Internt økoopprør i Coop Danmark

Coop har kommet på kant med danske bønder og egne butikker etter en kampanje om økologisk mat i dagligvarekjedens siste medlemsnummer.

VREDE DANSKER: Coop i Danmark har over 42 prosent av dagligvaremarkedet og har hisset på seg bønder med en oktoberkampanje som oppfordrer til å kjøpe økologisk mat. NB: Illustrasjonsbilde.

Foto: Andrea Gjestvang VG
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:,

«Coops skremselskampanje, nei takk»

Slik velger 26 Coop-butikker i Søndre Jylland å respondere på Coops oktoberkampanje, ifølge Finans.dk.

I september manet Coop og Danmarks Naturfredningsforening til kamp for mer økologisk mat. En større kampanje er rullet ut i oktober med slagordet «I dag kan du bli fri for sprøytegift. Gjør din oktober til økotober.»

Les også

Rapport: Dette er det største hinderet for nye aktører i dagligvaremarkedet

Illustreres med gassmasker

Gjenstand for de sterkeste reaksjonene er imidlertid det seneste oktobernummeret av medlemsbladet Samvirke. Over åtte sider omtales farene ved inntak av mat fra det konvensjonelle landbruket, hvor mulig sammenheng mellom kreft og inntak av sprøytet mat påpekes.

Sakene er illustrert med bilder av en rekke personer iført beskyttelsesdrakter, gassmasker og hansker mens de spiser grønnsaker.

Les også

Forbrukerrådet lanserte prisportal tross advarsel om feil

Oppfordrer til boikott

Bøndenes interesseorganisasjoner, deriblant Bæredyktig Landbrug og LandboSyd, gikk raskt ut og kritiserte Coop for «hets mot landbruket», og oppfordret til boikott.

– Kampanjen demoniserer helt vanlige danske bønder, som fremstiller noen av verdens beste og reneste råvarer. Coop har gått langt, langt over streken, og min klare oppfordring er å boikotte kjedens butikker, sa leder i Bæredyktig Landbrug til Finans.dk, denne uken.

Artikkelserien til Coop skaper stort engasjement i sosiale medier. En rekke lesere av Samvirke, som utgir 1,1 millioner blader i måneden, roser medlemsbladet for modige artikler, mens andre mener Coop unødig skremmer forbrukerne.

NB: I en tidligere versjon av saken sto det feilaktig at Coop Danmark beklaget sakene og illustrasjonene. Coop Danmark opplyser at de ikke beklager, men tar selvkritikk for provoserende virkemidler.

- Landbruk & fødevarer og Bæredyktig Landbrug har gitt oss medhold i at artiklene er feilfrie og korrekte. Vår holdning i Coop Danmark er at «vi er ergerlige over at bildene på forsiden har satt sinnene i kok i den grad at den skygger over en viktig debatt om råvarer og råvarekvalitet. Som magasin skal man noen ganger være på kanten og provosere i sitt bildespråk for å skape oppmerksomhet. Det har det gjort, men det har ikke vært meningen å provosere så mye, at man ikke får lest artiklene, sier Kristian Herulfsen, jornalist i Samvirke, til E24.

Coop har 1.200 butikker i Danmark, og omsette for cirka 50 milliarder i året.

Øvrige kilder: Bæredyktig Landbrug, Coop Danmark, Samvirke, Danmarks Radio.

Les også

Tar ansvar for Rema-nedgangen

Les også

– Nok en desperat handling

Les også

Rema åpner 40 butikker i 2017

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarebransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kinesere hamstrer danske butikker tomme for økologisk babymat

  2. Extra øker omsetningen kraftig

  3. Rapport: Dette er det største hinderet for nye aktører i dagligvaremarkedet

  4. Annonsørinnhold

  5. Rema taper terreng til Kiwi og Coop Extra

  6. Ekspert om Rema-avgang: – Ikke uventet at de måtte finne en syndebukk