak Kinas dårligste biler reddet Volvo