Mobilmygg kapret Washington Post

Mobiletech har utviklet en publiseringsplattform for mobilt Internett. Nå har selveste Washington Post tatt i bruk den norske løsningen.

  • Gunhild Haugnes - Aftenposten
Publisert:

Washington Post relanserte nylig sine nyhetstjenester på mobiltelefonen. Og norsk teknologi er valgt ut som publiseringsplattform.

- For oss er det som å vinne en Oscar. Kontrakten med et av verdens ledende mediehus betyr utrolig mye for et lite programvareselskap som oss. Vi håper og tror at det kan dra med seg flere kunder, sier Christian Erichsen, sjef i Mobiletech.

Ny mediekanal

Det norske selskapet har utviklet en løsning som gjør det enklere å lese nyheter på mobiltelefonen. Pr. i dag ser ofte nyhetstjenestene på mobil temmelig lik ut det de gjør på PC. Med løsningen Mobiletech har utviklet er nettnyhetene tilpasset den enkelte mobiltelefon og det enkelte operativsystem mobilene bruker.

- Mobiltelefonen er en helt annen kanal å kommunisere på, på linje med radio og TV. Den må utvikles på sine egne premisser og finne sin form, sier Erichsen.

Det lille ganske nystartede selskapet begynte å teste ut sin løsning i Bergensavisen. Siden har flere norske og svenske aviser tatt i bruk teknologien på sine mobile nyhetstjenester. Det gjelder blant annet aftenposten.no, TV2.no, dn.no, aftonblandet.se og dn.se.

Andre mobiltjenester

- Vi har så langt stort sett konsentrert oss om mediehus, men plattformen vår kan også brukes på andre typer mobiltjenester, sier Erichsen, som i vår også dro i land en kontrakt med mediehusene Cox Ohio Publishing og The Globe & Mail.

Kontrakten med Washington Post er ikke den største selskapet har i kroner og øre, men Mobiletech mener den setter et bra prisnivå på internasjonale kontrakter. Og det viktigste er signaleffekten.

- Det er klart det er mye lettere for oss å selge løsningen i det amerikanske markedet når vi har en kunde med en så sterk merkevare som Washington Post. Vi er allerede i dialog med flere andre mediehus i USA, sier Erichsen.

Totalt har selskapet hentet inn i underkant av 50 millioner kroner i frisk kapital. Det mener Erichsen er nok til å kunne vokse organisk, men selskapet vurderer også å ekspandere, og da trengs ytterligere tilskudd. Det letes også etter internasjonale partnere.

Så langt har selskapet gått med underskudd, men opplyser at man i disse dager begynner å se plusstegnet.

Aggressiv satsing

Washington Post Digital satser aggressivt på å tilby nyheter til folk der de til enhver tid befinner seg.

- I de siste seks månedene har vi gjennomført dramatiske skritt for å gjøre våre mobilsider mer brukervennlige og innovative enn tidligere. Ved å investere i interne ressurser og ekstern teknologi, mener vi at vi har skapt noe som har ført oss opp blant lederne innenfor mobil innovasjon, og vi synes det er spennende å dele dette med leserne våre, sier Goli Sheikholeslami, sjef for Washington Post Digital i en pressemelding.

Flere nyheter på E24.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Vil samle all informasjon om oppdrett på ett sted

  2. Forskere skeptiske til felles publiseringsplattform

  3. Advarer medietopper på London-tur

  4. Kjøper iPhone til samtlige ansatte

  5. - Halvparten vil betale med mobilen innen fem år