Brussalget stuper i Norge

Salget av brus med sukker faller nesten 17 prosent. Samlet nedgang i brussalget er på 11,5 prosent.

KRAFTIG FALL: Vi drikker stadig mindre brus. Det er godt nytt for helsen, men verre for de store brusaktørene. De sukkerfrie alternativene hjelper heller ikke på nedgangen, og faller raskere globalt enn sukkerholdig brus.

KRAFTIG FALL: Vi drikker stadig mindre brus. Det er godt nytt for helsen, men verre for de store brusaktørene. De sukkerfrie alternativene hjelper heller ikke på nedgangen, og faller raskere globalt enn sukkerholdig brus.

Knut Erik Knudsen
Publisert:

Den sprudlende leskedrikken frister ikke nordmenn i like stor grad som tidligere.

Salget av mineralholdige drikker hatt en nedgående tendens de siste ti årene.

Tallene hittil i år bekrefter trenden og vel så det.

Og det er brus med sukker salget går dårligst for.

- Nedgangen for brus er desidert størst for sukkerholdig brus, sier direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome, til E24.

Det samlede brussalget - det vil si salget av både sukkerholdig og sukkerfri brus - har hittil i år sunket med 11,5 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.

  • Fallet er på 16,9 prosent for sukkerholdig brus
  • Salget av sukkerfri brus har falt med 2,8 prosent

Tallene er samlet inn fra brusaktørene i Norge av Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Annonsørinnhold

Nome mener at en viktig årsak til at brussalget går ned er at nordmenn har blitt mer helsebevisste.

- Den viktigste forklaringen er økt fokus på helse og økt fokus på sukker som en mulig kilde til fedme.

Drikker mer vann

Likevel drikker nordmenn fortsatt mye brus.

Omtrent 488 millioner liter brus gikk ned norske ganer i 2013. Men trenden er nedgående. Stadig flere bytter ut de sprudlende dråpene med mer helsevennlige alternativer.

Les også

Pepsico forbedrer resultatet og annonserer spareplan

- De siste årene har det vært en markert økning i vannforbruket. Til tross for en liten nedgang de siste par månedene, tror vi det vil øke igjen.

Petter Nome, direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Jørgen Braastad

- Vi tror også sukkerfri brus vil komme mer på offensiven, etter at det nå er slått klart fast at søtningsstoffene er harmløse. Ellers er det en del som går over til forskjellige typer fruktdrikker og vann med fruktblanding, sier Nome.

Ser vi på de siste tolv månedene - og ikke på salget så langt i år - har brussalget falt med 2,68 prosent.

Brus tilsatt sukker viser en nedgang på 2,79 prosent, mens sukkefri brus er ned 2,52 prosent.

Salget av vann og mineralvann har derimot gått opp med 0,28 prosent.

Dyrere brus

Brusen blir stadig dyrere. I 2011 satte den rødgrønne regjeringen opp avgiftene på brus med over 60 prosent.

I de fleste dagligvarebutikker må man ut med 25 kroner pluss pant for en flaske med halvannen liter med brus.

Prisøkningen betyr ikke nevneverdig større profitt for aktørene.

- Prisbildet i bruskategorien har primært endret seg på grunn av avgifter. Norge har verdens høyeste brusavgift på 3,12 kroner literen, sier Nome.

- Vinnerne blir de som klarer å levere det forbrukerne ønsker gjennom sterke merkevarer, relevant innovasjon og engasjerende kommunikasjon. Det er all grunn til å tro at helefokuset bare blir sterkere, så sunnhet, naturlighet og tydelig ingrediensmerking blir stadig viktigere, sier han.

Les også

Mindre futt for Coca-Cola

Coca-Cola: - Det flater ut

Både Coca-Cola og Pepsico er på globalt nivå nå desperate etter å utvikle nye produkter som kan veie opp for volumvekst-fallet innen mineralvann.

Pepsis konsernsjef, Indra Nooyi, sa i oktober at selskapet var vitne til «et fundamentalt skifte i forbrukervaner».

Sjekk Pepsicos tall i Norge

Coca Cola har blant annet satset tungt på kaffe, ettersom både iskaffe og energidrikker stjeler markedsandeler.

Sjekk Coca-Cola-tallene i Norge

- Vi hadde omtrent det samme salgsvolumet i 2013, som i 2012. Salget av sukkerholdige produkter flater ut totalt sett, mens vi ser en hyggelig vekst på sukkerfrie produkter, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca-Cola Enterprises, Stein Rømmerud, til E24.

Kuttet 500 årsverk

Coca-Cola har satset sterkt på det kalorifrie segmentet, og lanserte ny flaskestørrelse på flaggskipet Coca-Cola zero i 2013. Salget økte med 15 prosent i fjor.

Det sukkerfrie alternativet til den tradisjonsrike drikken er hovedbidragsyter til selskapets volumvekst her i landet, og produktet med kraftigst økning for Coca-Cola i Norge.

Les også

Coca-Cola kjøper kaffe

Rømmerud kan ennå ikke kommentere regnskapstallene for 2013.

Tall fra E24 Bedrift viser at Coca-Cola Enterprises Norge omsatte for 2,477 milliarder i 2012, opp fra 2,415 året før.

Men mens resultatet før skatt endte nesten på 121 millioner kroner i 2011, gikk selskapet 90 millioner i underskudd i 2012.

I takt med at forbrukeratferden endres, må også giganten ta grep. I fjor ble 500 årsverk kuttet i Norge, fabrikken ble bygget om og det ble foretatt store endringer i leveransene. Det førte også til betydelig kostnader som la seg negativt på bunnlinjen.

Les også:

Brusboom i Danmark etter ny avgiftspolitikkMindre brusdrikking i USA - Pepsico tjener mer«Mirakelmaskin» gjør om vann til vinNå drikker amerikanerne mindre brusStjal taxfree-varer for over 40.000 kroner på Oslo lufthavn

Annonsørinnhold