Rema 1000 vil vinne priskrigen i Danmark

Dagligvarekjeden Rema 1000 varsler full offensiv i Danmark. Det skjer etter en tøff vår i Norge, og en debatt Rema-sjefen mener er «blåst helt ut av proporsjoner».

SATSER I SØR: Ole Robert Reitan, toppsjef i Rema 1000 Gruppen og styreleder for Rema 1000 i Danmark.

Foto: Ole Martin Wold NTB scanpix
  • Bent Højgaard Sørensen
Publisert:

Mens Rema 1000 etter måneders uro opplever et ordentlig fall i omdømmet hjemme i Norge, satser den administrerende direktøren i Rema 1000, Ole Robert Reitan, nå enda sterkere på det danske billigmarkedet.

Hans budskap er at Rema 1000 vil være den beste dagligvarekjeden i Danmark når det kommer til å tjene penger og vinne priskrigen, som er hardere enn noensinne.

Dermed går Rema nå etter å velte erkerivalen og Dansk Supermarkeds sterkeste kort, Netto, av tronen som Danmarks ledende dagligvarekjede.

Les også

Kiwi puster Rema i nakken: – Målet er innenfor rekkevidde

– Vi bygger så mange Rema 1000-butikker som forbrukerne vil ha. Men vi åpner ikke flere enn det som gir mening. Remas våpen er å være mest effektive og ha de laveste kostnadene i forhold til konkurrentene. Jeg er helt sikker på at vi kan bli enda mer effektive og tilby kundene enda lavere priser enn i dag. Vi skal gi kundene de absolutt laveste prisene. For jo større, mer effektive og rasjonelle vi er, jo bedre butikk kan vi drive», sier Ole Robert Reitan.

– Ut av proposjoner

Reitan-familien er blant Norges aller rikeste, og Ole Robert Reitan er toppsjefen som styrer Rema 1000 i Danmark og Norge.

Hovedkontoret ligger i Oslo, og sist uke var Ole Robert Reitan på rundtur til sine sørlige besittelser. Her besøkte han blant annet den store og strømlinjeformede Rema 1000-butikken på Rosenørns Allé på Frederiksberg, hvor Berlingske møtte ham.

Remas dagligvareselskap taper omsetning og dermed markedsandeler, mens Norgesgruppens Kiwi og Coop Extra går frem. Remas nye strategi og lansering av appen Æ, som blant annet gir lavere priser på fersk frukt og grønt, skulle være til fordel for både forbrukerne og for Remas kjøpmenn.

I stedet har det vært en rekke negative historier i norsk presse om at kjente merkevarer, herunder også øl av merkene Hansa og Mack, ble fjernet fra butikkhyllene i flere av de største byene. Butikker har tapt penger, forbrukerne har ikke kunnet finne sine favorittvarer og mange har vært sure på Remas 45-årige toppsjef.

– Vi fikk folkeaksjoner og boikott. Debatten i Norge er blåst helt ut av propsjoner. Jeg tror det ender med at Rema kun mister et prosentpoeng markedsandel i Norge. Og det avviker ikke mye i forhold til hva vi hadde regnet med, sier Ole Robert Reitan.

Varsler priskrig

I Danmark legger Remas øverste sjef press på konkurrentene. Han legger ikke skjul på at Rema 1000 vil vinne priskampen om forbrukernes gunst. Så det er lagt opp til at den aggressive priskrigen mellom lavpriskjedene i Danmark blir ytterligere skjerpet de neste årene.

– Netto og de øvrige aktørene i lavprissektoren får i de kommende årene hard kamp fra Rema. Alle den slags kriger er godt. Det er godt for oss i Reitangruppen at vi har Rema, og det er godt for Dansk Supermarked at de har Netto. Samme kamp foregår i Norge mellom Rema og Kiwi, hvor Rema er største dagligvarekjede, sier Ole Robert Reitan.

En utvidet versjon av denne saken ble opprinnelig publisert hos Berlingske Business. Hele saken finnes her.

Les også

Rema åpner 40 butikker i 2017

Les også

Kiwi puster Rema i nakken: – Målet er innenfor rekkevidde

Les også

Rema-Reitan taper kampen om kundene

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Rema 1000
  2. Reitangruppen
  3. Danmark

Flere artikler

  1. Kraftig vekst for Rema 1000 i Danmark

  2. – Det har snudd

  3. – Nok en desperat handling

  4. – Folk glemmer fort

  5. Omdømmehopp for Rema - men fortsatt langt bak konkurrentene