Operaen får refs for umerket Netflix-reklame

Forbrukertilsynet kritiserer Operaen i Bjørvika for å dele bilder av et reklamestunt for den norske Netflix-serien «Ragnarok», uten å merke det som annonse.

En enorm hammer er satt opp utenfor operaen i Bjørvika, et reklamestunt for den norske Netflix-serien «Ragnarok» som har premiere 31. januar. Operaen delte det – umerket – på Instagram.
  • NTB
Publisert: Publisert:

På operataket har Netflix plassert reklame for serien Ragnarok i form av en massiv skulptur av Thors hammer. Den har Den Norske Opera og Ballett delt bilde av på sosiale medier onsdag, med teksten «Det er ikke helt klart hva som har skjedd på operataket i dag, men det kan se ut som vi har påkalt gudenes vrede».

Ifølge Aftenposten kritiserer Forbrukertilsynet Operaen for overtredelse av markedsføringslovens forbud mot skjult reklame.

– Formålet med det er at forbrukere enkelt og med en gang skal være klar over at de blir eksponert for reklame, fordi reklame påvirker vårt handlemønster, sier avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, Tonje Hovde Skjelbostad.

Også andre har reagert.

Poster på sosiale medier som bidrar til å fremme salg av et produkt eller en tjeneste, skal merkes som annonse eller reklame.

Nettmagasinet Subjekt skriver at nyhetsredaktør i Minerva, Aksel Fridstrøm, mener reklamen svekker Operaens merkevare, mens tidligere operasjef, Per Boye Hansen, har én kommentar på Facebook.

– Pinlig!

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukertilsynet
  2. Operaen
  3. Netflix
  4. Reklame

Flere artikler

  1. Stor tilsynsaksjon mot norske TikTokere – avdekket flere mulige lovbrudd

  2. Forbrukerrådet klager inn Tiktok for skjult reklame mot barn

  3. Anfo-sjef tror norske annonsører vil se forbi «bøttevis med overtramp» fra Facebook

  4. Kulturlivet ber publikum la være å kreve tilbake penger for avlyste arrangementer

  5. Venter snøballeffekt: Flere gigantselskaper boikotter Facebook