Kan bli togstreik på Østlandet: – Tragedie for togkunder

Fra tirsdag morgen kan togtrafikken på Østlandet rammes hardt om ikke jernbaneansatte og Vy kommer til enighet. 62 konduktører kan tas ut i streik, og forbundslederen utelukker ikke at det kan bli flere.

Om Vy og Norsk Jernbaneforbund ikke kommer til enighet, kan i overkant av 50 togavganger på Østlandet bli innstilt fra tirsdag morgen.

Om Vy og Norsk Jernbaneforbund ikke kommer til enighet, kan i overkant av 50 togavganger på Østlandet bli innstilt fra tirsdag morgen.

Foto: Berit Roald NTB scanpix
Publisert:

– Vi krever å få forhandlingsrett på opplæring og bemanning om bord i togene nå som det kommer nye togselskaper. Vi trenger et felles regelverk, sier forbundsleder Jane Sætre i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Om forbundet ikke får det som de vil, blir 63 konduktører på togstrekninger på Østlandet tatt ut i streik fra tirsdag morgen.

Les også: (+) Dette er Norges fem mest subsidierte togstrekninger

– Da stopper vi tog

Opplæring og bemanning om bord i togene har tidligere vært regulert av en egen forskrift, men denne skal erstattes av EU-regler. Da frykter NJF at togselskapene vil svekke ansattes lønn og arbeidsvilkår.

Forbundsleder Jane Sætre i Norsk Jernbaneforbund varsler streik om ikke Vy kommer forbundet i møte.

Foto: NJF

– Vy vil ha styringsrett. Det kan vi ikke gå med på. Målsettingen er et nasjonalt regelverk. Vi har forsøkt å få til et regelverk med jernbanemyndighetene uten hell. Det er ikke meningen å ramme Vy spesifikt, men siden det er de som fremdeles har monopol på togstrekningene, er det Vy det går ut over, sier Sætre.

Blir streiken et faktum tirsdag morgen, vil 62 medlemmer tas ut i streik. Vy opplyser at togavganger på regiontoget Lillehammer-Drammen, Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog på Østlandet kan bli innstilt.

Annonsørinnhold

– Vi kan gå ut i streik, og da stopper vi tog. Det er vanskelig å si konsekvensene, men det er klart at streiken vil gå ut over togavganger, sier Sætre.

Om Vy ikke kommer forbundet i møte, kan antall streikende konduktører øke.

– Vi vil med stor sannsynlighet trappe opp med flere streikende om vi ikke bil hørt, sier Sætre.

Les også: Næringslivsaktører vil ta nattoget: – Tilbudet er sprengt

– Vil bli enig

Pressesjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy sier de ikke ønsker å uttale seg om hva Vy ønsker ut av mandagens forhandlinger.

Åge-Christoffer Lundeby i Vy sier en eventuell streik vil ramme i overkant av 50 avganger på Østfoldbanen, Gjøvikbanen, regiontoget Lillehammer-Drammen og lokaltog på Østlandet.

Foto: Vy

– Men vi går inn til riksmegleren for å bli enige. Det er ikke noe å kommunisere før en enighet, sier han.

Lundeby sier det er i overkant av 50 avganger på Østlandet som rammes.

– Kunder som kan bli rammet av streiken får informasjon via appen eller nettsiden vår. Vi oppfordrer til å følge med der, og eventuelt sikte seg inn på å ta de avgangene som ikke blir innstilt, sier han.

Les også: Toginteressen har eksplodert – men reisende klager over dårlig tilbud

– Tragedie for togkunder

Asbjørn Hovstø i Mjøsen Pendlerforening sier at i overkant av 50 avganger på Østlandet vil være en stor utfordring.

– Om det blir streik vil det være en tragedie for togkunder på Østlandet, sier Hovstø.

Han håper streiken unngås.

– Mange steder er det ikke tilstrekkelig alternativ til toget. Blir det plutselig streik er det vanskelig for mange reisende å planlegge, sier han.

Jernbaneforbundet varsler også ny streik i oktober. Regjeringen skal innføre et EU-direktiv som også omfatter norsk jernbane, kalt fjerde jernbanepakke. Blir direktivet innført, varsler forbundet at de tar ut alle sine medlemmer i streik.

– Regjeringen vil innføre et EU-direktiv som fjerner råderetten over egen jernbane. Vi vil at norske politikere skal bestemme over norske jernbaner. Lytter ikke regjeringen, tar vi ut alle 9000 medlemmene våre i streik fra 10. oktober, sier Sætre.

Hun legger til at en eventuell streik i oktober er uavhengig av mandagens forhandlinger med Vy.

Les også:


Høyre vil utrede samferdselsbehovet for Nord-Norge
Nye prisanslag på Nordnorgebanen: Nær firedoblet siden 1992
Derfor blir jernbanekostnadene høyere og høyere

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold