Innovasjon Norge-sjefen beklager tidsfri Sommarøy-kampanje: – Naturlig at styret får en redegjørelse

Innovasjon Norge-sjef beklager kampanjen om innbyggerne som ville gjøre øya fri fra tiden. Samtidig bekrefter han at saken skal opp for styret. 

BEKLAGER: Saken om tidsfrie Sommarøy gikk verden rundt, så viste alt seg å være bare tull.

Foto: Esben Johansen
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:,

Fredag sendte Innovasjon Norge ut en pressemelding om at de sto bak kampanjen om å gjøre Sommarøy i Troms til en tidsfri sone. Først tirsdag ble saken offentlig kjent da NRK publiserte en sak om hvem som faktisk sto bak.

Samtidig har ikke reaksjonene latt vente på seg.

Nå velger den nyansatte Innovasjon Norge-sjefen Håkon Haugli å beklage saken, skriver Aftenposten.

– Jeg er kjent med denne saken gjennom mediene i dag. Jeg vil komme med en tydelig beklagelse, og et løfte om at vi ikke skal gjøre noe slikt igjen, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge til Aftenposten.

En rekke medier i Norge og utenlands har skrevet om den høyst oppsiktsvekkende saken, som hadde som mål om å få flere til å ønske å reise til Nord-Norge.

Blant annet CNN, The Guardian, The Independent, Time Magazine, Daily Mail og China Daily har omtalt saken.

Les også

Tidsfri Sommarøy var PR-stunt fra Innovasjon Norge

– Naturlig at styret får en redegjørelse

Overfor Aftenposten sier Haugli at selskapet skal gjennomgå sin rolle og sørge for at man unngår slike situasjoner i fremtiden.

– Vi skal redegjøre for alle om hva som har skjedd, inklusive mediehus. Det er naturlig at vårt styre får en redegjørelse, sier han til avisen.

Analyseselskapet Meltwater har estimert at medieomtalen er verdt 11,3 millioner amerikanske dollar, ifølge Innovasjon Norge.

– Kjernen i sakene at vi ikke har ønsket å lure noen. Vi skal være åpne og transparente. Det har vi ikke vært her og det er jeg ordentlig lei meg for, sier Haugli til Aftenposten.

Ifølge avisen sier Haugli at kampanjen var forberedt og klar da han tiltrådte som leder 15. mai i år.

– Jeg er bekymret for at hele kampanjen skader vår troverdighet. Vi skal være åpne og ærligste på vegne av norsk næringsliv. Vi har opptrådt på en måte som svekker vår seriøsitet, sier han.

Les også

Holder innovasjonstalen i dag: – Vi må få flere bedrifter til å vokse

Norges Presseforbund reagerte

Blant dem som reagerte var Juridisk rådgiver Kristine Foss i Norsk Presseforbund.

– Jeg reagerer på at Innovasjon Norge, som en statlig virksomhet, står bak en pressemelding med arrangerte bilder som forteller en historie som ikke er sann. De burde vært åpne fra start om at dette er et PR-stunt, sa Foss til NRK tirsdag.

Hun mente samtidig at dette vil svekke medienes tillit til Innovasjon Norge som kilde.

– I pressemeldingen lå det bilder og en video som angivelig dokumenterte at det skjedde, og en, etter min mening, troverdig tekst. Så kan man spørre seg om man likevel burde gjort flere undersøkelser, sa Foss.

Her kan du lese mer om

  1. Innovasjon Norge

Flere artikler

  1. SAS bryter samarbeid med Innovasjon Norge etter klokke-stunt

  2. Næringsministeren kjente til Innovasjon Norges stunt

  3. Øystein Eriksen Søreide blir administrerende direktør i Abelia

  4. Annonsørinnhold

  5. Innovasjon Norge slanker ledergruppen

  6. Trygdeskandalen: Opposisjonen alene om «sterk kritikk»