Operaen får refs for umerket Netflix-reklame

Forbrukertilsynet kritiserer Operaen i Bjørvika for å dele bilder av et reklamestunt for den norske Netflix-serien «Ragnarok», uten å merke det som annonse.

En enorm hammer er satt opp utenfor operaen i Bjørvika, et reklamestunt for den norske Netflix-serien «Ragnarok» som har premiere 31. januar. Operaen delte det – umerket – på Instagram.

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

På operataket har Netflix plassert reklame for serien Ragnarok i form av en massiv skulptur av Thors hammer. Den har Den Norske Opera og Ballett delt bilde av på sosiale medier onsdag, med teksten «Det er ikke helt klart hva som har skjedd på operataket i dag, men det kan se ut som vi har påkalt gudenes vrede».

Ifølge Aftenposten kritiserer Forbrukertilsynet Operaen for overtredelse av markedsføringslovens forbud mot skjult reklame.

– Formålet med det er at forbrukere enkelt og med en gang skal være klar over at de blir eksponert for reklame, fordi reklame påvirker vårt handlemønster, sier avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, Tonje Hovde Skjelbostad.

Også andre har reagert.

Poster på sosiale medier som bidrar til å fremme salg av et produkt eller en tjeneste, skal merkes som annonse eller reklame.

Nettmagasinet Subjekt skriver at nyhetsredaktør i Minerva, Aksel Fridstrøm, mener reklamen svekker Operaens merkevare, mens tidligere operasjef, Per Boye Hansen, har én kommentar på Facebook.

– Pinlig!

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukertilsynet
  2. Operaen
  3. Netflix
  4. Reklame
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    I reklamen kalte meglerfirmaet leilighetene her for «identiske». Så fikk de et brev fra Forbrukertilsynet.

  2. Anfo-sjef tror norske annonsører vil se forbi «bøttevis med overtramp» fra Facebook

  3. Klimapodcaster, lobbyarbeid og kulturstøtte: Du tar mesteparten av kostnaden for oljebransjens reklamer

  4. Annonsørinnhold

  5. Norske bloggere selger reklame for nesten 300 millioner kroner

  6. Kulturlivet ber publikum la være å kreve tilbake penger for avlyste arrangementer